Drážní inspekce: Ministerstvo chce tajit důvod neštěstí

Jiří Hloušek
2. 10. 2008 16:41
Jde o nehodu, při níž zahynul strojvedoucí
V květnu narazila lokomotiva v Moravanech nedaleko Pardubic do osobního vlaku. Strojvedoucí zahynul. Podobná situace se opakovala o několik týdnů později v Hulíně. Tam se nehodě podařilo v poslední chvíli zabránit
V květnu narazila lokomotiva v Moravanech nedaleko Pardubic do osobního vlaku. Strojvedoucí zahynul. Podobná situace se opakovala o několik týdnů později v Hulíně. Tam se nehodě podařilo v poslední chvíli zabránit | Foto: Drážní inspekce

Praha - Soukromá firma AŽD Praha se společně s náměstkem ministra dopravy snažila ovlivnit průběh vyšetřování železniční nehody, při níž v Moravanech na Pardubicku zahynul v květnu strojvedoucí.

Uvedl to náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Během vyšetřování nehody došla Drážní inspekce k závěru, že selhalo zabezpečovací zařízení ESA 11. Zařízení vyrábí společnost AŽD Praha, od které je nakoupila státní organiazce Správa železniční a dopravní cesty ještě v době, kdy byla součástí Českých drah.

A právě šéf společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle, spolu s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem, měl podle inspektorů vyvíjet tlak na vyšetřování a snažil se jeho závěry ovlivnit.

"Na Drážní inspekci naléhal náměstek ministra dopravy zodpovědný za dráhy a generální ředitel společnosti Automatizace železniční dopravy Praha," uvedl Kučera.

Dostvávali jsme dopisy, říkají inspektoři

"Šíříte poplašnou zprávu. Poškozujete jméno firmy", takové dopisy dostávali údajně během vyšetřování drážní inspektoři od Vojtěcha Kocourka a Zdeňka Chrdleho.

Jan Kučera z Drážřní inspekce na určité ovlivňování upozornil už dříve. Až dosud ale konkértně neuvedl, kdo za ním stál.

Kocourek a Chrdle se pravděpodobně znají z dřívějších obchodních aktivit v souvislosti se stavbou železničního koridoru za miliardy korun. Náměstek ministra dopravy dříve působil ve firmě KPM Consult, stejně jako současný šéf AŽD Praha.

Společnost KPM Consult se zabývá harmonizací a sdružováním firem budujících železniční koridory.

Zatímco Drážní inspekce zveřejnila výsledky vyšetřování až dnes, ministerstvo dopravy už včera uspořádalo tiskovou konferenci, na které bez přítomnosti inspektorů informovalo o stanovisku a doporučeních své vlastní expertní komise.

Podle závěrů ministerstva nese vinu na nehodě pouze špatně seřízený sypač písku na lokomotivě a zabezpečovací zařízení ESA 11 je tedy v pořádku.

Zásadně se ohrazujeme, prohlásil Kocourek i Chrdle

Obvinění inspektora Jana Kučery pro Aktuálně.cz komentoval náměstek ministra dopravy Kocourek i ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. "Musím se striktně a zásadně ohradit. Toto nařčení nepovažuji za seriózní. Vím a respektuji, že Drážní inspekce je nezávslý orgán," prohlásil Kocourek.

V osobním vlaku, do kterého lokomotiva narazila, byli zraněni tři cestující
V osobním vlaku, do kterého lokomotiva narazila, byli zraněni tři cestující | Foto: Drážní inspekce

Přesto však ministerstvo na závěry Drážní inspekce nečekalo a doporučilo pouze zpřísnit kontrolu pískovacího zařízení, které slouží na lokomotivách k lepšímu brždění.

"Proti nařčení se ohrazuji a odmítám. Drážní inspekce neukázala žádnou normu či předpis, kterou by ESA 11 porušila," sdělil ředitel Chrdle. "Drážní inspekce náš žaluje, ale víme, že zařízení nehodu nezavinilo a před soudem to dokážeme."

Zabezpečovacím zařízením a jeho kvalitou se ministertsvo téměř nezabývalo. Od nehody v Moravanech ale došlo k podobné situaci v Hulíně, tam se však železničářům podařilo nehodě v poslední chvíli zabránit.

České dráhy nakoupily zbezpečovací zařízení ESA 11 od společnosti AŽD Praha, ačkoli na trhu jsou jiné bezpečnostní systémy, jejichž funkci písek nemůže ovlivnit. Jsou však dražší než ten, který zabezpečuje trať v Moravanech nebo v Hulíně.

 

Právě se děje

Další zprávy