Hrad koupí sklo za 847 tisíc od podporovatele Zemana, dává mu i provize z lístků

Martina Heroldová Martina Heroldová
11. 6. 2020 16:58
Ačkoli Pražskému hradu letos kvůli propadu turistického ruchu významně klesnou příjmy, jeho správa si objednala luxusní sklo za devítinásobek ceny než obvykle. Zakázku získala firma podnikatele, který podporuje Miloše Zemana a sbíral podpisy pro jeho kandidaturu. Kromě toho mu Hrad také prodloužil lukrativní pronájem ve Zlaté uličce, a navíc mu dává provizi z každé prodané vstupenky.
Zlatá ulička
Zlatá ulička | Foto: Shutterstock

Firma Egermann podnikatele Roberta Uksy je dlouhodobým dodavatelem luxusního broušeného skla pro Pražský hrad. Ročně získá od prezidentského sídla v průměru dvě objednávky na výrobu skla, každou v hodnotě okolo 94 tisíc korun, jak vyplývá z dosud zveřejněných smluv. Firma má zároveň prodejnu v areálu Pražského hradu ve Zlaté uličce, kde své výrobky prodává především zahraničním turistům. Její produkty nabízí návštěvníkům také Správa Pražského hradu ve své reprezentační prodejně.

Letos k ní však byl Hrad mimořádně štědrý. Namísto dosud obvyklé ceny uzavřel s Uksou smlouvu o zhotovení skleněného nádobí a doplňků pro reprezentační účely v hodnotě 847 tisíc korun. Prodloužil mu také nájemní smlouvu v lukrativní Zlaté uličce až do roku 2023. Získal také právo na prodej vstupenky do objektů Pražského hradu, z nichž mu plyne zisk 10 korun z každého prodaného lístku. 

"Ano, Hrad nám nabídl, abychom vstupenky prodávali, hlavně kvůli výhodné poloze. Dříve se prodávaly v restauraci naproti, ta je nyní uzavřená, tak se logicky obrátili na nás, protože máme prodejnu přímo u turniketu," řekl Aktuálně.cz Robert Uksa.

To potvrdil také mluvčí Správy Pražského hradu (SPH) David Šebek. "SPH provozovala prodej vstupenek před Zlatou uličkou v nájemcem pronajatém bistru. Vzhledem k rekonstrukci pláště budovy bylo bistro uzavřeno. SPH proto z důvodu polohy požádala o spolupráci při prodeji vstupenek firmu Egermann. Stejně tak spolupracujeme s nájemcem bistra v Jiřském klášteře," uvedl.

Sklo půjde do Lán

K tomu, proč správa hradu nakupuje sklo v devítinásobném objemu v době, kdy se dá očekávat spíše odliv zahraničních turistů, a tedy i propad příjmů, mluvčí uvedl pouze to, že bylo potřeba doplnit servis na zámku v Lánech.

"SPH dlouhodobě prodává výrobky firmy Egermann, tradičního českého výrobce skla, turistům ve své reprezentační prodejně. Co se dotazované zakázky týká, jde o doplnění skleněného servisu v zámku Lány o ucelený soubor s jednotným unikátním dekorem určeným pro slavnostní příležitosti," řekl Aktuálně.cz Šebek.

"K tomu nemohu nic dodat. Byla na to soutěž, tu jsme vyhráli, takže jsme tu zakázku dostali. Žádné pozadí toho, proč je to za víc peněz než v minulých letech, nemám," odmítl Uksa zakázku blíže komentovat.

Podnikatel podpořil Zemanovce

Prezident Miloš Zeman Uksovu sklárnu v minulosti několikrát navštívil, osobně si ve výrobně v Novém Boru zkusil vyfouknout sklo například v roce 2010. Podle dostupných zveřejněných smluv Hrad nakupuje od Uksovy firmy sklo nejméně od roku 2016. Výrazně větší zakázku pak získala sklárna v roce 2017, kdy namísto průměrných dvou objednávek přišly tři. Ve stejném roce Uksa podpořil Zemanovu bývalou Stranu práv občanů Zemanovci (SPOZ) v parlamentních volbách tím, že jí bezplatně poskytl reklamní plochu.

Ve témže roce také Uksa zřídil ve firemní Galerii Egermann na novoborském náměstí podpisové místo petičních archů pro následnou Zemanovu kandidaturu v prezidentských volbách, kde byl podle webu SPOZ také sám uveden jako kontaktní osoba, která v místě kampaň zaštiťuje.

K tomu, zda zakázky nějak souvisí s Uksovou podporou Zemana a jeho bývalé strany, se však správa hradu vyjadřovat nechtěla. "Taková souvislost není SPH známa. Firma Egermann působí na Pražském hradě už od roku 2009," dodal Šebek.

 

Právě se děje

Další zprávy