Minulý týden selhalo vydávání nových opencard. Vy jste uvedli, že to bylo kvůli tomu, že firma eMoneyServices (EMS) nainstalovala do programu tzv. certifikát platnosti, který vypršel 30. září. Uvedenou "chybu" prý opravila tím, že posunula platnost certifikátu o týden. Problém s vydáváním nových karet se tedy může znovu opakovat?
Může. Vydávání karet je v současné době blokováno časově omezeným certifikátem, který vyprší 8. října. Takže se opravdu může stát, že vydávání karet se opět vypne.
Jak sám eMoneyServices zdůvodňuje, že tam ten "vypínač" je? Vždyť vy máte všechny potřebné licence na software a jeho používání, takže by problémy být neměly ...
Oni nezpochybňují, že bychom měli licenci na ten software. Ale tvrdí, že z důvodu zabezpečení tam musí být vevnitř vypínače, které se pravidelně obnovují. Problém je v tom, že ty vypínače nejsou nikde zadokumentovány. Podle mého nejhlubšího přesvědčení je tam dali v rozporu se smlouvami.
Vypadá to, že jen proto, aby byly potřeba jejich služby…
To můžeme jen spekulovat. Ale také si myslím, že je to proto, abychom potřebovali jejich provozní podporu. V úterý mají přijít technici EMS a udělat zásah. Co bude výsledkem toho zásahu, nejsem schopen říct.
Sami víte, v čem je chyba – tedy v platnosti certifikátu. Proč ji tedy neopravíte sami? Vždyť jste sám řekl, že byste to uměli.
Nemůžeme do toho sáhnout, byla by to změna, která by mohla jít přes hranu autorského zákona. Ty certifikáty jsou technická zařízení, aby se poznala originálnost systému, a jejich oprava by byl masivní zásah.
Co by se stalo, kdybyste do toho software sami zasáhli?
Mohli by nás žalovat podle autorského zákona.
Proč jsou problémy jen při vydávání, a ne při používání?
Ta karta byla koncipována jako pouzdro, do kterého se zasunují různé programy, ten dominantní je předplatné na kupony na MHD. A když vyprší certifikát platnosti, nejde ten program do toho pouzdra nahrát. Ale když už kartu vydáte, tak se stane samostatnou. A celá infrastruktura dopravního podniku, kde se nahrávají kupony ve validátorech, už je vlastně nezávislý systém.
EMS chce za správu systému téměř 5 milionů měsíčně. Je na ni opravdu potřeba tato suma?
Ta suma je přehnaná. A je to přesně ta věc, za kterou jsou před soudem oba bývalí primátoři, když ji dříve odsouhlasili.
Byli byste sami schopni zvládnout i tu faktickou správu software, za kterou chce eMoney těch pět milionů měsíčně?
Určitě. Je to práce pro tým tak pěti lidí, který by se teoreticky vešel do rozmezí půl milionu až milion korun měsíčně.
Ještě jedné věci nerozumím. EMS vás podezřívá z neoprávněných zásahů do autorského díla, protože jim prý neumožňujete přístup do systému, aby to zkontrolovali. Ale současně minulý týden u vás byli a odstraňovali tu chybu, která vydávání opencard zablokovala…
Také tomu nerozumím. Protože je v platnosti předběžné opatření Městského soudu v Praze, celou dobu jsme jim nechávali dálkový přístup do systému.
Takže přístup mají a mohou to kontrolovat?
Přesně tak.
Od počátku roku je možnost vrátit se k papírovým jízdenkám. Kolik lidí toho využilo?
Od jara bylo vydáno 70 tisíc nových průkazek a 240 tisíc kuponů. Skutečné číslo těch, kdo je používají, je ale vyšší. O možnost používat papírové kupóny totiž nikdy nepřišli studenti či důchodci. Celkově je v evidenci 800 tisíc papírových průkazek, ale nevíme, jak je kdo přestal používat.
Kdyby se problém opakoval, bylo by složité přejít na papírové kupony a nenechat se "vydírat" od EMS? Kolik by to stálo?
My chystáme dvě náhradní varianty. Jednak bychom opencard, které na sobě mají nahraný kupon, prodlužovali nejméně na dobu platnosti kuponu. To proto, abychom nedělali skokový přechod. A nové karty bychom současně vydávali jen jako papírové.
Jak dlouho by to mohlo být? Donekonečna?
Donekonečna nebo do nasazení nového řešení.
A nebylo by řešení opencard opustit a začít používat systém, jaký už třeba mají České dráhy či Plzeň?
Myslím, že by to nebylo vhodné. To jsou koncepty, které pocházejí ze začátku tisíciletí, a od té doby se technologie výrazně posunuly. Jako perspektivní vidím kombinaci mobilních telefonů a bezkontaktní platební karty. Nepotřebujeme specializovanou kartu, která by se chovala jako městská karta. Sice univerzální, ale jen městský kontejner, který byste musel financovat.
Často je dávána za vzor tzv. oystercard v Londýně, ale i tu postupně vyřazují z provozu a nahrazují právě bezkontaktními bankovními kartami.
Co je tedy podle vás řešení?
Já jsem přesvědčen, že budoucnost je ve využití bankovních bezkontaktních karet. Ale také v různé kombinaci možností. Tedy že to budou částečně bezkontaktní platební karty, případně bezkontaktní platební karty v mobilu plus papírové průkazky či sada SMS jízdenek v podobě voucherů.
V jakém stadiu je příprava?
Některé věci se zkouší, třeba na některých příměstských autobusových linkách, jiné se analyzují. To přechodové období by mělo být kolem dvou let.