Baťův kanál má první zahraniční přístav. Ve Skalici

Tomáš Fránek
30. 4. 2007 13:20
Klíčový krok pro lodní dopravu, říká znalec

Brno - Desítky tisíc turistů, kteří ročně na lodích projedou unikátní vodní cestu Baťův kanál, letos poprvé budou moci zakotvit v zahraničním přístavu.

Ve slovenském městě Skalica zítra slavnostně zahájí provoz nový přístav s informačním centrem. Bude zde také půjčovna kol a další zázemí. Přístav se stavěl rok a přišel na více než 14 milionů slovenských korun

Stavbu z velké části financovala Evropská unie a umožní vůbec poprvé v historii plavby po Baťově kanále a řece Moravě, aby lidé mohli nastupovat a vystupovat z lodí na slovenské straně hranice.

"Pro další rozvoj lodní dopravy je to další klíčový krok," řekl Petr Hruška ze sdružení Obce pro Baťův kanál.

Baťovské sny

Co je Baťův kanál
Autor fotografie: obec Spytihněv

Co je Baťův kanál

  • Byl postaven v letech 1935 až 1938. Je dlouhý přes 50 kilometrů, zčásti vede korytem řeky Moravy, částečně v samostatném kanále souběžně s řekou. Součástí je 14 plavebních komor, kterými lodě překonávají výškový rozdíl 18 metrů.
  • Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z Ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou.
  • Vodní cesta byla provozována i po válce, kdy se po ní dopravovalo uhlí, štěrk, písek i jiné materiály. Ještě v roce 1960 bylo přepraveno 127 tisíc tun substrátu. Roku 1961 však byla plavba zastavena.
  • Turistice začal Baťův kanál sloužit v roce 1996, kdy se po něm projelo 5000 lidí.

Otevření přístavu aspoň částečně naplní vize podnikatelské rodiny Baťů, která výstavbou kanálu z části uskutečnila sen o vybudování průplavu spojujícího řeku Moravu a Dunaj.

Další miliony do kanálu letos investovaly také obce a města na moravské straně hranice. Pětimilionové investice se tak dočkal  přístav v Hodoníně, nová přístaviště jsou i v Uherském Ostrohu a Otrokovicích.

Peníze od Zlínského kraje dostali také podnikatelé, kteří mají u kanálu půjčovny lodí, kol nebo restaurace.

Krok do Hodonína

Dalším krokem k výraznému rozvoji plavby má být další prodloužení kanálu až do Hodonína.

Jde o investici za 80 až 100 milionů korun do nové plavební komory v Rohatci a do rozšíření asi kilometrového úseku zatím nesplavné hraniční řeky Radějovky, při němž budou muset být zvýšeny dva mosty.

Právě splavnění kilometrového úseku a výstavba nové komory umožní lodím využívat dalších deset kilometrů této vodní cesty do zmíněného Hodonína.

Zatím ale ještě není rozhodnuto, zda práce začnou už letos nebo až v příštím roce, nyní se čeká na konečný verdikt ministerstva životního prostředí, které musí projekt schválit.

Návnada na turisty

Vybudováním nových přístavů a lepší prostupností plavebních komor chtějí města a obce přilákat na vodní cestu další tisíce turistů. Zatím ročně na kanál přijíždí asi 45 tisíc lidí.

Asi polovina unikátní cesty, která měří 52 kilometrů, vede řekou Moravou, zbytek umělými závlahovými kanály.

Během plavby se mohou turisté zastavit v sedmi přístavech, překonat 13 zdymadel a pro cestu na Slovensko využít tři plavební hraniční přechody. Ty byly otevřeny poprvé letos na začátku dubna.

Podle agentury Czechtourism je Baťův kanál jedním z nejperspektivnějších turistických projektů v zemi. Podobné vodní cesty ve střední Evropě nejsou, srovnatelné ale jsou třeba kanály v Nizozemí nebo Velké Británii.

 

Právě se děje

Další zprávy