Kalousek má poslancům sdělit, komu patří srdce Ruzyně

Radek Nohl Sabina Slonková, Radek Nohl
13. 10. 2011 7:00
Členové bezpečnostního výboru sněmovny se chystají prověřit ochranu letiště v praxi
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministr financí Miroslav Kalousek by si měl s nadsázkou najmout detektivní kancelář.

Pravděpodobně jen tak totiž bude moci splnit žádost poslanců, kteří po něm chtějí odtajnit majetkovou strukturu soukromé firmy, jíž stát prodal za tři čtvrtě miliardy strategický prostor mezinárodního letiště v Ruzyni.

Žádost formulovali členové výboru pro obranu a bezpečnost, kteří se ve středu opakovaně věnovali kolapsu bezpečnostních opatření na ruzyňském letišti.

Deník Aktuálně.cz totiž před měsícem doložil, že do nejpřísněji střežených prostor tohoto mezinárodního letiště lze bez problému pronést zakázané předměty včetně makety bomby nebo dostat do letadla mezi zásilkami balík, který nikdo nezkontroluje.

Že nevíme? Nepřijatelné

Ochrana letiště selhala v nákladovém terminálu, který stát před čtyřmi lety prodal do soukromých rukou a už důsledně nekontroloval, jak nový majitel prostory střeží. Aktuálně.cz navíc upozornilo, že majetková struktura firmy je značně neprůhledná.

"Abychom nevěděli u takovýchto strategických prostor, komu vlastně patří, je nepřijatelné. Proto žádáme ministra financí, aby nám sdělil, kdo je skutečný majitel carga," konstatoval místopředseda výboru a bezpečnostní expert ODS Jan Vidím.

Poslanci se obracejí na ministra financí proto, že to byl právě jeho resort, který před lety prodej carga připravoval. Tehdejší náměstek ministra Ivan Fuksa (nedávno odvolaný ministr zemědělství) už ale připustil, že ani tehdy stát nevěděl, komu vlastně prostory prodává a od koho stovky milionů inkasuje.

Cargo terminál koupila tajemná firma Central European Handling, která tehdy měla sídlo v jednom z barrandovských paneláků a letos v létě v tichosti změnila název i jméno jediného známého akcionáře. Navzdory zákonu za celou dobu své pětileté existence doposud nezveřejnila jedinou účetní závěrku a nelze tedy zjistit, v jaké je kondici.

Letos navíc z vedení společnosti odešel Kamil Slavík, který se státem v době prodeje jednal jako výlučný majitel. Jako jediný akcionář nyní vystupuje právnička Veronika Ordnungová. Slavík ani právnička ovšem odmítli odpovědět na otázku, jestli je ona tím skutečným majitelem, nebo jej pouze zastupuje.

Poslanci jdou na exkurzi

Kromě žádosti o odtajnění majitele carga se poslanci rozhodli, že prostory letiště osobně navštíví, aby se přesvědčili, jak je nyní jeho bezpečnost zajištěna. Bezprostředně poté, co deník Aktuálně.cz na mezery upozornil, ministři vnitra Jan Kubice a dopravy Pavel Dobeš ochranu carga zpřísnili.

Další systémové kroky mají podle nich následovat: zpřísní se výběr lidí, kteří pracují na letišti. Člověk vyslaný Aktuálně.cz totiž získal práci u bezpečnostní agentury ABL, aniž si jej firma či stát detailněji prověřily.

"K tomuto kroku bude třeba legislativní změna, jsme připraveni tuto snahu plně podpořit," dodal Vidím.

Nově je u vstupů do takzvaných S.R.A. zón rentgen na zavazadla, které s sebou nosí například zaměstnanci do práce. Policie by navíc nově měla dohlížet na to, jak se bezpečnostní opatření dodržují.

Kromě toho stále probíhá vyšetřování případu, které má odpovědět na otázku, proč zaměstnanci agentury ABL, která prostory střeží, nedostatečně kontrolovali svého nového kolegu a dovolili mu pronést do nejpřísněji střežených zón zakázané předměty. 

 

Právě se děje

Další zprávy