Exministr Julínek je v hledáčku policie kvůli záchrance

Domácí Domácí
20. 4. 2013 7:50
Tím, že leteckou záchranku provozovala soukromá firma, měla vzniknout škoda 792 milionů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Policie ČR

Praha - Protikorupční policie od čtvrtka stíhá bývalého vrcholného představitele ministerstva zdravotnictví.

Přestože to policie odmítá potvrdit, obviněným je podle všeho přímo exministr Tomáš Julínek. Ten ale nezvedá telefon ani nereaguje na sms zprávy.

Kriminalisté dotyčného viní z toho, že v rozporu se svými povinnostmi nechal provozování vrtulníků letecké záchranné služby z ministerstva obrany a vnitra převést na dva nestátní provozovatele, čímž způsobil rozsáhlou škodu.

Obviněný muž je stíhán na svobodě za trestný čin zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku.

Podle mluvčího vlády Jana Hrubeše se v této fázi nebude k policejnímu obvinění premiér Petr Nečas (ODS), jehož je Julínek momentálně poradcem, vyjadřovat.

Zdeněk Schwarz, ředitel pražské záchranky a senátor ODS, České televizi řekl, že soukromý provozovatel záchranky je vždycky dražší než státní, protože si účtuje čekací dobu. Oproti tomu vrtulníky ministerstva obrany a vnitra tyto poplatky nenárokují.

Policii dal podnět svým trestním oznámením současný místopředseda sněmovního zdravotnického výboru Jiří Štětina (VV). Upozornil na to sám e-mailem rozeslaným redakcím.

Exmluvčí Cikrt: Obvinit Julínka je pitomina

Svého bývalého šéfa se zastává jeho tehdejší mluvčí Tomáš Cikrt.

Na svých facebookových stránkách píše: "Obvinit Toma Julínka kvůli letecké záchrance je pitomina. Pamatuji se, že to vnitro a armáda nechtěly lítat, protože na tom tratily prachy. Tak se udělala na vládě dohoda, že si nechají každá jedno stanoviště a zbytek bude předmětem výběrového řízení."

To se podle něj i stalo a dva soukromí provozovatelé se spojily a jejich projekt uspěl. Vše se prý projednávaloveřejně na poradách ministerstva i na vládě.

"Cena tendru na několik let může být sporná, ale nemůže být trestná, to by pak bylo trestné každé rozhodnutí ministra. Kdyby policie řekla, že si někdo vzal do kapsy tolik a tolik, to je jiná, ale obvinění je (podle médií) založeno pouze na rozdílu staré a nové ceny."

Jakýkoliv provozovatel by podle Cikrt musel dostat více než předtím, protože se za posledních 15 let změnily jak náklady na provoz, tak evropské požadavky.

"Bezprostředně po rozhodnutí tendr nevyvolal žádnou zásadní reakci, až v roce 2010 (kdy byl Julínek dávno pryč z ministerstva) jeden dobrák s Věcí veřejných podal trestní oznámení," glosuje to Cikrt a dodává rovněž, že soukromí provozovatele letecké záchranky fungují v Česku již od 90. let.

Policie škodu vyčíslila na 792 milionů korun

"Dosud způsobená škoda České republice by měla činit cca 792 milionů korun s tím, že další plnění je z důvodu uzavření smluv předpokládáno až do roku 2016," uvedl mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej.

Podle policie byly státní subjekty schopny službu vykonávat výrazně levněji než soukromé společnosti, které zakázku získaly.

Tendr na leteckou záchrannou službu vyhrály v době, kdy byl ministrem zdravotnictví Tomáš Julínek, firmy Alfa Helicopter a DSA, provozují ji od ledna 2009. Podle smlouvy budou záchranné práce zajišťovat až do roku 2016.

Tomáš Julínek
Tomáš Julínek | Foto: Ludvík Hradilek

Bývalý šéf zdravotnických odborů a krátce náměstek ministra Leoše Hegera (TOP 09) Jiří Schlanger ČTK řekl, že původ privatizace letecké záchranné služby je mnohem starší, než bylo ministerské působení Julínka. Podle něj začala už v době, kdy byl ministrem Jan Stráský (ODS).

Exministr Julínek nezvedá mobilní telefony ani nereaguje na žádost o vyjádření textovou zprávou.

Případ začíná v 90. letech

Současná podoba letecké záchranné služby se začala formovat v roce 1987, k transportu nemocných i zraněných se ale vrtulníky nebo letadla používaly už dříve. Od roku 1992 provozovaly leteckou záchrannou službu soukromé společnosti, nikoliv ale na celém území republiky.

Firmy Alfa Helicopter a DSA převzaly jako vítězové ministerského tendru od ledna 2009 osm z deseti současných základen leteckých záchranářů - v Brně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, v Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě, Olomouci a Ostravě. Prahu a okolí má dodnes na starosti letecká služba policie, Plzeň armáda.

Piloti letecké záchranné služby ročně zasahují u přibližně 7000 případů. Dopravují zraněné od dopravních nehod či dalších neštěstí a přepravují pacienty mezi nemocnicemi.

 

Právě se děje

Další zprávy