Vlajky u dálnic jsou protestem reklamních firem. Konec billboardů je protiústavní vyvlastnění, tvrdí

ČTK Kristýna Šopfová, ČTK
Aktualizováno 28. 8. 2017 17:06
Tisíce reklamních poutačů od prvního září zmizí z blízkosti dálnic a silnic I. třídy. Svaz pro venkovní reklamu proto týden před jejich likvidací na protest zaplnit plochy vlajkami České republiky. Majitelé reklamních ploch tak chtějí dát najevo, že nesouhlasí s plánovaným omezením.
Dálnice lemují české vlajky.
Dálnice lemují české vlajky. | Foto: Lukáš Werner

Praha - Dálnice lemují stovky billboardů se státní vlajkou České republiky. Nejde ale o projev nacionalismu, nýbrž o protest majitelů billboardů proti jejich plošné likvidaci. Ty mají z okolí dálnic a silnic první třídy zmizet do prvního září.

Vlajky na billboardy umístil Svaz pro venkovní reklamu. Podle jeho prezidenta Marka Pavlase je zákon, který billboardy u dálnic zakázal, nejen zbytečný, nepraktický a v některých svých ustanoveních dokonce nesmyslný, ale především jeho přijetí odporuje Ústavě České republiky.

"Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním," uvedl Pavlas. Dodal, že vyvlastnění soukromého majetku připouští ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu. Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl.

Zákon však začne platit i navzdory této kampani. Snahy na poslední chvíli zvrátit znění zákona o pozemních komunikacích považuje ministr dopravy Dan Ťok za úsměvné. "Zákony přece platí pro všechny i pro firmy provozující billboardy. Když respektují symboly, měly by respektovat i zákon. My se jím rozhodně řídit budeme," komentoval situaci ministr.

Podle advokáta Pavla Uhla vyobrazení státních vlajek odstranění billboardů nijak neovlivní. "To, že někam pověsíte státní symbol, nemá magickou moc. Když si pověsíte na dům vlajku ČR, tak tím demolici taky nezabráníte," přirovnal. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl zároveň doplnil, že do obsahového sdělení poutačů nijak nezasahují.

Reklamní společnosti měly přitom pět let na to, aby posunuly své poutače za hranici 250 metrů od silnice. To odpovídá minimální vzdálenosti od komunikace, na kterou lze smlouvu o pronájmu billboardu uzavřít. Podle zjištění ÚAMK je u českých dálnic 875 billboardů, které budou muset majitelé do pátku odstranit.

ŘSD první zářijový den billboardy překryje a následně odstraní. Náklady na likvidaci budou správci silnic vymáhat po majiteli. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold řekl Aktuálně.cz již dříve, že s možnými arbitrážemi počítali už při přípravě zákona. Žádná žaloba však zatím ministerstvu na stole neleží.

Odškodnění pro provozovatele billboardů je podle aktivisty Vojtěcha Razimy, který dlouhodobě usiluje o zákaz billboardů podél silnic, nepravděpodobné. "Stát jim nezakázal billboardy ze dne na den, měli na jejich přesunutí pět let. Zároveň se jim investice, které do billboardů vložili, už stonásobně vrátily. S arbitráží nemají velkou šanci na úspěch," uvedl.

Problematické jsou nelegální plochy

Kromě právních vad, z nichž nejzávažnější je rozpor s ústavními principy, obsahuje nové znění zákona podle svazu také řadu vad technického rázu, které mohou způsobit praktické potíže při jeho uplatňování a v krajních případech i ohrozit bezpečnost účastníků silničního provozu.

Podle Hospodářské komory stát nechal v 90. letech vybujet černé plochy ohrožující řidiče umístěním nebo technickým uspořádáním, kvůli kterým venkovní reklama rozumnou regulaci potřebuje.

"Místo důsledného vymáhání zákonů stát sahá po nejjednodušším způsobu, a to je plošný zákaz, který dopadá i na poctivé provozovatele venkovní reklamy a inzerenty. Zákaz venkovní reklamy respektujeme, nicméně odmítáme, aby se stal předvolebním populistickým tahákem členů vlády. Upozorňujeme, že pro mnohé malé podnikatele nabízející lokální produkty a služby projíždějícím řidičům může být zákaz velkou komplikací," řekl mluvčí komory Miroslav Diro.

Situaci může ovlivnit ústavní stížnost 17 senátorů, kteří napadli novelu příslušného zákona. Pokud by jim soud vyhověl, mohlo by překotné odstraňování billboardů s dlouhodobými smlouvami způsobit státu značné škody.

Načasování ústavní stížnosti je podle Ťoka zarážející. "Ohlásit ústavní stížnost čtyři dny předtím, než termín vyprší,  mi připadá spíše jako poslední snaha zvrátit naplnění zákona. Proč stížnost nedali před třemi nebo pěti lety, když věděli, že je to protiústavní?"  podivuje se ministr Ťok.

 

Právě se děje

Další zprávy