Tak snadné je donést bombu do srdce Ruzyně. Stačí měsíc

Sabina Slonková
9. 9. 2011 11:38
Na vlastní kůži: jak nováček u bezpečnostní firmy pronesl zbraně do střežených prostor

Praha - Deset let po teroristických útocích z 11. září - v týdnu, kdy svět alarmuje před možnou hrozbou - naprosto selhala bezpečnostní opatření na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni.

"Prolomit" je bylo snadné, stačilo trpělivě sbírat informace o zákulisí a ve finále se pak na základě těchto znalostí nechat přímo na letišti na čas zaměstnat.

Noční akce ministrů

Redakce Aktuálně.cz má v rukou důkazy, že se v uplynulých dnech do nejstřeženějších zón letiště, odkud míří už zrentgenované zásilky zboží do letadel, dostal například pepřový sprej, kuchyňský nůž, nezrentgenovaný balík a "bomba".

Šlo o věrohodnou maketu, která byla nefunkční, aby nikoho neohrozila.

Že je zjištění redakce vážné, potvrdily bezprostřední reakce ministrů vnitra a dopravy Jana Kubice a Pavla Dobeše. Už ve čtvrtek v noci okamžitě posílili ochranu letiště, současně se rozeběhla prověrka a vyšetřování, jak je letiště ve skutečnosti hlídáno.

Stačí tak málo

Dostat zakázané předměty včetně bomby do takzvaných S.R.A. zón v nákladovém terminálu Skyport, odkud proudí do celého světa letecky přepravované zboží, není nijak složité. Stačí k tomu jediné, nechat se zaměstnat na letišti a získat tak do těchto prostor přístup.

Foto: Aktuálně.cz

Stačil měsíc a člověk vyslaný Aktuálně.cz se stal zaměstnancem bezpečnostní agentury, která dbá na ochranu carga. Jeho skutečnou identitu si stát ani soukromé společnosti operující na letišti nijak neprověřily, stačil jim čistý trestní rejstřík.

Přitom dostal možnost pohybovat se v prostorách, u nichž stát deklaruje nejvyšší stupeň ochrany a kde jsou uloženy už prověřené zásilky zboží.

Jen díky možnosti pracovat přímo v přísně střežené zóně mohla redakce zcela potvrdit informace, které o chabé ochraně letiště sbírala v uplynulém půlroce.

Lidé obeznámení s poměry na letišti v Ruzyni je potvrzují už dlouhodobě: kontroly v nákladovém terminálu nefungují. Veřejně a na své jméno ale zatím vystoupit nechtějí.

Jak jsme se dostali dovnitř

  • K práci v nejstřeženější zóně stačí mít jen čistý trestní rejstřík a projít výběrovým řízením u bezpečnostní agentury, která střeží prostory na letišti. Kvůli velmi nízkému platu tu ale vezmou prakticky každého. Platí se 50 korun na hodinu.
  • Pak už stačí jen získat osvědčení od Úřadu civilního letectví, což je fakticky také formalita. Dřív uchazeče prověřoval Národní bezpečnostní úřad, který tři měsíce zkoumal důvěryhodnost dotyčného. Tato povinnost ale byla před lety zrušena.
  • Kdo na leteckém úřadu projde, nafasuje ID kartu. Díky ní se pak coby zaměstnanec ostrahy dostane i na letištní plochu, aniž by ho někdo kontroloval.

Člověk vyslaný redakcí však jednoznačně potvrzuje: "Při nástupu do služeb mě nikdo nekontroloval, nikdo se mi ani nepodíval, co mám v batohu. Kontrolovali mě pouze poprvé, jakmile už si zapamatovali moji tvář, nikdo si mě nevšímal."

Nůž i balík bez kontroly

Jen díky děravému systému tak mohl do bezpečnostních zón vedle svačiny postupně v několika dnech pronést už zmíněné předměty - pepřový sprej, nůž se zhruba patnácticentimetrovou čepelí a nefunkční bombu v upraveném telefonu.

Ve finále dokonce přinesl balík, který se mu podařilo přibalit k zásilce zboží, jež předtím už prošlo rentgenem a mířilo do jednoho z letadel startujících do ciziny. Opět mu v tom nikdo nezabránil, ani ho zpětně nekontaktoval, aby žádal vysvětlení.

"Zabalený balíček jsem přinesl opět v batohu, do kterého se mi nikdo nedíval. Během služby jsem si ho strčil pod služební vestu a v příhodný okamžik ho vložil do palety už zrentgenovaných zásilek, které bez další kontroly míří do letadel," popsal člověk vyslaný Aktuálně.cz.

Všechny výše popsané kroky si zadokumentoval, záznamy má Aktuálně.cz v ruce.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy