Obrazem: Smíchovské nádraží se dočkalo, začíná přestavba za pět miliard

Obrazem: Smíchovské nádraží se dočkalo, začíná přestavba za pět miliard
V letech 1953 až 1956 vzniklo o něco jižněji nové nádraží podle projektu architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka. Jde o pozdně funkcionalistickou budovu, navrženou ještě před komunistickým převratem, uvnitř už se však objevily prvky tehdy prosazovaného socialistického realismu. Dominantou haly je čtyřicetimetrová budovatelská freska s osmi desítkami postav, kterou vytvořil malíř Richard Wiesner. Nebo velké lustry ve tvaru ozubených kol. Rok 1955.
Studenti pražských středních škol skládají brambory na smíchovském nádraží. Rok 1943.
Restaurace Oáza, kterou ráda navštěvovala třeba legenda českého undergroundu Ivan Magor Jirous nebo herec Oldřich Kaiser. Na snímku podoba restaurace v roce 2018. O tři roky později prošla výraznou přestavbou, k nevoli příznivců tradičních "nádražek".
...
Foto: Aktuálně.cz / Neznámý autor / Volné dílo / Reprofoto z online publikace Ing. arch. Zdeňka Šimoníka "Smíchovské nádraží - život": http://www.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?db=uzemi&id=1168
Dan Poláček Mirko Kašpar ČTK Dan Poláček, Mirko Kašpar, ČTK
Aktualizováno 13. 2. 2024 12:57
Na pražském Smíchově začala modernizace nádraží, třetího nejvytíženějšího v metropoli. Zahrnuje přestavbu kolejí, nástupišť, prodloužení podchodů či vybudování výtahů. Na práce za více než pět miliard korun naváže přestavba budov a především stavba nového terminálu za osm miliard. Hotovo má být do roku 2030. Aktuálně.cz přináší historické i novodobé snímky významného nádraží, které

Rekonstrukce nádraží si vyžádá jen dílčí omezení pohybu cestujících ve stanici. K nástupu do vlaků budou využívat jen část nástupišť, vzniknout má i jedno provizorní. Most přes Nádražní ulici bude po rekonstrukci tříkolejný. Na něj má podle představy Správy železnic navazovat nový tříkolejný most přes Vltavu. Současný památkově chráněný most chce správa zbourat.

Součástí rekonstrukce nádraží je také výstavba lávky směrem k Radlické ulici, která umožní lidem přístup na jednotlivá nástupiště a zároveň propojí stanici s novou čtvrtí vznikající na Smíchově. Nahradí lávku, která loni ustoupila výstavbě. Její stavba vyjde na 314 milionů korun. Kromě toho plánuje Správa železnic rekonstrukci nádražních budov a stavbu nového křídla, hotovo má být v roce 2028.

Třetí velký projekt na nádraží má na starost Praha. Koncem loňského roku vypsala tendr na stavbu dopravního terminálu s předpokládanou cenou osm miliard korun. Vznikne nové autobusové nádraží i rozsáhlé záchytné parkoviště. Zahájení stavby město předpokládá na konci příštího roku a dokončení do konce roku 2030.

"Čeká nás kompletní proměna tohoto železničního uzlu. Čeká nás proměna nádraží, které se zároveň promění na moderní terminál, který dokáže propojit jednotlivé druhy dopravy," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). 

Modernizace stanice a výstavba terminálu má také pomoct rozvoji Prahy 5. "Staví se zde byty pro tisíce nových obyvatel a nové kancelářské budovy. Jejich zaměstnanci budou dojíždět do tohoto místa, ale myslím si, že význam jak opravy nové železniční stanice, tak nového terminálu není jen pro Prahu 5, ale pro celou Prahu a Středočeský kraj," řekla starostka Radka Šimková (Praha 5 Sobě).

Původní nádraží utrpělo válkou

První vlak přijel na smíchovské nádraží před více než 160 lety, v roce 1862. Smíchov byl tehdy samostatné město, které ještě nebylo součástí Prahy. Vlaky odtud jezdily do Plzně a dále do Bavorska. Bylo teprve druhou stanicí pro dálkovou dopravu, kterou mohli lidé využívat. Vůbec nejstarší je Masarykovo nádraží v centru Prahy, otevřené v roce 1845. 

"Davy lidu a nepřehledné řady kočárů táhly se k smíchovskému nádraží, jež působí dojem uspokojující, ač dotud ještě nese ráz nedohotovenosti a novoty. V síni na čekání upravené překvapil nás na stěně zavěšený pořádek jízdy v české i německé řeči a v slovanských barvách tištěný. Jinak ale vydala společnost vesměs jen německé vstupné lístky, jména štac jsou po celé dráze taktéž jen německy napsána, konduktéři oznamují po celé dráze štace jen po Německu a vyžadují taktéž fárkarty," popsal otevření stanice v létě 1862 časopis Rodinná kronika.

Nádraží i celou trať vybudovala začátkem druhé poloviny 19. století společnost Česká západní dráha, která se musela potýkat nejen s nesouhlasem vlastníků některých pozemků, ale třeba také s objevem pravěkého pohřebiště. Budovy nádraží byly postaveny ve strohém architektonickém stylu s klasicistními a romantickými vlivy. Vedle hlavního jednopatrového objektu zde byla i služební budova s novogotickou hranolovitou věží. Prvních větších úprav se nádraží dočkalo v roce 1888, o šest let později byla dráha zestátněna a od roku 1895 stanice dostala název Smíchov.

Stanice, ještě dlouho nazývaná Západní nádraží, se rychle stala důležitým dopravním uzlem pro spojení Prahy se západem Čech a s jihovýchodním Německem. Koncem druhé světové války nádraží poškodilo spojenecké bombardování, zasáhly ho také události Pražského povstání v květnu 1945, kdy v jeho prostoru operovaly tři obrněné vlaky. V 50. letech bylo původní nádraží, jež stálo trochu severněji než dnes, bez většího zájmu zbouráno. V letech 1953 až 1956 vzniklo nádraží nové podle projektu architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka ve stylu klasicizujícího funkcionalismu.

Výtvarnou výzdobu nynější odbavovací haly vytvořil malíř Richard Wiesner; tvoří jí čtyřicetimetrová budovatelská freska s téměř 80 postavami symbolizujícími československý lid v práci při výstavbě země. Posledním velkým zásahem bylo napojení nádraží na metro v roce 1985. 

 

Právě se děje

Další zprávy