Restaurátoři o orloji: Autor je dokonalým příkladem ignoranta, ale mohou za to i jiní

Domácí Domácí
8. 6. 2022 17:38
Malíř Stanislav Jirčík se změnami na nové kopii kalendária pražského orloje provinil proti restaurátorské etice, je to extrém, shoduje se většina restaurátorů, které oslovilo Aktuálně.cz. Tím, že například některé tváře oproti originálu zcela pozměnil, podle nich překročil zásady běžné restaurátorské praxe. Odpovědnost by ale podle nich měli nést i ti, kteří tuto podobu schválili, míní.
Porovnání původní kopie Mánesova kalendária s novou kopií, která zdobí Staroměstský orloj od roku 2018.
Porovnání původní kopie Mánesova kalendária s novou kopií, která zdobí Staroměstský orloj od roku 2018. | Foto: Muzeum hlavního města Prahy, porovnání Klub za starou Prahu, Martin Frouz

"Jirčík zažertoval, originál ale neznevážil"

David Frank, akademický malíř a restaurátor: "Domnívám se, že rozvinutá diskuse okolo kopie kalendária je velmi přehnaná. Pan Jirčík, můj kolega, provedl sice jistý žert propašováním podobizen svých vrstevníků do jednotlivých medailonů, jistě se ale nedopustil znevážení originálu. Toho se, jak známo, ani nedotkl. V přístupu k originálním dílům je jako restaurátor velmi pečlivý. Otázkou je míra malířské povedenosti či zejména dokončenosti třetí kopie Mánesova originálu a s tím související památkový dozor a termínování prací.

Ze své restaurátorské praxe vím, že problém tkví nikoli v osobě pana Jirčíka, ale v zadávání restaurátorských zakázek způsobem výběrových řízení na nejnižší cenu, a to i u velmi významných děl. Za to je zodpovědné vedení Národního památkového ústavu, které za mnoho let nebylo schopné vyjmout kulturní památky ze seznamu 'komodit', které jsou tímto způsobem každodenně ošetřovány.

Při vyhodnocení tendrů tak výhradně vítězí firmy, které ceny zakázek 'podstřelí', degradují tak památky i samotnou restaurátorskou profesi. Ve výsledku tedy nevítězí kvalitní odborník, ale agentura, jež najímá jako restaurátora jakoukoli pracovní sílu, schopnou přistoupit na její finanční podmínky. V praxi se tak velmi často setkáváme s výsledky restaurování velmi pochybné kvality a celými objekty, jež jsou renovovány zcela nevkusným a sporným způsobem.

Případ orloje tak může být ukázkou toho, jak se za nejnižší cenu rozhodně nedá získat optimální výsledek, a nikdy tomu tak nebude. Diskuse by měla směřovat k vedení Národního památkového ústavu, smysluplnosti laciných tendrů a účelnosti takto investovaných státních prostředků."

 

Právě se děje

Další zprávy