Brašnářství řeší inspekce. Jejich lhaní o krachu může být nekalá obchodní praktika

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
9. 8. 2024 15:12
Česká obchodní inspekce se zabývá počínáním pražského Brašnářství Tlustý a spol. Podnik se mohl svým prohlášením o hrozícím krachu dopustit nekalé obchodní praktiky. Brašnářství v týdnu upozornilo, že mu hrozí insolvence a vyzvalo klienty, aby u něj nakoupili. Později ale své vyjádření firma mírnila, když přiznala, že ve skutečnosti nekrachuje.
Majitel Brašnářství Tlustý a spol. Ivan Petrův
Majitel Brašnářství Tlustý a spol. Ivan Petrův | Foto: Václav Vašků

Firma známá výrobou koženého zboží se svou výzvou o možném krachu mohla dopustit prohřešku. "Česká obchodní inspekce se jednáním již zabývá, a to zejména z pohledu možného užití nekalé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele," říká mluvčí inspekce František Kotrba. Kroky firmy mohou být podle něj posouzeny jako agresivní obchodní praktika, která "spočívá v prohlášení, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci".

Brašnářství ve středu zveřejnilo na Facebooku výzvu, ve které žádá o finanční pomoc od klientů a záchranu byznysu. "Visí nad námi krach. Kupte si dnes něco pěkného. Dnes, ne zítra. Umožníte nám pokračovat dále," stojí v příspěvku. Zájem lidí pak na chvíli vyřadil z provozu e-shop firmy. 

O několik hodin později své vyjádření podnik mírnil. Přiznal, že potřebují jen víc objednávek. "Nikdo nekrachuje. Však jen potřebujeme práci. Jinak ten krach přijde," napsal v jednom z komentářů na Facebooku. I majitel firmy Ivan Petrův pak serveru Novinky.cz přiznal, že vyjádření bylo přehnané. "Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce," řekl.

Na to, že by se brašnářství mohlo dopustit nezákonné praktiky, upozornila spotřebitelská organizace dTest. "Jestliže byly výroky ohledně krachu společnosti nepravdivé či zavádějící, tedy motivované spíše snahou povzbudit zákazníky k novým objednávkám, společnost se mohla dopustit nekalé obchodní praktiky," vysvětluje ředitelka Eduarda Hekšová.

Zákazníci společnosti na sítích si také stěžovali, že objednávky nejsou dodávány ve stanoveném termínu. "Jestliže obchodník nedodržel termín dodání, měl by jej spotřebitel vyzvat, aby tak učinil, a stanovit mu k tomu dodatečnou lhůtu. Nedodá-li obchodník zboží ani v této náhradní lhůtě, má spotřebitel opět právo odstoupit od smlouvy. Není-li stanovena lhůta dodání, podnikatel má povinnost zboží dodat do 30 dnů od uzavření smlouvy," uzavírá Hekšová.

Jednání firmy hrozící insolvencí navíc popudilo neziskovou organizaci Post Bellum. Brašnářství už dva roky zadržuje vratku DPH, kterou mělo organizaci vrátit, upozornil Deník N v pátek v souvislosti s posledním děním. Humanitární organizace začala v reakci komunikaci firmy peníze vymáhat přes exekutora, protože brašnářství dosud ignorovalo opakované urgence i soudní platební rozkaz.

Mohlo by vás zajímat: Stalo se mi, že jsem pracoval pro Babiše. Slušný člověk to není, říká herec Vyorálek (22. 7. 2024)

Spotlight Aktuálně.cz - Jiří Vyorálek | Video: Tým Spotlight
 
PK
Petr Kunešpřed 4 měsíci

Nedaval bych nabijeci vstup dolu ke stupackam a kazdopadne by mel mit krytku proti blatu. Zpusob chlazeni elektroniky takovouhle otevrenou mrizkou pro armadu tez asi neni.

RP
Robert Plzákpřed 4 měsíci

Aleluja, dojezd celých 70 km na baterie o hmotnosti 1 tuny, až baterie ztratí svou původní kapacitu, tak dojezd klesne minimálně o 30%. Zelení si mnou ruce a co tomu říká selský rozum?

RF
Roman Ferfeckipřed 4 měsíci

Zásadní problém - zabudování druhého pohonu, resp. druhého zdroje energie (u tohoto vozidla se jedná o elektromotor, a kabeláž, resp. přídavné akumulátory) výrazně snižuje nosnost auta. A jak v běžné civilní ekonomice, tak i pro vojenské účely se každé kilo navíc promítá do efektivity. V tomto případě nastřelím úbytek užitečné hmotnosti na 1000 kg, nemluvě o zmenšení prostoru pro náklad samotný.

JS
Jan Stifterpřed 4 měsíci

Hybridní Tatra - Neprodejné ! Ztráta času při výrobě.....předělat na Diesel a pak věřím, že bude zájem.

PP
Pavel Polášekpřed 4 měsíci
Jan Stifter

Vojáci koupí kde co. Ten tichý pohyb + menší tepelná stopa se u fronty může hodit. Taky se to může hodit, časem, pokud města skutečně začnou vyžadovat bezemisní vozidla v určitých částech . Nebo to taky mohou využít zeleni pro přepravu nákladů v národních parcích a pod. Ty stávající budovy tam časem údržbu potřebovat budou. Žádný čas ztrácet nebudou. Tatra dělá na zakázku, podle objednávek. Nedělá jako Škodovka na sklad. Baterie a další doveze a jen namontuje. Když si někdo takové auto objedná. Jinak nevyrobí více než ten prototyp. Nic na diesel předělávat nemusí. Klasická auta má. Tohle je předělávka běžné základní Tatry na hybrid.

KB
Karel Bullpřed 2 měsíci
Pavel Polášek

Tepelná stopa v době masivního nasazení dronů je nepodstatná. Armáda by měla mít vehikly co nejjednodušší a bez nároků na velké opravy. S tím přemohla RA němce. Měli sofistikované poruchové Tygery a nedopadly nakonec dobře. Nezničitelný gazík přežit deseti letí, zde si nejsem tak jist. Nějaké emise a uhlíkové stopy jdou ve válce zcela mimo. Mrkněte na UA. Sta tisíce tun chemikálií v půdě a ve vzduchu, pak je zcela jedno zda máte Euro 7...

PR
Pavel Růžičkapřed 4 měsíci

Tak hlavně, aby Tatra nežádala o státní dotace, až zjistí, že o tento paskvil není zájem.

KB
Karel Bullpřed 2 měsíci
Pavel Růžička

Možná už tam nějaké přistály ani o tom nevíme...

Právě se děje

Další zprávy