reklama
 
 

Končí nejdražší volby historie, stamiliony splatí volič

26. 5. 2010 6:30
Chcete vědět, kolik stojí letošní politická agitace? Prý to neví ani politici

Praha - Jiří Paroubek slibující na billboardech konec ranních kocovin, tisíce koblih a koláčků rozdaných před fabrikami a nádražími, dotované pivo nebo webové stránky posílající Ivana Langera domů.

To vše lze spatřit v letošní předvolební kampani, která bude podle všeho vykazovat hned několik nej.

Určitě byla nejdelší, neboť strany agitují už více než rok. S volbami původně politici počítali v říjnu loňského roku, nakonec se ale neuskutečnily.

Citelně to zasáhlo stranické kasy, které kvůli zrušeným volbám v některých případech tratily i sto milion korun. Proto budou letošní volby a kampaň také nejdražší v historii sněmovních a tím všech dosavadních voleb.

Kolik přesně? Teď nevíme...

Aktuálně.cz položilo sedmi politickým stranám aspirujícím na vstup do Poslanecké sněmovny otázku, kolik je letos stála kampaň a z čeho ji platily. Strany to nemusejí před volbami říkat, přesná čísla obvykle přinesou až výroční zprávy.

Neodpověděly Věci veřejné, ostatní strany sdělily většinou jen hrubé odhady. Politici tvrdí, že v letošní kampani šetří, právě kvůli zrušeným volbám.

Výzkumné společnosti TNS-MI a Mediaresearch zveřenily začátkem května údaje o oficiálním utrácení politických stran na předvolební propagaci. Z veřejně dostupných zdrojů vyčetly, že výše zmiňované strany (bez SZ a KDU-ČSL) vynaložily na kampaň do dubna přibližně 300 milionů korun.

Není tu však zahrnuta internetová a venkovní reklama a rovněž horká fáze kampaně. Jen u ČSSD by to mohlo být minimálně dalších 40 milionů korun navíc. Volební manažer strany Jaroslav Tvrdík dokonce čísla zpochybnil a pohrozil agenturám soudní žalobou.

Jiná analýza společnosti Kantar Media zase tvrdí, že Lidový dům vložil do reklamy jen od ledna do dubna už 207 milionů korun, což je prý součet toho, co utratily všechny ostatní strany.

Politické strany o financování kampaně mluví nerady, jedinými zdroji tak bývají většinou výzkumy podobných agentur a výzkumných společností. Podklady získávají nejčastěji u poskytovatelů ploch a inzerce.

Kdo dá slevu

Čísla ale nejsou přesná. "Díky ekonomické krizi a poklesu zájmu komerčních inzerentů došlo k výraznému poklesu cen nájmu outdoorových a inzertních ploch a nikdy v historii jsme nenakupovali za tak nízké ceny," řekl Aktuálně.cz Tvrdík.

Jakou slevu však poskytovatelé dají (v případě ČSSD jde mimo jiné o společnost mecenáše politiků Jaroslava Soukupa Médea), už nesdělí, podléhá to obchodnímu tajemství. I proto je nemožné skutečné náklady odhadnout. Není ani jasné, zda za to strany poskytují protislužbu.

"Slevy na reklamu pro politické strany mohou dosáhnout maximálně 45 procent," odhadl pro MF DNES hlavní manažer ODS Jan Kočí.

340 milionů

Pokud vycházíme z hrubých odhadů, které strany poskytly, za kampaň v roce 2010 partaje (které se mohou dostat do sněmovny) oficiálně utratily dohromady přes 340 milonů korun.

Skutečné číslo bude ale o dost vyšší. Jak přesně, to je prakticky nedohledatelné.

"U některých faktur máme odloženou dobu splatnosti, než bude proplacen příspěvek za hlasy," uvedl volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček. Schwarzenbergova strana přiznává zatím útratu 12 milionů korun.

Stejnou částku přiznali lidovci, ti už ovšem provozují kampaň na dluh. "Jedná se o půjčku od České spořitelny a také dary sponzorů a členů strany," vyjmenovala strana zdroje financování kampaně.

Přibližně 8,5 milionů korun utratili zelení, i ti se zadlužili, pomáhají dary a příspěvky, jak od straníků, tak ze státních peněz za hlasy.

Komunisté uvedli souhrnou částku 46 milionů korun, přičemž započítali i zrušené volby. Strana se podle svých slov nezadlužila.

Souboj velkých

Zatímco někdo utrácí "jen" jednotlivé desítky milionů, někdo jde o celý řád výš. Hlavní soupeři ODS a ČSSD přiznali jen na zrušené loňské volby ztrátu 150, respektive 100 milionů korun. Letos prý šetří.

ODS přiznává výdaje na kampaň mezi 140 a 150 miliony korun. ČSSD neuvedla přesnou částku. "Naše kampaň je financována z příspěvku centrály - 160 milionů Kč, z vlastních zdrojů krajských a okresních organizací, z vlastních přípěvků kandidátů a z darů od sponzorů. Až součet těchto zdrojů nám dá celkový obraz nákladů na kampaň," odpověděl Jaroslav Tvrdík.

Sami na sebe toho strany moc neprozradí, ale třeba Jaroslav Tvrdík u odpovědí na otázky o ČSSD připomene, že podle něj ODS dala za loňskou krajskou kampaň "bezprecedentních 324 milionů korun".

Zaplatí stát

Jistotou je pro politické strany stát, díky jehož příspěvkům za hlasy a na činnost strany většinu dluhů umoří. Platí tedy daňový poplatník - volič.

I stát tratil na Ústavním soudem a nakonec i politiky zrušených sněmovních volbách. Přišel o 115 milionů korun.

Letošní volby budou celkově stát jednu miliardu a 56 milionů korun. Vyplývá to z údajů ministerstva financí ve státním závěrečném účtu za loňský rok.

autor: Kateřina Eliášová | 26. 5. 2010 6:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama