Finty z předváděčky soud nespolkl. Výhra nebyla výhra

Tomáš Fránek
30. 7. 2013 14:00
Firma se chtěla ukrýt za obchodního zástupce, u soudu ale neuspěla
Foto: Aerofilms

Brno - Výhra, při které lidé musí stejně vydat peníze na koupi nového výrobku na předváděcí akci, není žádná výhra, ale klamání lidí, za které musí přijít trest.

A firmy pořádající předváděcí akce se nesmí vymlouvat na to, že zákon při předváděcí akci porušil jenom obchodní zástupce, který pracuje na živnostenský list, a nemá tak vlastně s firmou nic společného.

Městský soud v Praze tak potvrdil pokutu ve výši 200 tisíc korun pro společnost Eurobak. Pokutu firmě uložila Česká obchodní inspekce za několik porušení zákona na předváděcí akci v Jablonci nad Nisou.

Dárky, data a vstupné

Účastníci akce sice dostali pozvánky na akci, chybělo v nich ale to, že slibované dárky (povlečení nebo piknikovou sadu) dostanou jenom v případě, že uvedou svoje osobní údaje, lidé navíc museli zaplatit vstupné ve výši dvacet korun.

Obchodní zástupce firmy navíc lidem lhal o doživotní záruce na výrobky firmy, dvě zákaznice zástupci společnosti nutili zaplatit v hotovosti hned za celý výrobek (vysavač za 24 tisíc korun). Lidé navíc dostali další lživou informaci o tom, že nemohou odstoupit od smlouvy - firma využila kličku v zákoně a nahlásila svoji provozovnu v sále hotelu, kde předváděcí akce konala. Zákaznice tak podle zástupců firmy nemohla okamžitě odstoupit od smlouvy, to je možné jen u smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání.

Účastníci předváděcí akce navíc na začátku dostali zapečetěné losy s tím, že výhra je 8 tisíc korun. Po vylosování ale zástupce firmy sdělil, že výhru lidé nedostanou, ale bude jim jenom odečtena z výrobků, které si musí na akci koupit. „Vytvářel tak klamný dojem, že  spotřebitel vyhrál, ačkoliv pro získání výhry spotřebitel musel vynaložit finanční prostředky," rozhodla Česká obchodní inspekce.

Firma inspekci zažalovala s tím, že zákon neporušila, lidé podle zástupce společnosti měli na akci dostatečné informace. A pokud došlo k pochybením, může za ně obchodní zástupce firmy. „Ten ale pracuje na živnostenský list a prošel řádným školením, jak má postupovat," uvedla firma v žalobě.

U soudu ale neuspěla. Podle soudců je za počínání na předváděcí akci jednoznačně odpovědná firma, s ní lidé uzavírali smlouvu. To, že výrobky prezentoval jiný podnikatel - obchodní zástupce -, není podstatné.

Klamali jste, plaťte

„Skutečnost, že obchodní zástupce je samostatným podnikatelem a předmětem jeho činnosti je právě obchodní zastoupení čili uzavírání smluv jménem prodávajícího a na účet prodávajícího,  je ve vztahu k povinnostem veřejnoprávní normy uloženým prodávajícímu bez vlivu," rozhodli soudci.

Soudci také potvrdili, že i další postup firmy - slib darů jenom v případě předání osobních údajů, zaplacení vstupného i výhra, která nebyla výhrou - byl porušením zákona.

Soud tak potvrdil, že počínání, při kterém si deklarované dárky účastníci předváděcí akce odnesou domů jenom v případě, že uvedou své jméno a příjmení, datum narození, bydliště a tip na příští dárek, představuje klamavou obchodní praktiku.

A přiměřená byla podle soudu i výše pokuty za porušení zákona.

Agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích podle inspekce přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce. Uvedl to ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Vladimír Velčovský.

ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy