Bezpečí Ruzyně v rukou utajené firmy. Stát se nezajímal

Radek Nohl Sabina Slonková, Radek Nohl
26. 9. 2011 5:34
Stát prodal za tři čtvrtě miliardy strategickou firmu a neví komu
Takhle vypadá terminál uvnitř. Pronést dovnitř atrapu bomby je snadné.
Takhle vypadá terminál uvnitř. Pronést dovnitř atrapu bomby je snadné. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Čtyři roky po privatizaci nákladového cargo terminálu na Ruzyni se alespoň někteří z politiků začínají konečně zajímat o to, kdo ve skutečnosti tuto mezinárodně strategickou součást pražského letiště vlastní.

Deset let po 11. září 2001 totiž vyšlo najevo, že terminál, odkud proudí do světa letecké zásilky, je zcela nedostatečně střežen a stát nemá v éře mezinárodního terorismu zdejší situaci pod kontrolou.

Reportéři Aktuálně.cz na vlastní kůži dokázali, že přes nákladové prostory lze poměrně jednoduše dopravit do letadla mobilní telefon s výbušninou. Nyní se navíc ukazuje, že stát ani neví, jakým konkrétním lidem připsat za toto selhání odpovědnost.

Tajemná firma C.E.H.

Cargo terminál byl před zmíněnými čtyřmi lety prodán tajemné firmě Central European Handling, která tehdy měla sídlo v jednom z barrandovských paneláků a letos v létě v tichosti změnila název i jméno jediného známého akcionáře. Navzdory zákonu navíc za celou dobu své pětileté existence doposud nezveřejnila jedinou účetní závěrku a nelze tedy zjistit, v jaké je kondici.

"Pokud neznáme přesnou majetkovou strukturu, je to samozřejmě z hlediska bezpečnosti nepříjemná věc. Kdyby se cokoli stalo, kdo bude volaný k zodpovědnosti?" ptá se poslanec Jan Vidím, dlouholetý expert ODS na otázky bezpečnosti.

Právě on je spolu se stínovým ministrem vnitra Františkem Bublanem iniciátorem mimořádného jednání bezpečnostního výboru sněmovny, který se kvůli odhalení Aktuálně.cz a kvůli poměrům kolem letiště sejde toto úterý.

"A jedna z věcí, o kterou se musíme intenzívně zajímat, je i to, komu vlastně cargo patří," dodal Vidím.

Kolotoč akcionářů

Nákladový terminál prodal stát za bezmála tři čtvrtě miliardy a bezpečnostní experti už tehdy upozorňovali, že cargo, které je díky umístění na mezinárodním letišti strategickým prostorem, by měl stát prodat zájemci s jasnou majetkovou strukturou.

Situace je i dnes zcela opačná a jak zjistilo Aktuálně.cz, právě letos v létě se poměry kolem firmy ještě více zamotaly.

Za společnost, která cargo provozuje, totiž doposud vystupoval coby předseda představenstva bývalý dlouholetý manažer ČSA Kamil Slavík. V době privatizace byl vedený v obchodním rejstříku jako jediný akcionář a už tehdy - zejména kvůli třičtvrtěmiliardové kupní ceně - čelil podezření, že je jen bílým koněm této transakce.

Foto: Aktuálně.cz

Později firma majetkovou strukturu zatemnila úplně: změnila akcie na formu cenných papírů na majitele.

Letos však podle záznamů na obchodním soudu nastala překvapivá změna: místo Kamila Slavíka, který z vedení společnosti koncem srpna oficiálně odešel, vystupuje jako jediný akcionář právnička Veronika Ordnungová. Zároveň firmu přejmenovala na Prague Handling, ale proč, to advokátka nechce vysvětlit.

A mlčí i Slavík. "Nebude se k tomu vyjadřovat," uvedl jeho advokát Jan Špirk.

Mlčeti zlato?

Právnička Ordnungová odmítá o firmě a změnách, které v ní koncem léta proběhly, cokoli prozrazovat. "Nezlobte se, ale já na nic odpovídat nebudu, jsem vázána mlčenlivostí," odmítá žádost o rozhovor.

Veronika Ordnungová - oficiálně jediná akcionářka firmy spravující strategicky významné území letiště - se v advokátní praxi specializuje na obchodní právo, její kancelář připravuje veřejné zakázky například pro Prahu 12.

Z dokumentů, které leží na obchodním soudu, je zřejmé, že firmu C.E.H., které stát cargo prodával, zakládala. A po celou dobu působila v jejím představenstvu.

Je tedy jen nastrčenou osobou, která uplynulé roky firmu pro někoho "hlídala" a nyní za něj převzala správu akcií?

"Prosím už mi nevolejte," reaguje na otázku, kdo firmu vlastní.

Háva zase na scéně

Veronika Ordnungová také působila ve společnostech, které měly blízko ke zbrojaři Richardu Hávovi, jinak příteli nynějšího ministra financí Miroslava Kalouska.

Pro Hávovu společnost Zenit zakládala několik firem: například Český letecký průmysl nebo Společnost pro letecký průmysl.

O tom, že Háva nebo lidé z jeho okolí ve skutečnosti stojí za firmou, které stát ruzyňské cargo prodal, se spekulovalo už v době jeho privatizace.

V éře Topolánkovy vlády to ostatně veřejně připustil i dnešní ministr zemědělství Ivan Fuksa, tehdy Kalouskův náměstek na ministerstvu financí. "Faktem je, že některé personální propojení může ukazovat na to, že pan Háva může mít něco společného s tímhle tím," uvedl v dobové diskusi v České televizi.

Sám Richard Háva však něco takového opakovaně popřel. "Není to můj byznys," tvrdí.

Kdo to vlastní? Nezájem

Přestože ministři vnitra a dopravy uvedli po odhalení Aktuálně.cz do pohotovosti policejní síly na Ruzyni, nezajímá otázka majitelů ruzyňského cargo terminálu většinu vlády ani dnes.

"Majitelem je soukromá obchodní společnost. Navíc nevíme o tom, že by tam byl nějaký problém," řekl Aktuálně.cz mluvčí Ondřej Jakob dva týdny poté, co dva vládní kolegové jeho nadřízeného Kalouska poměry na Ruzyni úporně vyšetřují.

Ruce pryč dávají od případu i zástupci státních aerolinek. "České aerolinie se nemohou vyjadřovat k vlastnické struktuře akcionáře obchodního partnera, neboť se jedná čistě o vnitřní záležitost daných společností," říká mluvčí firmy Hana Hejsková.

Ivan Fuksa, který privatizaci carga z pozice náměstka ministra financí tehdy řešil, dnes přiznává, že bezpečnost byla na vedlejší koleji. "Žádný bezpečnostní orgán nás tehdy neupozornil na žádné bezpečnostní riziko," uvedl dnešní ministr zemědělství.

 

Právě se děje

Další zprávy