Jančura: Za reorganizací policie stojí mafie. Když budou lidé Chovance urážet, ať si vymění číslo

Jan Hejl Jan Hejl
Aktualizováno 22. 6. 2016 14:28
Podnikatele a majitele společnosti RegioJet Radima Jančuru namíchla reorganizace policie natolik, že oblepil své autobusy portrétem ministra vnitra Milana Chovance a zveřejnil jeho a premiérovo telefonní číslo. Jančura v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz tvrdí, že za změnami v policii stojí mafie. "Každý z nás má právo se s politiky setkat nebo jim poslat esemesku," vysvětluje důvody kampaně. Ve zveřejnění čísel ministra a premiéra problém nevidí, jelikož on sám svůj mobil veřejně uvádí. "Kdykoliv mi mohou klienti zavolat, ale se sprostým telefonátem jsem se za tu dobu setkal snad jen jednou," tvrdí.
Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.
Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. | Foto: Jakub Plíhal

Sdělení redakce

Vážení čtenáři,

nabízíme Vám rozhovor s Radimem Jančurou v původní verzi, v jaké jsme ho v úterý 21. 6. 2016 v 7 hodin ráno na Aktuálně.cz publikovali. Stažením rozhovoru a jeho následnou publikací s vypuštěnými pasážemi jsme se dopustili chyby, která nás mrzí, a omlouváme se Vám za ni.

Redakce Aktuálně.cz

Nebyla - s odstupem několika dní - chyba se takhle silně vložit do vládní krize kvůli reorganizaci policie?

Jsem přesvědčen, že to bylo správně. Když jsem se rozhodl, že autobusy polepím, a grafici to vyrobili, krize v policii teprve začínala a až potom vybouchla. Ono to teď vypadá, že jde o boj o Šlachtu mezi Babišem a Chovancem, ale Babiš se k tomu připletl až několik dní po státních zástupcích. Vycházím z veřejných zdrojů a takzvaná reorganizace mi prostě smrdí.

V čem?

Já znám, jak funguje státní správa – a policie je běžnou státní správou, která funguje pomalinku. Když něco vymyslí, trvá obvykle dlouhé měsíce, než se k tomu vyjádří všichni, kdo mají. Nikdo v zásadních věcech většinou nemá odvahu říct jasný názor, všichni se ke všemu vyjadřují. Ale u této reorganizace je vidět, jako by zasáhl někdo zvenčí. A já jsem přesvědčen, že ten, kdo zasáhl, byla mafie. Je na tom vidět rychlost a zbrklost. Kdyby se o tom jednalo za normálních okolností, tři měsíce by se o reorganizaci mluvilo. Zde jsou ale znaky zbrklosti, která není pro státní správu vůbec typická.

Když říkáte, že zasáhla mafie, máte k tomu tvrzení nějaké další indicie, nebo vás k tomu vede jen osobní zkušenost?

Dávám si na misku vah několik lidí: Chovance a státní zástupce, všechny tři nejvyšší. V tomto kontextu i osobnosti, které se třeba s Andrejem Babišem nerozešly v dobrém, například Sabina Slonková, se přiklonily na stranu státních zástupců. Ti vlastně říkají to samé, co já: Že jim je ta rychlost podezřelá a smrdí jim.

Vaše kampaň ale silně podporuje černobílé vidění světa: Šlachta jako ten hodný proti zlému Chovancovi a mafii. Přece struktura policie je natolik složitý problém a vy ho vrháte na rovinu boje dobra se zlem. Není to až moc zjednodušující?

Ano, je to trochu černobílé. Svět není černobílý, to připouštím. Ale ve chvíli, kdy chcete na něco upozornit, někdy je dobré z toho tu černou a bílou udělat. Já nejsem filozof, který by vznášel otázky. Rád věci nazývám pravými jmény, prezentuji svůj názor a dávám do něho veškerou svou odpovědnost, peníze i svá slova – kampaň jsem si navrhoval sám, jen grafici mi pomáhali s vizuální podobou. Do posledního písmenka to bylo moje rozhodnutí. Jen jsem se zeptal managementu, co si o tom myslí, oni se chytili za hlavu, ale do dneška jsou na mé straně a myslí si, že jsem udělal dobře.

V oficiálním vyjádření po spuštění kampaně, kde vysvětlujete, proč jste autobusy oblepil, používáte stejné argumenty jako Andrej Babiš – že Šlachta šlápl někomu na kuří oko, že cílem reorganizace je ho odstranit a podobně. Koordinoval jste to s ním nějak?

Ne. Já jsem s Babišem nemluvil strašně dlouho.

Nicméně jste mu dost pomohl.

Když vstupoval do politiky, podpořil jsem ho. Pak jsme se trochu chytli a pohádali kvůli vybírání daní a rozhazování peněz. Teď si někdo proto může myslet, že to dělám pro něj, ale to není pravda. Sice jsem rád, že Babiš v politice je, už ho ale nepodporuji, což se však může změnit. Mám řadu pozitivních indicií od Rekonstrukce státu, kterou finančně podporujeme, že se poslední dobou bije za protikorupční zákony. Politizace policie byla vyprovokována právě Chovancem, Babiš se v tu chvíli začal bít jako lev a pak ustoupil.

A myslíte, že Babiš je tím správným, kdo má českou politiku vyčistit od korupce? Jeho firma Agrotec půjde k soudu kvůli zmanipulovaným zakázkám, otazníky jsou nad jeho působením v zákulisí politiky v devadesátých letech, nad nadstandardními vztahy se Stanislavem Grossem, nad Čapím hnízdem a takhle bych mohl pokračovat dál.

Jsou tu nějaké staré strany a musím říct, že jely v podezřelých kauzách. Babiš se proti tomu vymezoval, podporoval Rekonstrukci státu. Hodnotím lidi spíš podle toho, jak se chovají teď, ne jak se chovali v minulosti. Chápu, že Babiš musel dřív s politiky jako nejvýznamnější podnikatel kooperovat. Ale věřím mu víc než zavedeným politickým stranám. O tom jsem přesvědčený.

Chovanec má máslo na hlavě

Na vaši kampaň zareagoval Milan Chovanec o víkendu videem. Co na něj říkáte?

Vím, že to byla trochu nadsázka, a myslím, že si to připravoval sám, a ne jeho dvorní agentura Bison & Rose, protože ti by to udělali jinak. Jeho základní chybou bylo, že o sobě řekl, že je slušný a chudý politik z tradiční strany. To udělalo celý spot strašně nedůvěryhodným. Každý musí tušit, jaké má máslo na hlavě, když absolvoval devítiměsíční rychlokurz na právech v Plzni. Taková slova by na svou obhajobu používat neměl.

Ale titul nakonec nepoužívá.

Když zloděje chytnou, lup rád vrátí. Ale navždy je to zloděj. Nabýt takhle vzdělání je podvod a za podvod by se měl stydět.

Ministr vnitra také ve videu říká, že jste mu před několika dny posílal poněkud jadrné esemesky. To je pravda?

Posílal jsem mu esemesku, že jsem přesvědčen, že za reorganizací stojí Martin Roman.

Bývalý šéf ČEZ…

Přesně tak. A také člověk, který myslím stále ovládá plzeňskou Škodu Transportation, ke které má Chovanec velmi blízko. Napsal jsem mu, že Martin Roman je největší zločinec v této zemi, největší z...d, a pokud on se bude zastávat takových lidí, pak je ještě větší z...d, neboť je politik.

A ohledně role Martina Romana máte nějaké přímé důkazy?

Víte, železnicí se zabývám víc než deset let. A vždycky mi někde vyskočí Martin Roman. Kdysi byl šéfem ČEZ, ale zároveň ze své Škody Plzeň prodával elektrárenské technologie bez výběrového řízení. Byl zároveň v dozorčí radě Českých drah a rozhodoval o tom, že se z jeho Škody Plzeň budou nakupovat vlaky pro České dráhy. Politici České dráhy milují, zejména ti z ČSSD, protože nedělají otevřená výběrová řízení. A vždycky se v tom objeví pouze jediná nabídka, kterou dává Škoda Plzeň. Mnoho politiků pak říká "tohle je Martin Roman, to my nedokážeme ovlivnit." Je to člověk, jehož jméno se nesmí vyslovovat, ale jsem přesvědčen, že má velký vliv.

Na svých autobusech jste vyzval, že lidé mají ministru vnitra a premiérovi psát slušně. Společnost je ale polarizovaná. Lidé mohou urážet, vyhrožovat. Bylo v tomto kontextu v pořádku, že jste čísla zveřejnil?

Můj mobil je veřejný už asi patnáct let a řekněme, že mám velkou zkušenost s otevřeným telefonním číslem. Kdykoliv mi mohou klienti zavolat, ale se sprostým telefonátem jsem se za tu dobu setkal snad jen jednou. Kdybych s tím neměl zkušenost, asi bych ta čísla nezveřejnil. Nicméně vím, že lidé se dokážou chovat velmi slušně, i ti obyčejní, řekněme hospodského typu. Přesto mají vysokou formu úcty k autoritám.

Ale oni jsou politikové. Vy nabízíte služby, politikové často obrazně řečeno sahají lidem na peníze, což může vyvolat velkou zlobu.

Ano, může se to stát. Ale když někoho naštvu tím, že se rozbije cestou autobus, lidé jsou asi vytočenější víc, než když budou psát premiérovi. Myslím, že občané budou dlouho přemýšlet, co napsat, bude to jejich taková malá diplomka. Takže z toho strach nemám. I kdyby se to nepotvrdilo, tak si pánové vymění telefon a život jde dál. Navíc i pan Chovanec ve videu řekl, že je rád, že se jeho číslo zveřejnilo, že bude odepisovat a má rád lidi. Tu výzvu vlastně přijal. Každý z nás má právo se s politiky setkat nebo jim poslat krátkou esemesku a zároveň povinnost chovat se slušně a uctivě. To si zaslouží každý politik, i ten špatný.

Takže je nutné na autobusech používat výrazy jako "mafián", "řízen mafií", "Langer II"?

Jak už jsem řekl, jsem přesvědčen, že tuto reformu policie odstartoval policejní prezident na popud mafie. Jinak by to takhle rychle nešlo. Výraz Langer II je naprosto přesný. Pan Langer taky spojil dva policejní útvary.

Kotleba? Podat ruku je slušnost

Krátce poté, co jste oblepil své autobusy, se objevily fotky vás a extremistického župana Kotleby.

To je práce pana Chovance a spol. Dokonce udělali i nějaký facebookový profil proti mně – vyzývali, aby mi všichni psali na mobil, a byla u toho tato fotka. Ale každý, kdo je Slovák nebo trochu zná slovenské poměry, ví, co ta fotka znamená. Na Slovensku jsme žádali o linku z Bratislavy do Banské Bystrice a korupční klientelistický župan bratislavského kraje nám tu linku nedal. Až po tlaku odvolacích orgánů nám ji teď před 14 dny dát musel - takřka po dvou letech. Ta linka má dva konce z Bratislavy do Banské Bystrici a žádá se vždy tam, kde linka začíná, takže my jsme ji nazvali Banská Bystrica - Bratislava a šli jsme za panem Kotlebou. On není úplně běžný fašista, protože byl zvolen lidem.

Dobře, ale pořád velí do boje s "cikánskými parazity", otevřeně se hlásí k neonacismu.

Každá země má nějakou ultrapravicovou stranu, tady máme DSSS, naštěstí se nedostala do žádných volených funkcí. A oni mají Kotlebu. Je to špatné, ale v tu chvíli to bylo poděkování. Na té fotce je vidět, že držím licenci. On mi říkal: "Ak sa mi to páči alebo nie, ja zákony Slovenska dodržujem, vydať vám ju musím." Ano, sice vyhrál volby kvůli romské otázce, ale kdyby v tom bylo něco nezákonného, určitě by byl odstaven.

Ale uznáváte, že lidé mohou vnímat citlivě, že se na jednu stranu vyfotíte, jak si podáváte ruku s Kotlebou, protože vám udělil licenci na autobusovou dopravu, a na druhou stranu Sobotku a Chovance prezentujete na svých autobusech jako zlo?

Ano. Je samozřejmě pro mě nebezpečné, když v Česku tahle fotka koluje bez informací, které jsem vám teď sdělil. Ale každý Slovák ví, proč ta fotka vznikla – že to byl Kotleba, kdo nám dal licenci, protože ji vydat musel. Když pak řekl, jestli se může vyfotit, nedokážu si představit, že bych řekl "já vám ruku nepodám." Každý má nějakou úchylku, jiní župani mají úchylku krást, on má úchylku nacionalismu až fašismu a je to špatně. Nelíbí se mi to a podobné strany kritizuji.

Takže vám vadilo jednat s takovým člověkem?

Byla to pro nás jediná šance. Navíc osobně s ním jsme nejednali - jednali jsme s jeho úředníky a ti nám podle zákona museli licenci vydat. Je potom těžké, když vám licenci s jeho podpisem dává, si s ním nepodat ruku. Slušnost je podat ruku úplně každému. Kotlebu volili Slováci z jeho kraje a to bych potom nemohl podat ruku žádným Slovákům, kteří ho volili. Jestli je za dvaadvacet let mého podnikání mým největším hříchem tato fotka, pak bych se měl dostat do podnikatelského nebe.

 

Právě se děje

Další zprávy