Dohoda mocných v Praze má trhlinu, miliardové turnikety

Kateřina Eliášová
29. 11. 2010 14:05
ČSSD chce tendr na turnikety za 3,5 miliardy zrušit, ODS na nich trvá
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Deklarovaná programová shoda ODS a ČSSD v Praze, která by měla být stvrzena v úterý volbou rady a primátora, má první výraznou trhlinu. Je jí zakázka za 3,5 miliardy korun na zavedení turniketů v pražské podzemce.

Zatímco ODS nový systém odbavení cestujících nadále prosazuje, ČSSD je výrazně proti a chystá se tendr zrušit.

Zakázku loni vyhlásil Dopravní podnik, o jehož zásadních investicích rozhodují politici ve vedení města. Zakázka běží dál, v užším výběru jsou čtyři firmy.

"Je to jedna z prvních věcí, kterou se budu zabývat v roli radního pro dopravu. A už dnes si troufám říct, že dojde ke zrušení tohoto výběrového řízení," řekl Aktuálně.cz Karel Březina, kterého na post radního pro dopravu nominovala ČSSD.

Co není ve smlouvě, není dohodnuto

Že je obří zakázka předmětem neshod, lze "vyčíst" i z koaliční smlouvy. A to právě proto, že tam o miliardových turniketech není ani zmínka.

"Do koaliční smlouvy jsme nemohli dávat zmínku o každé zakázce, proto téma turniketů chybí. Objeví se v programovém prohlášení," říká šéf pražské ČSSD Petr Hulinský.

Smlouva však připomíná z finančního pohledu mnohem méně významný závazek jakým je dostavba bazénu Šutka, která by měla přijít na 750 milionů korun.

O projektu Turnikety

  • Turnikety byly od počátku spjaty s projektem Opencard. Pražští politici jej schválili pod podmínkou, že se bude karta rozvíjet a stanovili si pět základních cílů. Jedním z nich bylo použití čipových karet jak pro turnikety v metru, tak na placení mýtného v Praze
  • "Z hlediska rozvoje Dopravního podniku je projekt "Turnikety" klíčový. Spojuje v sobě nejen pozitivní efekty v oblasti ekonomické a v oblasti bezpečnosti cestujících, ale zároveň je plně v souladu s celosvětovými trendy v hromadné dopravě," hájí svůj projekt Dopravní podnik. Hlavním argumentem je, že klesne počet černých pasažérů. Deník Aktuálně.cz nicméně upozornil, že Dopravní podnik nemá přesné propočty.
  • Údaj o počtu černých pasažérů je přitom pro celý projekt klíčový. Právě podle něj si nechal podnik vypočítat předpokládané zisky, kterými chce miliardovou investici splatit.

Předseda pražských občanských demokratů Boris Šťastný na rozdíl od Hulínského mluví jasně. "Přiznávám, že je to jedna z věcí, na které jsme se nedokázali shodnout a proto se taky neobjevila v koaliční smlouvě. Nechtěli jsme tím blokovat vznik koalice," potvrdil Aktuálně.cz Šťastný.

Silnější argumenty zvítězí

ODS už před volbami v odpovědích pro Aktuálně.cz potvrdila, že považuje zavedení turniketů v metru za dobrý a potřebný projekt, ve kterém chce pokračovat i po volbách.

"Na tom trvám a budu trvat i nadále, pokud mě někdo nepřesvědčí tvrdými argumenty a fakty, že ten projekt nemá smysl," myslí si budoucí šéf magistrátního výboru pro dopravu Petr Hána (ODS). "Zatím jsem takový argument neslyšel," dodal.

"Turnikety do metra by kromě sporných dopadů do hospodaření Dopravního podniku přinesly i snížení komfortu cestování," trvá na svém ČSSD. "Ten projekt je zejména ekonomicky nevýhodný," uvedl Březina.

"O té věci budeme muset debatovat. Tím, že to není v koaliční smlouvě jsme se nezavázali k jasnému řešení tohoto problému," uvedl Boris Šťastný. Prohlášení rady bude podle Šťastného nejdříve v lednu příštího roku, do té doby se budou muset obě strany dohodnout.

Klíčový projekt pro Dopravní podnik

Dopravní podnik zařadil vybudování nových turniketových bariér v metru mezi klíčové projekty. Chce zabránit černým pasažérům, aby využíval jeho služeb.

"Konzervativní odhad výnosů ve výši 560 milionů korun ročně při zachování současného tarifu je založen na odborných studiích," obhajuje projekt ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Aktuálně.cz nicméně před časem poukázalo na fakt, že Dopravní podnik nemá přesné propočty. Neví totiž přesně, kolik černých pasažérů podzemkou jezdí.

Údaj o počtu černých pasažérů je přitom pro celý projekt klíčový. Právě podle něj si nechal podnik vypočítat předpokládané zisky, kterými chce miliardovou investici splatit.

 

Právě se děje

Další zprávy