Čáslav (Kutnohorsko) - Pět stíhaček JAS-39 Gripen, které dopoledne odletěly na islandskou misi, se vrací na čáslavskou základnu. Důvodem je závada na jednom z letounů. Nový start bude ve čtvrtek, řekl velitel základny Petr Hromek. Čeští stíhači mají na Islandu, který nemá vlastní armádu, vystřídat kanadské kolegy působící v operacích proti Islámskému státu.
Podle Hromka se zjistilo, že jeden z letounů, které dnes po 10:30 odstartovaly z Čáslavi, má závadu. "Zatím nevíme jakou," uvedl velitel. I na takovou možnost jsou podle něj piloti připraveni. "V případě jakékoliv závady jednoho z letounů se všechny vracejí," uvedl Hromek.
Není možné poslat na Island jen část stíhaček s tankerem na doplňování paliva, zbylý letoun by se tam později bez tankeru neměl jak dostat. Čtvrteční start byl podle Hromka stejně naplánován jako záložní varianta. Nyní se podle něj musí najít závada a odstranit, nebo se pošle na Island jiný letoun.
Úkolem českých stíhačů bude měsíc chránit vzdušný prostor nad ostrovem a jeho teritoriálními vodami. Letouny při přeletu doprovází italský tanker KC-767, který piloti využívají k doplňování paliva za letu. Stejný postup si vyzkoušeli loni na podzim, kdy se na Island vydali poprvé. "Let bude trvat asi čtyři až čtyři a půl hodiny," řekl novinářům krátce před dnešním startem jeden z pilotů Michal Daněk. Záleží podle něj vždy na tom, jak se podaří natankovat. Jsou pro to určena místa, nad Evropou se podle pilota tankovat nesmí. "Na tom to všechno bude záviset. Plánováno je tankovat třikrát," dodal. Nakonec si ale piloti dnes tankování nevyzkoušeli.
Island budou hlídat čtyři stroje, jeden má být záložní. První certifikační lety jsou naplánovány na 27. a 28. července, pohotovost čeští letci převezmou o den později. Piloty bude opět doprovázet český pozemní personál, první část na Island zamířila v pondělí a zbytek tam přeletí v pátek. Celkem by mělo být do konce srpna na ostrově nasazeno sedm desítek vojáků.
Při loňské islandské misi byli čeští stíhací letci s gripeny několikrát uvedeni do vyšší pohotovosti. K ostrému startu ale povoláni nebyli. Do vzduchu se dostali díky cvičným letům. Dříve se česká armáda podílela také na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.