Výroba masa vypadá podle nového letáku Agrární komory jednoduše: krávy se pasou na louce mezi stromy, poté vejdou do jatek a vznikne hamburger. Cesta vegetariánského burgeru z pole na talíř je podle něj komplikovanější. Grafika ji popisuje ve 25 krocích jako složitý proces plný chemie, jehož produkt navíc lidem způsobí cukrovku nebo nemoci srdce.
Internetová kampaň s názvem Žeru maso od Agrární komory, která sdružuje 100 tisíc zemědělců a potravinářů, vznikla za podpory ministerstva zemědělství. Přispělo na ni 3,7 milionu korun.
Oslovení experti však tvrdí, že kampaň je zaměřená jednostranně. Biochemik a proděkan 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Jan Trnka ji dokonce označil za dezinformační, protože podle něj proces výroby a zpracování masa ukazuje extrémně zjednodušeně.
"Naopak výroba jeho náhrad je ukázaná krok po kroku a ještě je to graficky udělané tak, že proces vypadá velmi industriálně a problematicky. Přitom výroba hamburgerů pro řetězce rychlého občerstvení by vypadala podobně," uvedl Trnka. Nutriční epidemioložka Eliška Selinger tvrdí, že informace v grafice Žeru maso jsou uvedené manipulačním způsobem.
"Jíst maso třikrát denně také není ideální"
Komora v kampani upozorňuje na zdravotní rizika konzumace takzvaných vysoce zpracovaných potravin, mezi které řadí právě napodobeniny masa. Takové potraviny obvykle obsahují přidané látky nebo velké množství soli. "Vysoce zpracované potraviny z kategorie NOVA 4 jsou v současné době spojovány s výskytem civilizačních chorob jako obezita, cukrovka druhého stupně a nemoci srdce a cévního systému," napsala Agrární komora.
Podle Selinger ovšem nejde dávat rovnítko mezi náhrady masa a tyto potraviny. "Alternativa masa je široký pojem. Na jednu stranu máte takové, které jsou skutečně vyprodukované z proteinových izolátů. Na druhé straně ale jsou alternativy založené na seitanu, tofu nebo luštěninách. To je výživově nebe a dudy," uvedla.
Doplnila, že zdravotní důsledky konzumace vysoce zpracovaných potravin zatím nejsou zcela probádané a není shoda na tom, které z nich jsou opravdu rizikové. Navíc také mnohé masné výrobky, jako jsou uzeniny, samy patří mezi vysoce zpracované potraviny, což kampaň nezmiňuje.
Na stránkách nelze najít ani zmínku o zdravotních rizicích nadměrné konzumace masa. "Jíst maso třikrát denně, jak je to u nás obvyklé, není z hlediska výživy ideální. Zejména vztah červeného masa k nádorům tlustého střeva je poměrně dobře popsaný. Komora to ale schovává pod koberec," řekla.
Kampaň podle expertů také opomíjí důsledky masného průmyslu pro životní prostředí. "Ničení biodiverzity je obrovský problém, spousta masa se produkuje na vykácených pralesích a i u nás zatěžuje životní prostředí. A je nutné dodat, že sója, kterou grafika ukazuje v souvislosti s vegeburgery a uvádí, že ke spotřebiteli často cestuje 10 tisíc kilometrů, se často užívá pro výrobu krmiv pro masný průmysl," uvedl Trnka.
Zpracování není šťastné, sám maso omezuji, říká ministr
Agrární komora si za podobou své kampaně stojí. "Projekt má za cíl zdůraznit význam masa v lidské výživě, nezastupitelnost živočišných bílkovin pro optimální vývoj a obnovu tkání a široké možnosti jeho kuchyňského využití," komentoval kampaň prezident komory Jan Doležal.
Distancovalo se však od ní ministerstvo zemědělství, které ji zafinancovalo. Podporu projektů pro letošek schvaloval ještě ministr předchozí, Babišovy vlády Miroslav Toman (ČSSD). V žádosti o dotaci uváděla Agrární komora jako cíl akce "zvýšení pozitivního vnímání chovu hospodářských zvířat a propagace zemědělství".
Současný šéf resortu Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) prohlásil, že zpracování kampaně nepovažuje za šťastné. "Já osobně se snažím alespoň dva dny v týdnu držet půst od masa, na druhou stranu živočišné bílkoviny jsou ve výživě jen složitě nahraditelné a maso je od pradávna součástí potravy člověka, neboť je všežravec," uvedl ministr pro Aktuálně.cz.
Podle něj by lidé měli maso konzumovat umírněně, ale jít cestou imitací masa či dalších živočišných produktů nepovažuje za nejvhodnější cestu, protože jde často o vysoce zpracované potraviny. Závěrečné vyhodnocení kampaně včetně kontroly jejích stanovených cílů si ale ministerstvo ještě neudělalo, protože projekt končí až v prosinci.
Experti se shodují, že do budoucna od ministerstva očekávají odborněji zpracované kampaně. "Je v pořádku se za jezení masa nestydět, ale netvařme se, že jediná druhá alternativa je konzumovat vysoce zpracované produkty. Vzdělávání spotřebitelů je třeba podporovat tak, aby si každý našel svou cestu podle ověřených informací, které dostane," uvedla Selinger.