Státní fond dopravní dopravní infrastruktury (SFDI) v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem IT systému bude společnost Asseco Central Europe. Zakázka vyvolala vlnu kritiku z řad odborníků, opozice a následně i premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla předražená. Vadil jim i způsob výběru dodavatele, který byl kompletně v tajném režimu bez soutěže. Zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), jeho nástupce Karel Havlíček (za ANO) se s dodavatelem domluvil na jejím zrušení bez sankcí pro stát.
Kvůli informacím, že tajný režim zakázky byl požadavkem tajných služeb, se nyní sešla komise pro kontrolu BIS, která přizvala ředitele kontrarozvědky Michala Koudelku. "BIS nepožadovala, aby byla ukryta celá zakázka, ani to nedoporučovala," řekl ve sněmovně Bělobrádek. Už vůbec pak podle něj není pravda, že by kontrarozvědka mluvila do výběru dodavatele.
Komise také konstatovala, že požadavky BIS v souvislosti se systémem byly v souladu se zákonem. "Je třeba odmítnout, že by BIS požadovala něco nad zákon, že by zákon porušovala, nebo na základě jejích požadavků nebo požadavků jiných tajných služeb byl systém prodražen," dodal Bělobrádek.
Stálá komise pro kontrolu činnosti BIS dnes konstatovala, že @biscz za dálniční známky platí, nepožadovala ukrýt zakázku, ani nedoporučovala výběr konkrétní firmy. Požadavky BIS v oblasti kamer jsou v souladu se zákonem. BIS ani nepožaduje použití kamer od 1.1.2021.
— Pavel Bělobrádek (@PavelBelobradek) January 30, 2020
V novém systému budou všechna vozidla zaznamenána a spárována. BIS však podle Bělobrádka nechce data od příštího roku využívat, i když jí to umožňují doprovodné změny schválené společně s novelou zákona o pozemních komunikacích. "Přestože zákonné možnosti jsou, tak BIS zatím nechce těchto možností využívat," řekl.
Fond dopravy zakázku manipuloval, říká Profant
Místopředseda komise pro kontrolu Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost Ondřej Profant (Piráti) na Twitteru ocenil, že BIS poslance informovala. "Potvrzuje se, že SFDI zcela úmyslně zakázku manipuloval. Ještě horší a nebezpečnější je, že následně to ministerstvo dopravy hodilo právě na naše zpravodajské služby, čímž ohrozilo bezpečnost této země," napsal.
Bělobrádek odmítl i to, že BIS nyní neplatí za dálniční známky. Výjimka se kontrarozvědky i dalších institucí včetně třeba složek integrovaného záchranného systému bude týkat od příštího ledna, kdy začnou fungovat známky elektronicky, vysvětlil. "Mohlo by dojít k prolomení u krycích SPZ," řekl Bělobrádek.
Babiš: Kamerami stát lidi "špiclovat" nebude
Také premiér Andrej Babiš (ANO) se při sněmovních interpelacích na dotaz Stanislava Blahy (ODS) ohradil proti informaci, že budoucí systém kamer bude sloužit i pro "špiclování" lidí. Zároveň ale uvedl, že bezpečnostní sbory určité požadavky na informační systém v souladu se zákonem předložily.
"Stát určitě své občany nešpicluje. Není pro to nejmenší důvod. Kamery mají jedinou funkcionalitu, a to zaznamenat auto, které nemá dálniční známku. Auto je hlášeno policii a policie koná," uvedl premiér.
Současně ale řekl, že bezpečnost lidí je jednou z priorit a bezpečnostní složky jisté požadavky na systém měly například kvůli tomu, aby bylo možné zabránit případným teroristickým útokům. Bezpečnostní systém není špiclování našich občanů, prohlásil Babiš.