Zuzana Hronová
Aktualizováno 8. 6. 2019 19:04
Finsko bere školní vzdělávání nesmírně vážně, hovoří o něm nejen jako o prostředku, jak zvládnout výzvy budoucnosti, ale i jako o základní podmínce pro přežití lidského rodu. Profese učitele je tu nesmírně ceněná a žádaná, svojí prestiží se pohybuje na úrovni právníků či lékařů. Jak je možné, že když mají Finové jedno z nejkratších vyučování na světě, skoro nejméně úkolů a nejdelší přestávky, patří ve srovnávacích žebříčcích k nejlepším? Odpovědi se snažili na konferenci v českém Senátu poskytnout finští specialisté na vzdělávací systém. A také vyvrátit několik mýtů, třeba že zrušili předměty a známky. Zde jsou jejich hlavní recepty.
Učitel je vážená osobnost a prestižní profese
Další velmi důležitý stavební kámen "finského zázraku". Učitel se ve společnosti těší nesmírné úctě, profese je třetí nejprestižnější a také třetí nejoblíbenější hned po právníkovi a lékaři. Tomu odpovídá i platové ohodnocení a tlačenice o volná místa na školách.
Zatímco v Česku mnozí učitelé utíkají za lepšími penězi do továrny či supermarketu a bojí se šikany ze strany žáků, finský učitel je vážená osobnost, která má u rodičů i žáků obrovský respekt, ačkoliv se nechová jako autorita, ale spíše průvodce či pomocník.
Samozřejmostí je celoživotní vzdělávání pedagoga a jeho další zdokonalování. Často pro inspiraci navštěvují jiné školy, síťují se s kolegy z celého Finska a předávají si zkušenosti.