Praha – Premiér Sobotka se širokým úsměvem na vinici, na typickém českém sídlišti, mezi poli. Selfie na billboardech, na které vsadila sociální demokracie před krajskými volbami, ale voliče nezaujaly. ČSSD propadla a právě špatná sebepropagace byla jednou z hlavních příčin.
“Marketingová mašinerie Andreje Babiše dokázala pozitivní věci, které naše vláda přinesla, mediálně zpracovat tak, že z toho primárně těžilo hnutí ANO,” řekl Bohuslav Sobotka ve čtvrtek na konferenci pražských spolustraníků.
Premiér poodhalil předvolební strategii ČSSD. Apeloval na pražské delegáty, aby Babiše méně kritizovali kvůli tomu, že je miliardářem ve střetu zájmů. "My musíme Andreje Babiše demaskovat a jasně ukázat, že zájmy voličů nehájí,” popsal Sobotka plán pro poslanecké volby na podzim 2017.
Z analýz ČSSD vyplynulo, že v letošních prohraných volbách získávalo hnutí ANO levicové voliče. Což je změna oproti roku 2013, kdy pro ANO častěji hlasovali bývalí příznivci pravicových stran. I to je důvod, proč je nynější rétorika sociálních demokratů tak ostrá.
Místo Pocheho Prouza
ČSSD se v následujících měsících zaměří především na zaměstnance, kterým bude slibovat navyšování mezd, či rodiny s dětmi a seniory, jež bude lákat na rostoucí životní úroveň. “Jestliže si máme udržet šanci na vítězství a máme porazit hnutí ANO, tak to musí znamenat, že zastavíme příliv voličů Andreje Babiše zleva,” řekl také Sobotka.
Právě to, jak napravit dojem a ukázat sociální demokracii jako moderní stranu s dobrými výsledky, bude jedním z ústředních témat, které budou v sobotu řešit straníci na pražském sjezdu ústředního výkonného výboru. Hlavní roli v tomto ohledu bude hrát volební manažer, který se s největší pravděpodobností změní.
Europoslance Miroslava Pocheho, který kampaň vedl v letošním roce a který vymyslel právě selfie billboardy, podle všeho nahradí tajemník pro evropské záležitosti a Sobotkův spojenec Tomáš Prouza. Pomáhat by mu mohli i profesionální mediální poradci, po jejichž službách volá uvnitř strany stále více hlasů.
Liberální městské voliče nechají jiným
Ústřední výbor otevře také klíčové téma programu, se kterým ČSSD bude v následujících deseti měsících usilovat o návrat co nejvíce voličů. O jeho směřování se vedou mezi špičkami strany od prohraných krajských voleb vášnivé polemiky. Snaha oslovit mladé, liberální městské voliče, se kterou původně přišel Bohuslav Sobotka, brzy narazila na odpor spolustraníků. „Tito lidé sociální demokracii stejně nikdy volit nebudou,“ shrnula v rozhovoru pro HN ministryně práce Michaela Marksová.
Směr, který bude ČSSD ve zbývajících deseti měsících do voleb sledovat, tak bude naopak primárně levicový. „I premiér Sobotka už mluví o tom, že aby ČSSD neztrácela své tradiční voliče, musí být levicová. S touto reflexí jsem spokojen a doufám, že tento směr udržíme i po sjezdu,“ řekl Sobotkův dlouhodobě nejhlasitější vnitrostranický oponent, poslanec Jeroným Tejc.
Vrátit ztracené hlasy se tak bude sociální demokracie snažit zvýrazňováním tradičních témat jako podporou zaměstnanosti, rodin s dětmi, nebo růstem mezd. Prvním takovým gestem, které má přesvědčit pracující, že ČSSD stojí na jejich straně, bylo setkání Sobotky se zástupci řetězce Ahold, jehož zaměstnanci si v Česku stěžují na neúměrně nízké platy.
Sobotní setkání také napoví, jakou pozici mezi straníky má Bohuslav Sobotka a jak silná je momentálně jeho vnitrostranická opozice. Oproti oficiálním optimistickým a pozitivním proklamacím o jednotnosti strany, která stojí za svým předsedou, bude za zavřenými dveřmi probíhat vzrušená a možná i vyostřená debata.
Všechny krajské buňky sice dosud na už proběhlých sjezdech Sobotkovu nominaci potvrdily, volba ale byla veřejná. Pokud by se ovšem hlasovalo tajně, nebyla by podpora Sobotky podle informací HN zdaleka tak velká. Na březnovém celorepublikovém sjezdu tak sice Sobotka křeslo šéfa strany nejspíš uhájí, otázkou ale zůstává, kolik hlasů nakonec skutečně získá.