Na Katedře softwaru a výuky informatiky působí Cyril Brom ve skupině vývojářů, grafiků či pedagogů, vytvářejících výukové hry, které pak experti testují na žácích. Žáci hrají hry a odborníci měří, co se naučili. Brom také vzdělává budoucí učitele informatiky. Ti v současném českém školství na mnoha místech chybí. Lidé s IT dovednostmi málokdy míří do škol, v soukromé sféře si mohou vydělat mnohem více.
Akutnímu nedostatku se snaží vzdorovat právě Bromova katedra, když formou kurzů vzdělává již hotové pedagogy. A snaží se také posílit jejich sebevědomí. "Jedním z problémů je, že se lidé informatiky bojí. Ale mnoho jejích aspektů není těžkých, pokud se správně vysvětlí," říká.
Nevidí problém v tom, že by na prvním stupni základní školy vyučovala tento předmět kantorka, která by byla třeba jen o kapitolu či dvě napřed před žáky. "V tomto věku je klíčové zejména dětem rozumět, pracovat s jejich zkušenostmi, hovořit jejich jazykem, chápat, co ‚mají v hlavě‘. To udělá podstatně lépe učitelka, která je ‚o kapitolu napřed‘, než učitel - ajťák," vysvětluje. IT expert podle něj často nedokáže dětem látku srozumitelně vysvětlit, a pak je z celé výuky "takové nesrozumitelné bla, bla, bla".
Na vyšších stupních vzdělávání pak bude podle něj nutné připravit nové informatikáře a proškolit ty stávající, kteří obor nestudovali. "Myslím, že když bude setrvalá a skutečná podpora vládní garnitury, mohlo by se to za deset let podařit. Je důležité začít, pokračovat a neustávat," burcuje.
Nová informatika učitele děsí. Zcela zbytečně
České školství stojí před další velkou výzvou: do tříd míří takzvaná nová informatika, která bude více prorůstat do dalších předmětů a posune se od ovládání počítačů k informatickému myšlení. Mnoho pedagogů z toho má hrůzu.
Brom však uklidňuje, že se není čeho bát. Stačí, aby učitelé zašli na kvalitní školení, kde zjistí, že je to jednodušší, než si mysleli. "Získají i užitečné nápady pro práci s dětmi v hodině. K výuce informatiky patří mix badatelské práce, objevování, procvičování například u programování, ale i klasický výklad. Cesta do pekel je naopak memorování koncovek kabelů; učení se nazpaměť, na co kliknout v aplikaci. Protože ta bude za dva roky vypadat úplně jinak," upozorňuje.
Jistou míru doškolení doporučuje všem učitelům, protože digitální technologie prostoupí postupně všechny předměty. Vyzývá učitele, aby se spolu více bavili o mezipředmětové výuce, tedy o prolínání jednotlivými obory, jimiž se informatika potáhne. "Mimochodem, obdoba nové informatiky se zavádí i v zahraničí a ukazuje se, že učitelé informatiky nejsou v zásadě nikde. Ani ve Švédsku, ani v Nepálu, ani v USA. Podobný problém jako my řeší všude na světě a všude improvizují," dodává.
Moderní technologie do výuky patří. Ale s citem
Jelikož Brom vede skupinu, která vyvíjí a zkoumá výukové programy, zdálo by se, že bude jejich velkým propagátorem. On ale upozorňuje, že není dobré používat technologie za každou cenu. "Klíčový je učitel, moderní technologie jsou jeho nástroj. Nástroj, který učitel musí chtít a umět uchopit a který mu musí v nějakém ohledu pomoct. Co lze zařídit efektivně bez technologií, nemá moc smysl zařizovat s nimi," objasňuje. Učitel musí počítat s tím, že o software je potřeba se starat, například instalovat a případně i doplácet nové a nové verze. Stojí to za to pouze tehdy, když výukový program skutečně pomůže zdolat látku.
Imponují mu zejména programy, které dokáží studenta nadchnout pro určité téma a motivovat ho, aby si sám něco dohledal. "Z hlediska designu je důležitá myšlenka, že méně je někdy více. Méně neznamená ‚nic‘, nýbrž ‚tak akorát‘. Tak akorát různých zábavných prvků, tak akorát interaktivity, tak akorát výukového obsahu," doplňuje.