Brno - "Nedáme Českým drahám ani korunu navíc," prohlásil v pátek hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek.
Nesouhlasí totiž s výší platby, jakou České dráhy od kraje požadují pro letošní rok. Dopravce chce celkem 525 milionů korun.
"Ve schváleném rozpočtu jsme drahám vyhradili 475 milionů. To je podle nás odpovídající částka," uvedl Juránek. Loni kraj obohatil rozpočet Českých drah o 469 milionů korun.
České dráhy s nařčením o nepřiměřeně vysokých platbách nesouhlasí. "Požadovaná částka není nepřiměřeně vysoká, je to prostě rozdíl mezi náklady a tržbami, které máme v Jihomoravském kraji. Není možné, aby akciová společnost poskytovala takto služby pod náklady," namítá mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Kraj podle Kubaly objednal pro nový jízdní řád o pět procent více spojů. "Loni ale platil 469 milionů a teď nabízí 475, tedy nárůst o jedno procento. Výkony ovšem vzrostly o pět procent. A to vůbec nemluvíme o inflaci, především o výrazném růstu cen energií," dodal Kubala.
České dráhy: Jsme nejlevnější
Juránek ovšem tvrdí, že podklady Českých drah pro výpočet platby jsou pro něj nepřesvědčivé. České dráhy si prý neumějí vážit dobré spolupráce. "Náš kraj drahám pomáhá. Díky Integrovanému dopravnímu systému začalo jezdit více lidí vlaky. To drahám zvýšilo tržby," tvrdí Juránek.
Kolik stojí železnice
Jsme nejlevnější v Evropě, tvrdí České dráhy.
Následující přehled ukazuje, kolik korun žádají železniční dopravní společnosti ve vybraných evropských zemích po objednatelích (krajích, ministerstvech) jako úhradu prokazatelné ztráty na jeden kilometr.
- Česko 62,70
- Maďarsko (GySEV) 192,43
- Maďarsko (MÁV) 136,51
- Polsko 67,40
- Slovinsko 90,77
- Slovensko 124,08
- Něměcko 234,36
- Rakousko 148,02
Zdroj: České dráhy
Dráhy si stojí za svým: Po krajích žádné horentní sumy nechtějí. "České dráhy jezdí bezkonkurenčně nejlevněji ve srovnání s ostatními středoevropskými státy, které jsou ve stejné ekonomické situaci. Proti dopravcům na Slovensku nebo Maďarsku nedostáváme od krajů a ministerstva dopravy ani polovinu jako úhradu prokazatelné ztráty," říká Kubala.
Jako důkaz svého tvrzení poskytl mluvčí drah Aktuálně.cz statistiku mezinárodní železniční unie.
Juránek zve do boje i další kraje
Jihomoravský hejtman chce o platbách Českým drahám jednat nejen s největším českým železničním dopravcem, ale také s představiteli ostatních krajů. A to hned příští pátek na zasedání Rady asociace. Ta se bude konat na brněnském Výstavišti.
Juránek je místopředsedou asociace a míní, že kraje by už neměly drahám neustále jen vycházet vstříc. "Ano, platit budeme, ale podle určitých pravidel. A já kolegy z ostatních krajů vyzvu, aby od drah požadovali přesná pravidla stejná pro všechny kraje," řekl hejtman.
Kubala tvrdí, že pravidla stejná pro všechny jsou. "Výše platby je určená rozdílem mezi tržbami a náklady. Náklady klíčujeme přesně podle závazné vyhlášky Ministerstva dopravy," osvětlil Kubala.
Právě na výši plateb mimo jiné ztroskotalo prosincové jednání kraje s Českými drahami o smlouvě na rok 2008. Ze třinácti sporných bodů se vyjednavačům obou stran podařilo domluvit na pouhé třetině.
Za zpožděné vlaky musí dráhy platit
Kraji navíc vadí příliš častá zpoždění vlaků. Četné výluky a neúměrná zpoždění vlaků vedly podle představitelů Jihomoravského kraje ke zhroucení jízdního řádu v první polovině prosince. Pro dráhy to znamenalo téměř stotisícovou pokutu.
Kraj chce proto v nové smlouvě pokuty za nedodržení jízdního řádu razantně zvýšit. Podobně uvažují i další kraje.
Například Středočeský kraj vyjednal za zpoždění jediného vlaku pro letošní rok až desetitisícovou pokutu. Smlouvu na rok 2008 má zatím uzavřeno sedm krajů a Praha.
Nelibost Českých drah vyvolal loni v listopadu postup Olomouckého kraje. Ten za zpoždění za celý rok vyměřil drahám pokutu v celkové výši 5,5 milionů korun. Podle Hospodářských novin dráhy dosud částku nezaplatily.
Ministerstvo dopravy dohady krajů a drah komentovat odmítlo. "Smluvní vztahy krajů a drah jsou pouze jejich záležitostí," sdělil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Přitom také mnisterstvo musí každým rokem Českým drahám vyplatit kolem tří miliard. "Jsou to úhrady za prokazatelné ztráty. A my máme zájem, aby železnice byla konkurenceschopná oproti jiným druhům dopravy," řekl Hanzelka.
Letošní smlouva ministerstva s Českými drahami by podle něj měla být už brzy připravená k podpisu. Žádné spory ohledně částky, kterou má ministerstvo dráhám vyplatit, při její tvorbě nevznikly.