Dráhy plánují vybavit Žraloky i Sysly zabezpečovacím systémem za miliardu

ČTK ČTK
10. 8. 2020 13:09
České dráhy plánují téměř za miliardu korun vybavit až 65 vozů mobilním systémem zabezpečovacího zařízení ETCS. Systém chtějí dráhy nainstalovat do vozů řad 844 a 961, na což nyní vypsaly zakázky. Vyplývá to z informací uveřejněných ve věstníku veřejných zakázek. Dráhy v minulosti už několik tendrů na vybavení vozů systémem ETCS kvůli vysokým cenám zrušily.
Motorová jednotka řady 844, kterou České dráhy pojmenovaly RegioShark. V letech 2011-2013 je vyráběla polská firma PESA Bydgoszcz
Motorová jednotka řady 844, kterou České dráhy pojmenovaly RegioShark. V letech 2011-2013 je vyráběla polská firma PESA Bydgoszcz | Foto: Archiv Českých drah

Vypsané zakázky počítají s rámcovými dohodami na vybavení 34 vozů řady 961 (zvaný Sysel), což by mělo vyjít na 507 milionů korun, a 31 vozů řady 844 (RegioShark) za přibližně 458 milionů korun.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Tím ovšem dráhy zřejmě neskončí, mluvčí společnosti Vanda Rajnochová řekla, že ve druhé polovině roku by měly následovat tendry na vybavení vozů systémem ETCS. Mělo by jít například o vozy řad 841 (RegioSpider) nebo 680 (Pendolino).

Dráhy postupně chtějí vybavit systémem ETCS stovky svých vozů. Vedle toho postupně vyřazují starší lokomotivy a vozy, do kterých se už nevyplatí zabezpečovací systém instalovat. Ty následně nahrazují nákupem nových vlaků, které jsou už systémem vybaveny. Státní dopravce rovněž plánuje urychlit část dodávek ETCS u některých vozů využitím dceřiné společnosti ČD-Informační systémy, podotkla Rajnochová.

Pět ze šesti soutěží dráhy zrušily

České dráhy už několik soutěží na vybavení svých vlaků zabezpečovačem vyhlásily. Loni dráhy vypsaly celkem šest zakázek, pět z nich ovšem firma zrušila. Důvodem byly vysoké náklady, které nechtěl dopravce akceptovat. Například u poslední zakázky, kterou společnost zrušila letos v únoru, dostaly dráhy nabídky o 900 milionů korun vyšší, než byla původně předpokládaná hodnota 1,4 miliardy korun.

Jedinou úspěšně dokončenou zakázkou tak byl tendr na vybavení až 131 elektrických lokomotiv, na které se dráhy loni na jaře dohodly se sdružením ČD-Telematika a AŽD Praha. Dopravce jim zaplatí 1,4 miliardy korun. Kontrakt počítá s závazným vybavením 102 lokomotiv, většinu z nich by dodavatelé měli stihnout do roku 2022. Instalace do dalších strojů bude závislá na další situaci.

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla.

Nutnost zabezpečení tuzemských tratí a vlaků připomněly nedávné nehody na železnici. Prioritou státu je právě ETCS, který sjednotí zabezpečovací systémy po celé Evropě. Na jeho instalaci chce stát investovat v následujících letech desítky miliard korun.

 

Právě se děje

před 20 minutami

EU by měla být lídrem v přechodu na udržitelný rozvoj, uvedli prezidenti včetně Zemana

Evropská unie by měla být světovým lídrem v přechodu na udržitelný a klimaticky neutrální rozvoj. Ve společném prohlášení to uvedli prezidenti zemí Evropské unie včetně českého prezidenta Miloše Zeman. Dokument vydali k nedělnímu Dni Evropy a ke konferenci o budoucnosti Evropy, která v neděli začíná.

Evropští lídři vyzvali občany EU, aby využili konference, která podle nich představuje jedinečnou příležitost k formování společné budoucnosti. "Může se zdát, že za současného stavu není dostatek času na zevrubnou diskusi o budoucnosti Evropy. Právě naopak, pandemie covid-19 nám připomněla, co je v našich životech skutečně důležité: naše zdraví, náš vztah k přírodě, náš vztah s ostatními lidmi, vzájemná solidarita a spolupráce," uvedli.

Pandemie podle nich otevřela otázky o způsobu, jakým obyvatelé Evropy žijí své životy. "Ukázala silné stránky evropské integrace, ale i její slabiny. Musíme si o tom všem promluvit," uvedli představitelé EU.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Klub pražských zastupitelů Spojených sil odvolal z funkce předsedy Pospíšila

Zastupitelé koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) v pátek odvolali z funkce předsedy zastupitelského klubu europoslance a šéfa pražské TOP 09 Jiřího Pospíšila. Důvodem je jeho časové zaneprázdnění. Ve funkci ho nahradil předseda magistrátního výboru pro dopravu Pavel Richter (TOP 09). Potvrdilo to několik zastupitelů Spojených sil. Pospíšil byl spolu s Hanou Kordovou Marvanovou (STAN) lídrem kandidátky Spojených sil ve volbách v roce 2018. Pospíšil rozhodnutí respektuje a nadále se bude věnovat pražské politice a výkonu mandátu zastupitele.

Pro odvolání Pospíšila hlasovalo sedm ze 13 zastupitelů Spojených sil. O možném odvolání mluvilo už několik týdnů a důvodem byla mimo jiné právě Pospíšilova vytíženost jako poslance v Evropském parlamentu, tak ve vedení pražské TOP 09. Klub na magistrátu ani zastupitelstvo Pospíšil neopouští.

"Respektuji rozhodnutí. Mám čisté svědomí a odcházím nezhrzen. V žádném případě neodcházím z pražské politiky a nadále se plně budu věnovat výkonu mandátu zastupitele," řekl Pospíšil. Důvody odvolání považuje za zástupné a za mocenský boj v klubu. "Dál to ale nechci rozvádět. Stál jsem spolu s Hanou Marvanovou u zrodu Spojených sil, což je úspěšný politický projekt, a dál budu naplňovat politický program," dodal. V metropoli má silnou podporu pražské TOP 09, proto neodstoupil v uplynulých týdnech sám, ale čekal na odvolání, řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy