Právník o kauze Volkswagen: Naděje na velká odškodnění jsou falešné, žaloby moc šancí nemají

Domácí Domácí
Aktualizováno 30. 9. 2015 11:31
Skandál kolem automobilky Volkswagen a podvodů s emisemi při oficiálních testech se dotkl i majitelů aut v Česku. Například mladoboleslavská Škoda Auto přiznala, že "šidící" motor, který umí oklamat kontrolu, namontovala do 1,2 milionu aut. Češi ale velké šance na získání odškodnění nemají, myslí si to alespoň právník Miloš Holub. "Někteří lidé dovozují, že postupem VW byli jako zákazníci klamáni a že v důsledku toho by mohli mít nárok na náhradu škody, zadostiučinění za nemajetkovou újmu... nicméně i já si myslím, že prostor pro takové kroky, pokud vůbec bude dán, bude dosti omezen," tvrdí v online rozhovoru se čtenáři.
JUDr. Miloš Holub
Rozhovor skončil
10:00
Přečíst si rozhovor

Praha - Přestože v USA už desítky lidí v hromadných žalobách žádají odškodné od automobilky Volkswagen kvůli falšování emisí, v Česku se k tomu zatím podle dostupných informací nikdo neodhodlal. Zřejmě i proto, že to v našich podmínkách není úplně jednoduché.

"Celá aféra vzbuzuje větší povyk, než si zaslouží, a bohužel vyvolává falešné představy a naděje jednotlivců na velká odškodnění, která dle mého názoru nejsou reálná," říká v online rozhovoru se čtenáři právník Miloš Holub. Podle něj nemají případné žaloby velké šance na úspěch.

"Někteří lidé dovozují, že postupem VW byli jako zákazníci klamáni a že v důsledku toho by mohli mít nárok na náhradu škody, zadostiučinění za nemajetkovou újmu... nicméně i já si myslím, že prostor pro takové kroky, pokud vůbec bude dán, bude dosti omezen," dodává.

Podle právníků se navíc v Evropě uplatňují skupinové žaloby mnohem méně, než je obvyklé v USA. "Každý případ je tedy nutno posuzovat individuálně a zjišťovat, zda pochybením výrobce vznikla konkrétnímu vlastníkovi vozu nějaká újma a jaká," říká advokát.

Celý online rozhovor s advokátem Milošem Holubem si můžete přečíst pod článkem.

JUDr. Miloš Holub

Rozhovor skončil
30. 9. 2015
Ptá se: Medved-009

Aktuálně.cz ani nenaznačilo, co by podle něj mohlo být předmětem soukromoprávní (neřku-li trestněprávní) žaloby fyzické osoby - vlastníka dotyčného produktu automobilky Škoda, ev. Volkswagen - a koho by vlastně měla žalovat.
Jestli je to podle Vás byť i čistě teoreticky a hypoteticky možné, můžete zhruba popsat, o jakou právní konstrukci by šlo?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Dobrý den, to je právě ten problém. Zatím vycházíme pouze z omezených informací o podstatě problému.

Osobou žalovanou (v rovině soukromoprávní) by byl pravděpodobně výrobce vozidla (zjednodušeně koncern VW).

Zda by byl ale v konkrétním případě vlastníka dán nějaký nárok, event. jaký záleží na skutkových okolnostech toho kterého případu a v současné chvíli je na místě jistá zdrženlivost - neočekávám, že by na VW měla z ČR napadnout lavina žalob...
Lze uvažovat v teoretické rovině o nekalosoutěžním jednání.

V trestněprávní rovině nemá soukromá osoba žádné přímé možnosti - to je věcí orgánů činných v trestním řízení.

30. 9. 2015
Ptá se: Luboš H., Brno

Česká republika nemá zákon o hromadných žalobách, soudy by musely řešit stovky tisíc žalob a řešil by to asi jen jeden místně příslušný soud. Nedopadne to stejně jako s bankovními poplatky? Žádný rozumný soudce se přeci neodsoudí k tomu, aby mu najednou na stůl přistál takový nápad, jako za 50 let. Jednodušší to bude zamítat, navíc to bude důkazně složitější v každém individuálním případě, by se soudci zbláznili.
A nemyslíte, že by tu mohl být spáchán i trestný čin? Jaký?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Máte pravdu, že v ČR není tradice hromadných žalob, ačkoli v jistých otázkách i u nás může něco podobného být podáno. Nečekám, že by na soud napadaly tisícovky žalob, ale vyloučit se to nedá. Nicméně i pokud by se sešly u jediného soudu, patrně by neskončili na stole jediného soudce...

Pokud jde o trestněprávní kvalifikaci, domnívám se, že podle dosud běžně dostupných informací není skutková podstata žádného trestného činu dle českého práva naplněna (též s ohledem na omezený katalog trestných činů, které mohou spáchat právnické osoby).

30. 9. 2015
Ptá se: Petr

Chápu správně, když se domnívám, že celá kauza nemá reálný základ - představuji si to podobně, jako kdybych měl skládat maturitní zkoušku z českého jazyka, nicméně byly by předem zveřejněny přesné propozice, podle kterých budou studenti zkoušeni právě jen z Jiráska a vyjmenovaných slov po B. Soustředil bych se tedy na Jiráska a slova po B, a zkoušku bych řádně složil. Později by mě někdo osočoval, že Němcovou a Kunderu a vlastně vše další ovládám mnohem méně .... Ano ?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Nějaký reálný základ tam asi bude - v technologii homologace, ale zda takové řešení, které automobilka zvolila, může vést ke konkrétním nárokům jednotlivců vlastnících vozidlo s "šidícím software", to je v tuto chvíli velmi odvážné tvrdit.

30. 9. 2015
Ptá se: Luki

Dobrý den. Pokud mi přijde obsílka z ministerstva, že mám s autem do servisu, mohu ji tedy s klidem zahodit? Děkuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Tak to bude záležet na jejím obsahu, avšak zatím nezaznělo, že by bylo nutno dotčené automobily opravovat/reinstalovat software. Naopak, automobilka tvrdí, že vozidla jsou bez dalšího způsobilá k běžnému provozu.

30. 9. 2015
Ptá se: Ron

Neměl bych chtít žalovat spíše stát, v situaci, kdyby mě přinutil, abych se s autem kamsi dostavil a nechal si do něj nahrát nový software ? Auto jsem si pořídil v dobré víře, že splňuje předpisy pro provoz. Je homologované atd. A najednou mě někdo nutí, abych souhlasil s instalací programu, který způsobí, že výkon auta bude nižší, motor bude méně pružný, naopak dojde ke zvýšení spotřeby nafty - jen proto, aby poklesly emise vozem produkované. Musím takové případné jednání strpět, co když budu výzvy ignorovat ?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To je zatím předběžné kategoricky zodpovědět, protože MD ČR se zatím se žádnou výzvou na vlastníky neobrací. Jestliže automobil splňuje všechny předpisy pro provoz na pozemních komunikacích, jak tvrdí i automobilka, pak by reinstalace software asi nutná nebyla...

Stát bych v tuto chvíli nevinil - ostatně tu homologaci obdržely automobily tuším ve Velké Británii, nikoli v ČR...

30. 9. 2015
Ptá se: Vašek

Mám VW 1.6 diesel je v záruce mužu ho vratit prodejci Děkuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To je velmi zajímavá otázka. Pro "vrácení" vozidla, tedy odstoupení od kupní smlouvy, by tu musela být vada plnění (tedy stav, kdy věc nemá požadované vlastnosti).

Nikoli každá vada však odůvodňuje odstoupení od smlouvy. Navíc o podstatě skutečného problému víme zatím jen velmi málo a není úplně jasné, zda by bylo možné ho jako vadu právně kvalifikovat. Domnívám se, že v tuto chvíli byste patrně s takovou žádostí u prodejce neuspěl, ale to je opravdu předběžný závěr.

30. 9. 2015
Ptá se: Marek P.

Mluví se o tom, že automobilka bude svolávat vozy ke kontrole a nějakému přeprogramování. Hrozí mi něco, když se nezúčatním? Nemůže se stát, že mi poté naměří že nesplňuji normu euro 5, ale třeba jen euro 3? Protože pak nebudu moci do center spousty měst na západě, budu platit vyšší poplatek při převodu auta atd....

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Jde o to, zda bez přeprogramování bude automobil nadále splňovat podmínky pro provoz na pozemních komunikacích (což je zatím akcentovaná možnost) nebo nikoli. Podle toho se pozná, zda je nutno výzvě vyhovět či nikoli. Osobně předpokládám, že půjde o první možnost.

Pokud jde o měření v rámci STK, domnívám se, že při nich se - alespoň podle mých informací - měří jiné limity/hodnoty než při homologaci, kvůli níž celá aféra vypukla. Dokud tedy automobil bude mít platnou homologaci, neměl by Vás dle mého názoru potkat problém "překvalifikování" normy EURO (tím ovšem není zaručeno, že konkrétní vozidlo ho musí nutně splnit). Ale to už velmi spekulujeme...

30. 9. 2015
Ptá se: Petr

Dobry den,
Nevim jakou normu nyni auta s cinklym motorem splnuji,kdyz emise nox jsou 40x vetsi,ale pokud splnuji jinou nez Euro 5, kterou papirove splnuji. Tedy napr. Euro 4 nebo euro 3,jake to ma pravni dusledky vuci mestskym castem kam treba euro 3 uz nesmi? Je mozne treba na mesto dat zalobu,ze zvyhodnuje lzive tyto motory euro 5 majici zelenou nalepku? A jina auta tim diskriminuje?
Dekuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To je technická otázka, kterou nejsem schopen zodpovědět (jaké EURO auta splňují).

Nicméně pokud městům legislativa jejich států (např. v Německu) umožňuje omezit vjezd do městských center pouze pro vozidla ekologicky "šetrnější", obtížně taková města můžete žalovat proto, že dané možnosti využívají a chovají se způsobem právem předvídaným. Ta "diskriminace" je právem aprobovaná.

30. 9. 2015
Ptá se: Petr S.

Prosím Vás - a za co tedy Američané VW žalují, když "není co žalovat"? Díky!

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To opravdu nevím, zatím jsem žádné konkrétní žaloby směřující vůči VW neviděl. Nicméně hlavní problém koncernu VW v USA, jak ho vnímám, je ve vztahu k orgánům veřejné správy, nikoli vůči jednotlivcům.

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To opravdu nevím, zatím jsem žádné konkrétní žaloby směřující vůči VW neviděl. Nicméně hlavní problém koncernu VW v USA, jak ho vnímám, je ve vztahu k orgánům veřejné správy, nikoli vůči jednotlivcům.

30. 9. 2015
Ptá se: Alena Kosová

Může Volkswagen žalovat německá vláda za poškození dobrého jména Německa?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Na tuto otázku bohužel neumím odpovědět, protože bude vycházet z úpravy německého práva. Osobně se však bez hlubší znalosti německé úpravy domnívám, že nikoli.

30. 9. 2015
Ptá se: Zdeněk

Dobrý den mám golfa Iv 1.9 tdi rv. 2002 7 měsíc mohu žádat odškodnění ? děkuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Domnívám se, že nikoli, protože problém by se měl vztahovat k vozidlům vyrobeným v letech 2009-2013.

30. 9. 2015
Ptá se: MIlan

Celý poprask je jen jednou z dalších akcí, zaměřených proti Evropě, proti evropskému průmyslu s jediným účelem - uškodit - zničit. Že zrovna v Americe se ozvývají. Do teď jim bylo jedno, že každé jejich auto vyprodukuje při provozu daleko více škodlivých emisí, než evropská auta. Z jednoho jediného důvodu. Auto které má spotřebu 20 a více litrů vyprodukuje daleko více škodlivin, než auto se spotřebou 5 litrů. Mám Superb a jedná se zrovna o auto, kterého se to týká, ale ani ve snu by mě nenapadlo chtít poškodit výrobce, kterého banda idiotů neustále tlačí do nesmyslných emisí. Euro 4, Euro 5, Euro 6 a co dál ?? Jen a jen další blbosti. Dělají to všechny automobilky, protože není možné, aby se emise všech vozidel tak náramně podobaly. Celé je to absurdní divadélko idiotů.

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Děkuji za názor. I dle mého názoru vzbuzuje celá aféra větší povyk, než si zaslouží, a bohužel vyvolává falešné představy a naděje jednotlivců na velká odškodnění, která dle mého názoru nejsou reálná.

30. 9. 2015
Ptá se: Lukáš S.

Dobrý den,
rád bych se zeptal, jak by se postupovalo v případě, že se změní metodiky měření emisí a v tu chvíli dotčený vůz neprojde kontrolou? V takovém případě jsem si pořídil auto, které nebude způsobilé provozu. Odhaduji, že v tu chvíli bude pravý čas na žalobu, či nápravu ze strany výrobce...

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Jestliže by došlo ke změně v měření emisí a vozidlo, které dosud vše splňovalo, by takovou kontrolou neprošlo, a to z důvodu způsobeného "šidícím" software, pak by se o žalobách skutečně dalo uvažovat, jestliže by to výrobce nenapravil.

Nicméně v současné chvíli problém vznikl u emisí Nox měřených v rámci homologace, nikoli při kontrolách STK, které se zaměřují na něco jiného.

30. 9. 2015
Ptá se: Olesová

Prosím vás - dá se Volkswagen žalovat i za něco jiného než klamání spotřebitele? Nedovedu si o představit... Děkuji Vám

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

V současné chvíli je obtížné i to "klamání spotřebitele" jako takové... lze v teoretické rovině uvažovat o naplnění nekalosoutěžních skutkových podstat, ale skutečně jen předběžně.

30. 9. 2015
Ptá se: Fredy

Dobrý den, je možné automobilku v tomto zažalovat za psychickou újmu, jelikož jsem zapřisáhlý ochránce přírody a to, že ji znečišťuji víc, než jsem si myslel, je pro mne šok?!

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Tento dotaz jsem očekával a děkuji za něj:) Nicméně - dovedete definovat, v čem a jakým způsobem ta vozidla znečišťují přírodu více, než je dovoleno? V tom totiž dle mého názoru bude klíčový problém. Prokazování takové psychické újmy bude extrémně obtížné i pokud by všechny jiné podmínky pro přiznání takového nároku byly dány.

30. 9. 2015
Ptá se: Petr

Dobry den,
pokud motor splnuje diky podvodu jinou normu, treba Euro 3, nebo Euro 4, jsou na to navazane jine veci, napriklad povoleni vjezdu do mest. Napr. v roce 2018 Euro 3 nebude smet docentra prahy. Pokud (neznam presne ty normy) ty motory nesplnuji deklarovanou Euro 5, ale nizsi, je mozne mesto nebo vyrobce VW zalovat jakozto majitel nekoncernoveho vozu za zvyhodneni jinych/diskriminaci? Prave o tom, jestli ty auta stale splnuji Euro 5 jsem nikde nenasel ani slovo a porad se jen placa slama. Fakta a cisla o normach nikde zadna.
(dotaz pisi podruhe, prvni psany z mobilu se tu neobjevil, tak se omlouvam, vidite-li jej 2x).
Dekuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Děkuji za dotaz - domnívám se, že dovozovat z této aféry, jejíž skutkové okolnosti a reálná podstata (tedy v čem přesně byl problém a co skutečně automobily splňují nebo ne) jsou zatím známé jen z části, nezákonnost regulace vjezdu ekologicky méně šetrných automobilů do center měst, je nepřiměřené.

30. 9. 2015
Ptá se: Josef

Dobrý den,

chápu-li kauzu správně, tak auta produkují více emisi, než bylo deklarováno. Jsou reálně produkované emise ještě v rámci norem pro homologaci? Je možné podat žalobu pro klamání zákazníka, který uvažuje ekologicky a množství deklarovaných emisí při výběru auta zohledňuje?

Děkuji

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Dosud se zdá, že automobilka použila software, který při homologaci v USA umožnil příznivější výsledky měření emisí NOx, než jakých by automobil dosáhl bez takového software. Nicméně metodika měření v USA je odlišná a zda, do jaké míry byla porušena pravidla homologace ve Velké Británii (která ji udělovala v rámci zemí EU), to můžeme zatím jen spekulovat.

Pokud by uvedené bylo prokázáno a zákazník by taktéž prokázal, že právě tato hodnota byla pro něj rozhodná/rozhodující/podstatná, což považuji za důkaz značně obtížný, pak o tom - zjednodušeně řečeno - lze uvažovat. Nicméně bylo by nutno zkoumat i další okolnosti, které není možno zde předjímat.

30. 9. 2015
Ptá se: jaroslav Babinský

Dobrý den, mám zakoupene auto škoda Super v Belgii jak mám pokračovat.

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Jestliže Váš automobil je evidován v ČR (jezdíte na českých SPZ), pak by Vás v případě potřeby kontaktoval výrobce prostřednictvím MD ČR ohledně případné výměny/reinstalace software jako vlastníky, kteří mají vozidlo zakoupené v ČR.

30. 9. 2015
Ptá se: taky JUDr.

Nemyslíte, že celá causa je v našem právním prostoru naprosto nesmyslná? Pokud vezmu v úvahu 3 základní prvky, které musí být splněny pro odpovědnost za škodu, tj. porušení povinnosti, vznik škody a příčinná souvislost mezi nimi, tak mi tam pořád chybí ta reálná způsobená škoda, kterou by někdo mohl po VW vymáhat?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Vážený pane kolego, domnívám se, že celá aféra má výrazně větší mediální ohlas, než by si zasloužila. Ano, souhlasím, že identifikace konkrétní škody může být problém, nelze ale vyloučit, že v jednotlivých případech by mohla být naplněna.

Spíše se ve veřejnosti dle mého názoru uvažuje o satisfakcích nemajetkové újmy, která je teoreticky přípustná v nekalosoutěžní ochraně, ale zda pro ní bude prostor zde je s velikým otazníkem....

30. 9. 2015
Ptá se: Pavel

Z jakého důvodu se jako poškození v této kauze automaticky řeší majitelé automobilů? Vždyť se jich to vůbec netýká. Kouř ze svého vozu nedýchají a emise na STK je rovněž netrápí, neboť jako způsobilé dalšího provozu u nás bezpečně procházejí i vozy s odstraněným filtrem pevných částic. Jaké možnosti mají skuteční poškození, tedy obyvatelé lokalit s intenzivní silniční dopravou, resp. obce či stát, po jehož silnicích emisně nezpůsobilé automobily jezdí?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Z hlediska jednotlivce jsou tyto prostředky právní ochrany proti úředně schválenému provozu na pozemních komunikacích dosti omezené. V praxi si vybavím snad jen předběžné opatření v Praze na magistrále (s ohledem na hygienické limity), nicméně - v širších souvislostech - je otázkou, zda nucené omezení rychlosti na 50km/h nemůže mít negativní dopady právě z hlediska exhalací, apod.

30. 9. 2015
Ptá se: Standa

Na Aktuálně.cz, že prodejci mají ještě nějaké nové, ale skladové vozy s těmito motory. Doporučoval byste jako právník nákup takového vozidla s ohledem na současnou kauzu? Nebo byste to klientovi s ohledem na možné budoucí komplikace zatrhl?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Nemyslím, že je potřeba to klientovi "zakazovat". Jistě, je tam určité riziko komplikací při dalším užívání vozidla, resp. potřebných oprav/úprav, které však může být kompenzováno kupní cenou. A nemyslím si, že postupem času - byť budoucí vývoj můžeme jen předvídat - by se takové automobily musely odstavit.

30. 9. 2015
Ptá se: Jiří

Dobrý den,
úplně mně uniká smysl toho, proč bych měl chtít žalovat VW?
Auta normálně fungují, žádnou závadu nemají. Z Mého pohledu tady není důvod, aby majitel auta žaloval automobilku.
Pokud se někdo ptá, jestli máme chtít odškodnění, považuji to za naprosto absurdní otázku. Odškodnění za co?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Někteří dovozují, že postupem VW byli jako zákazníci klamáni a že v důsledku toho by mohli mít nárok na náhradu škody, zadostiučinění za nemajetkovou újmu... nicméně i já si myslím, že prostor pro takové kroky, pokud vůbec bude dán, bude dosti omezen.

30. 9. 2015
Ptá se: Noclaf

Dobrý den,
pokud mi prodali vozidlo, jedna z jeho (zásadních) vlastností je, že je homologované pro provoz v EU. Bylo-li homologace dosaženo podvodem, nelze pak přeci homologaci považovat za platnou a já tím pádem nemám vozidlo s deklarovanými vlastnostmi - a to by měl být základ pro nárok na vrácení, ne?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Domnívám se, že to tak jednoduché není. Vozidlo je dosud platně homologováno pro provoz v EU. To, zda skutečně splňuje podmínky pro danou homologaci, zatím nebylo jednoznačně zpochybněno a homologace nebyla jakkoli omezena/zrušena. V současné chvíli tedy vozidlo homologováno dle mého názoru je.

Navíc nárok na vrácení (patrně odstoupení od kupní smlouvy) by se netýkal v naprosté většině případů koncernu VW, ale prodejců, což jsou odlišné subjekty...

30. 9. 2015
Ptá se: čtenář z Prahy

Nemám auto na diesel a nechápu, proč by nějaký majitel auta měl automobilku žalovat. Vznikla mu snad nějaká škoda? Nebo to auto víc žere? Škoda snad vznikla všem lidem, kteří dýchají znečištěný vzduch, ale to se nedá soudně uplatnit.

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

To by záleželo na konkrétních okolnostech případu, zda škoda vznikla a zda je v příčinné souvislosti s nezákonným jednáním výrobce. A priori to vyloučit nelze, ale prostor pro uplatnění takových nároků, pokud vůbec, bude po mém soudu velmi omezen.

30. 9. 2015
Ptá se: Radim krátký

Dobrý den, je přímím důsledkem této kauzy, extrémní zpřísnění a zdražení STK?

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Zatím nikoli - a nečekám, že dojde k radikálnímu zpřísnění STK. Nelze očekávat, že na každé stanici STK budou prováděny podobně přísné a detailní texty jako při homologaci vozidla. K dílčím úpravám, které se promítnou do ceny, však samozřejmě dojít může.

30. 9. 2015
Ptá se: Právník Eda

Člověče, vždyť vy vůbec nic nevíte. Tato debata je úplně zbytečná. Mě přijde, že máte za úkol hájit automobilky, aby lidé podávali co nejméně žalob.

Nadpis je, co dělat, když chcete žalovat.. a přitom všem jen říkáte, to nejde, to asi nepůjde atd. Tak na čí straně jste?

Vůbec nemáte prostudovanou situaci a jen čistě vaříte z vody. Všem doporučujete zdrženlivost, což akorát hraje do karet VW a ostatním.
Podle mě kopete za druhý tým!!!

Odpovídá: JUDr. Miloš Holub

Já nekopu za žádný tým. Snažím se jen na základě toho, co je zatím známo, odpovědět na dotazy čtenářů.

 

Právě se děje

Další zprávy