Jako první rozjíždí kampaň Zemanovci. Bude levná, tvrdí

Domácí Sabina Slonková, Domácí
7. 1. 2010 18:35
Zemanova strana se místo agentur chce spoléhat na malé dárce a letáky
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Zatímco tradiční parlamentní strany spekulují, jak nahradit desítky milionů vyhozené na podzim v tradiční kampani před stornovanými volbami, nová strana Miloše Zemana si s tím údajně hlavu neláme.

Partaj, jíž jeden z lednových online výzkumů obratem přisoudil šance na překročení tříprocentní volební hranice, chce svého cíle dosáhnout "low cost". Jak Aktuálně.cz řekl jeden z klíčových mužů, milionář a někdejší komunistický generál Zdeněk Zbytek, strana zatím příliš nepočítá ani s billboardovými megakampaněmi, ani nákladnými akcemi z produkce velkých agentur. Regionální náklady tak údajně nepřekročí jednotlivé miliony korun.

"Nemáme obrovské peníze na billboardy, budujeme místní organizace. Jestli chceme šířit nějaké názory, musíme je šířit přes své lidi," prohlásil Zbytek v interview pro Aktuálně.cz.

Kampaň Strany práv občanů (SPO), kterou lidé kolem někdejšího sociálnědemokratického premiéra spustili výjezdními akcemi v tomto týdnu, přitom startuje daleko před ostatními. Tradiční strany oznámily jen obecné koncepty, jak se před květnovým volebním kláním chtějí prezentovat.

A všechny přiznávají, že nejprve budou muset sehnat velké sumy peněz, aby vykryly loňské hluboké ztráty.

Zemák a letáky

"Sázíme na levnou, ale účinnou kampaň," popisuje Zbytek. "8. Března Miloš vyrazí se Zemákem a objezdí republiku. Kampaň rozhodně nebude agresivní. Dokonce jsme se dohodli s Milošem, že přestane útočit na novináře svými sprostými bonmoty," tvrdí někdejší totalitní důstojník, který těsně po listopadu 1989 veřejně vystoupil s projevem, že armáda je připravena bránit socialismus všemi prostředky.

"Dostali jsme nabídku od jedné známé agentury a shodli jsme se, že takovou pitomost, kterou nám prezentovali, ať si nechají od cesty," pokračuje jeden z duchovních otců SPO. "Samozřejmě, že hledáme, ale rozhodně to nebude agentura, která si nechá zaplatit 40-50 milionů, vylepí pár billboardů a 70 procent si majitelé vezmou do kapsy."

Miloš Zeman už agituje mezi studenty. Podívejte se na VIDEO

Zbytek, která si zakládá na tom, že jádro Zemanovy strany tvoří "zkušení podnikatelé" je přesvědčen, že SPO dokáže předvolební agitaci pořídit za zlomek toho, co je v Česku standardem: "Vytištění a roznesení jednoho letáku do schránek stojí dvacet haléřů a člověk ze schránky ví, že Miloš Zeman bude tehdy a tehdy tam a tam."

Peníze od "středních vrstev"

Aktuálně.cz na sklonku minulého roku popsalo, jak moc tradiční velkolepé kampaně před na poslední chvíli zrušenými volbami rozkolísaly hospodaření sněmovních matadorů.

ČSSD musela odepsat 130 milionů, konkurenční ODS dokonce v té době pokladní dluh 50-100 milionů vykryla zástavou svého sídla. Lidovci, jimž poslední průzkumy veřejného mínění nedávají jistotu, že i po létě 2010 ještě budou parlamentní stranou, dělali podzimní zbytečnou kampaň na úvěr. I na tu letošní budou muset k dluhu 25 milionů přidat další půjčku.

Zemanova SPO, jejíž šedou eminencí je kromě Zbytka například kontroverzní lobbista Miroslav Šlouf s vazbami na Rusko, se údajně podobných trablů neobává.

"Můžu mluvit za jihočeský přípravný výbor, odhaduji, že celá jihočeská kampaň nás bude stát, když to přeženu, dva miliony. Víc ne. Ty seženeme od sponzorů, já dám sto tisíc korun," vypočítává milionář Zbytek.

Zemanovci jsou si prý jistí, že o sponzory nebude nouze. "Už teď máme přísliby na daleko víc, než budeme potřebovat. Víte, proč? Protože 90 procent nespokojených, jsou malí a střední podnikatelé a živnostníci," tvrdí komunistický exgenerál.

Kdo konkrétně tedy chce do čerstvě vzniklého uskupení nalít peníze však nechce prozradit. Místo toho má tradiční odpověď českých politiků: "Teď bylo nekorektní je jmenovat. Zveřejníme je, jak nám ukládá zákon."

 

Právě se děje

Další zprávy