Díry za miliardy: Zmapovali jste silnice - tankodromy

Michal Štůsek Michal Štůsek
21. 1. 2011 14:10
Opravy škod budou stát podle Ředitelství silnic a dálnic 9 miliard korun
Na opravy dálnic a silnic první třídy bude potřeba nejméně 9 miliard korun
Na opravy dálnic a silnic první třídy bude potřeba nejméně 9 miliard korun | Foto: Ondřej Besperát

Česká republika - Tvrdá zima uštědřila už tak poničeným silnicím další těžkou ránu.

S odtávajícím sněhem se jízda po mnohých komunikacích změnila v kličkovanou mezi dírami.

Na zalátání asfaltového ementálu však nejsou peníze, záplaty mnohdy vydrží sotva jednu sezonu. Na vině je i nekvalitní materiál.

Šetření se prodraží

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již nyní vyčíslilo náklady na opravy škod na devět miliard korun.

"Pro rok 2011 vyčlenil Státní fond dopravní infrastruktury na opravu silnic čtyři miliardy korun. V následujícím roce chceme částku přibližně zdvojnásobit," sdělil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Ministr dopravy Vít Bárta chce navíc rozdělit zakázky mezi více firem.

Odborník ČVUT na pozemní stavby František Lehovec přitom stanovil nutné minimum na 4,5 miliardy korun.

Současný stav označil za katastrofální, kdy "prostředky na údržbu a opravy silnic I. třídy vynakládané od roku 2005 jsou ve srovnání s těmi z roku 1990 přibližně čtvrtinové."

Kvůli nedostatku peněz podle Lehovce správci komunikací preferují levné technologie.

Díry a další závady tak odstraňují s co nejnižšími náklady a navíc zanedbávají průběžnou kontrolu technické stavu komunikací.

Tip pro čtenáře
Autor fotografie: Reuters

Tip pro čtenáře

Potýkáte se s nástrahami českých silnic?

Znáte místa, po jejichž projetí jste rádi, že vám auto vůbec zůstalo pohromadě?

Varujte ostatní řidiče na Facebooku Aktuálně.cz!

Svá upozornění na zanedbané a nebezpečné úseky můžete posílat i na e-mailovou adresu [email protected].

Z vašich tipů průběžně aktualizujeme mapu, která je součástí článku.

Tím by přitom mohli vzniku některých škod předcházet.

Kraje mají hluboko do kapsy

ŘSD spravuje pouze dálnice a silnice první třídy. Situace na "okreskách" je většinou ještě podstatně horší.

Zbytek komunikací, tedy ty druhé a třetí třídy, spadá pod jednotlivé kraje, které mají na jejich úklid a především opravu hluboko do kapsy.

Jeden příklad za všechny. Středočeský kraj, jehož silnice patří svojí kvalitou mezi nejhorší, se při náročné zimě snaží vyřešit, kde vzít peníze na nutnou opravu poničených úseků.

Hejtman David Rath nedávno uvedl, že kraj od letošního roku uvažuje o dodavatelských úvěrech. Důvod je jednoduchý, vládní dotace jsou rok od roku nižší a výdaje naopak rostou. Kraj ročně utratí za údržbu 1,2 miliardy a další miliony stojí opravy děravých silnic.

"Fungovalo by to asi tím způsobem, že by ti, kteří pro nás dělají údržbu, opravili silnic více, než na kolik máme reálně v danou chvíli k dispozici peněz. My bychom jim to spláceli s určitým časovým odkladem," nastínil hejtman.

Na opravu dálnic schází 5 miliard

ŘSD má pro rok 2011 přislíbeny od Státního fondu dopravní infrastruktury čtyři miliardy, první odhady vzniklých škod jsou přitom o pět více.

S největší pravděpodobností tak nastane stejná situace jako v minulém roce, kdy škody výrazně - o čtyři miliardy - překročily vyčleněné prostředky a zdaleka se tak nedostalo na všechny poničené úseky.

Některé opravy provádí ŘSD již během zimy, jedná se však pouze o hašení největších problémů.

"Tam, kde jsou výtluky velmi hluboké a stav je havarijní, provádíme jejich výspravy za studena, což je však krátkodobá a poměrně nákladná oprava," popsala ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Hlavní fáze oprav nastane až s příchodem oteplení, tedy nejdříve v dubnu. Do té doby mají řidiči smůlu.

Slalom mezi dírami stačit nemusí

A řidiči? Ani pohotové manévrování mezi dírami někdy nestačí. Už jen proto, že by také se svým autem mohli skončit v příkopě nebo v protisměru.

Často tak musejí skousnout nejen menší oděrku na svých autech, ale také proraženou pneumatiku či poničený ráfek.

Někdy dokonce skončí kontakt s nečekaným výtlukem vážnou újmou, kterou je již třeba řešit. V tu chvíli přijde na pomoc pojišťovna - ovšem v případě, že si řidič hradí havarijní pojištění. Možností je i stížnost u příslušného správce komunikace.

Počet nahlášených škod na zničených silnicích rok od roku roste. Podle policie se loni stalo 448 nehod, které zavinily nerovnosti na silnicích. To je téměř dvojnásobek oproti roku 2008.

"Pojišťovna zaznamenala zhruba třetinový nárůst těchto hlášení svých klientů," uvedl mluvčí Allianz Václav Bálek. Z havarijního pojištění zatím podle něj činily tyto škody zhruba 5 - 7 % z celkového počtu nahlášených událostí.

Ředitelství silnic a dálnic řešilo za rok 2010 celkem 58 škod, za které pojišťovna vyplatila více než půl milionu korun.

"Většinou jde o silnice první třídy, nebo starší rychlostní silnice. Na dálnicích dochází k takovým nehodám minimálně," uvedla mluvčí instituce.

Počty poškozených aut z krajských silnic jsou různé. Například v Praze loni vyhověla Technická správa komunikací více než 300 vlastníků poničených aut, v Libereckém kraji řešili 98 takových případů a na jihu Moravy 10. Nejvyšší škody v žádném z krajů nepřesáhly pár stovek tisíc.

 

Právě se děje

Další zprávy