Uzavření základních a středních škol letos v březnu a následný okamžitý přechod k výuce na dálku způsobil v českých školách mnoho potíží a komplikací. Ale také spustil nevídanou vlnu improvizace, invence a mimořádného nasazení na straně vedení škol a jejich zřizovatelů, zejména však na straně učitelů, žáků a jejich rodičů.
Především díky jejich úsilí a nápaditosti se nakonec podařilo školskému systému koronavirovou výuku zvládnout se ctí. Vyhlášením ankety Hvězda výuky na dálku chce mediální dům Economia a redakce Aktuálně.cz ocenit mimořádné počiny v on-line výuce a současně poskytnout mediální prostor nejzajímavějším a nejinspirativnějším příkladům.
Do českých škol se totiž výuka na dálku opět pomalu vrací. Navíc řada prvků, postupů a nápadů, které se během tohoto nelehkého období osvědčily, může najít své využití i v běžné výuce.
Nominovat nemusíte jen učitele, ale třeba i autora zajímavých výukových videí, obětavého ajťáka, který nainstaloval všem učitelům komunikační software či je s ním naučil pracovat, sociálního pracovníka, jenž našel způsob, jak vzdělávat děti, které nejsou on-line. Zkrátka jakékoliv počiny, které výuce na dálku napomohly.
Pro inspiraci nabízíme malou ochutnávku z došlých nominací. Je mezi nimi učitelka, která se pravidelně on-line bavila se svými prvňáčky o jejich pocitech a starostech, nebo pedagožka, která se nezalekla pro ni dosud neznámých digitálních technologií a pomohla je zvládnout i ostatním kolegyním. Dorazil také příběh učitele, jenž natáčel pro žáky zábavná výuková videa. Jelikož je umísťoval veřejně na YouTube, záhy se stala populárními u škol napříč republikou.
Anketa Hvězda výuky na dálku našla také učitelku z mateřské školy, která zavedla on-line výuku pro své předškoláky. Najdeme tu i učitele informatiky, jenž o letních prázdninách zřizoval žákovské i učitelské účty a výukové platformy, v nichž školil své kolegy, nebo IT manažera, jenž nabídl své know-how i techniku řediteli základní školy. Některé příběhy líčí i um speciálních pedagožek, které dokázaly vymyslet on-line výuku i pro děti s autismem či pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Znáte podobný příběh? Nominovat své favority můžete do 14. října.
Vašimi návrhy se bude zabývat odborná porota, která vybere finalisty, ale o celkovém pořadí rozhodnete ve veřejném hlasování vy, čtenáři Aktuálně.cz. Celkové výsledky budou vyhlášeny ve čtvrtek 26. listopadu 2020 na on-line konferenci Prague Education Festival (PREF).
Ta z důvodu mimořádných opatření během koronavirové pandemie nahradí loňský stejnojmenný festival. Diváci se mohou od 9 do 18 hodin těšit na virtuální studio s moderátorem a kulatým stolem, u nějž se budou střídat zajímavé osobnosti z oblasti vzdělávání.
Program se uskuteční ve čtyřech blocích, reagujících na aktuální výzvy českého školství: budoucnost základního a středního vzdělávání po zkušenosti s covidovou výukou, regionální vzdělávací politika a její specifika v pocovidové době, koronavirová výuka v kontextu dat či wellbeing ("pohoda, spokojenost") učitelů, žáků a rodičů během covidové výuky i mimo ni.