Praha - Ministerstvo dopravy se skutečně snažilo ovlivnit vyšetřování železničního neštěstí, při kterém v Moravanech na Pardubicku narazila lokomotiva do osobního vlaku.
Na svém jednání v Bernu to uvedla Evropská železniční agentura - úřad zodpovědný za bezpečnost železniční dopravy v Evropské unii.
"V České republice se odehrál masivní pokus politického ovlivňování nezávislého šetření tragické nehody na železnici," shledala agentura a zaslala do Česka dokument, ve kterém schvaluje kroky Drážní inspekce.
Agentura vyčítá Praze, že ministerstvo dopravy usilovalo o neobjektivní vyšetření nehody v Moravanech. Drážní inspekce navíc tvrdí, že ministerstvo chtělo ovlivnit vyšetřování ve prospěch soukromé firmy AŽD Praha.
Firma vyrábí zabezpečovací zařízení ESA 11, které podle závěrů inspekce v Moravanech selhalo. Oklamal je písek, který si lokomotiva sype pod kola: vlak poté zmizel z monitorů zabezpečovacího zařízení.
"Zmizení vlaku je vážnou událostí, která může ovlivnit bezpečnost na evropských kolejích," uvádí v prohlášení Evropské železniční agentury Anders Lundström, který je zodpovědný za otázky bezpečnosti.
Inspekce varovala Evropu. Udělala dobře
Evropské vyšetřovací orgány svým prohlášením podpořily české inspektory; Drážní inspekce tedy postupovala standardně a v souladu s evropskými předpisy.
Drážní inspekce
- Drážní inspekce je podle evropské legislativy tzv. národním vyšetřovacím orgánem pro Českou republiku
- V oblasti šetření mimořádných událostí spadá Drážní inspekce České republiky pod Evropskou železniční agenturu (ERA)
- Drážní inspekce má být nezávislá na jakémkoliv regulátoru v oblasti drah, což je také ministerstvo dopravy
A to i ve chvíli, kdy brzy po nehodě zaslala evropské agentuře první výsledky vyšetřování, ve kterých upozornila na chybu zabezpečovacího zařízení.
To se tehdy nelíbilo výrobci zabezpečovacího zařízení ESA 11 ani ministerstvu, které generálního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta žádalo například o potrestání inspektora, který doporučení zaslal.
Šéf Drážní inspekce Šigut nátlak ministerstva dopravy ignoroval. "Evropská železniční agentura potvrzuje, že rozeslání urgentního bezpečnostního doporučení bylo v souladu se směrnicemi," stojí v písemném vyjádření, které Lundström podepsal .
Naopak pokud by inspekce bezpečnostní upozornění nezaslala, porušila by tím pravidla platná v celé Evropě.
"V případě, že by se podobná nehoda v rámci Evropské unie odehrála, byla by za ni Česká republika nepřímo odpovědná," sdělil náměstek generálního inspektora Jan Kučera.
Znepokojení nad kroky české vlády vyjádřil i prezident Autonomní evropské federace strojvůdců Manfred Schell.
"O tom, že měly být ovlivňovány výsledky a objektivita vyšetřování, víme. Pokud tomu tak bylo, posuzovali bychom to nejpřísněji. Koneckonců jde o lidské životy a o bezpečnost v železniční dopravě," uvedl pro Aktuálně.cz Schell.
Ministerstvo otočilo, popřelo svá tvrzení
Šéf drážní inspekce Roman Šigut se proti tlakům ze strany dopravce a soukromé firmy brání i trestním oznámením, kterým se v říjnu začala zabývat policie.
Ministerstvo dopravy ani v reakci na prohlášení evropské agentury nepřipouští, že by se snažilo inspektory ovlivnit.
"Odmítáme, že bychom tlačili na inspektory, a mrzí nás, že si to někdo u nás i v Evropě myslí. Ministerstvo si s inspekcí posílalo pouze vyžádanou korespondenci," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
To je však v rozporu s událostmi, které s vyšetřováním kauzy Moravany souvisely. Ministerstvo dopravy uspořádalo vlastní tiskovou konferenci - ještě před zveřejněním oficiálních závěrů Drážní inspekce.
Tam spolu s firmou AŽD Praha a Českými drahami ministerstvo oznámilo, že jedinou příčinou nehody byl vadný sypač písku, a odmítlo možnost, že by neštěstí způsobilo zabezpečovací zařízení ESA 11.
Nicméně nyní ministerstvo svůj tehdejší závěr popřelo. "V plném rozsahu respektujeme šetření Drážní inspekce, naše expertní komise přišla s víceméně shodnými závěry," uvedl Hanzelka.
Zabezpečovací zařízení ESA 11 selhalo od květnové nehody v Moravanech prokazateleně ještě dvakrát - v Hulíně a Hodoníně.