Bárta tlačí na firmy: Chcete stavět silnice? Tak plaťte

Tomáš Netočný
9. 5. 2011 12:10
Za konzervaci zastavených staveb platí firmy miliony korun. Stát je platit nechce
Zbrusu nový pilíř silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou postavila společnost Eurovia. Za konzervaci stopnuté stavby fakturuje státu 30 milionů korun.
Zbrusu nový pilíř silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou postavila společnost Eurovia. Za konzervaci stopnuté stavby fakturuje státu 30 milionů korun. | Foto: Tomáš Netočný

Ostrava - Zatímco Hrabyní nedaleko Opavy projede přes dvacet tisíc aut denně, v lese za vesnicí trčí k nebi betonové pilíře rozestavěné silnice.

Úsek silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou patří ke čtyřem nejvíce rozestavěným stavbám, které v srpnu 2010 nový ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) zastavil.

Společnost Eurovia, která patří k největším stavebním firmám v Česku, tady dosud prostavěla půl miliardy korun ze státního rozpočtu.

A od okamžiku, kdy stavba stojí, vystavila faktury na 30 milionů korun za konzervaci staveniště. Nyní vyjednává se státem, aby to uhradil.

Má tam svoje lidi

Snaha Eurovie dostat od státu vynaložené peníze je zatím neúspěšná.

"Vít Bárta už sice ministrem není, ale stavební giganty drží pod krkem pořád," uvedl pro Aktuálně.cz člověk, který situaci kolem rozastavěných silnic detailně zná.

Zdroj Aktuálně.cz popsal, že svůj vliv na stavební firmy uplatňuje bývalý ministr dopravy Vít Bárta přes manažery, které dosadil do vedení Ředitelství silnic a dálnic, což je vlivná státní instituce hospodařící s desítkami miliard korun.

Společnost Eurovia nechce o vyjednávání s ŘSD podávat žádné informace.

"Omlouvám se, ale s ohledem na probíhající jednání nemůžeme sdělovat žádné detaily," odpověděla mluvčí firmy Iveta Štočková na otázku, kolik už stála konzervace a zabezpečení zastavené stavby.

Bárta a ŘSD

  • Bývalý ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných už sice resort neřídí, vliv na miliardové investice do staveb a rekonstrukcí silnic však neztratil
  • Svůj tlak na stavební firmy může uplatňovat prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic
  • Ve vlivné státní instituci vyměnil nejdříve generálního ředitele a letos v březnu nastoupili z Bártova popudu noví šéfové také do šesti krajských poboček
  • Například správu ŘSD v Ostravě řídí nově podnikatel Pavel Velička z Frýdku-Místku, který má blízko k dalšímu podnikateli Lukáši Víchovi
  • Lukáš Vích je členem Věcí veřejných ve Frýdku-Místku a sponzoroval stranu loni na podzim před komunálními volbami
  • Během letošní vládní krize na sebe Vích upozornil tajnou nahrávkou poslankyně Kristýny Kočí, na které Kočí mluví o údajném puči ve straně připraveném ODS
  • Kromě silnice I/11 patří právě pod ostravskou správu ŘSD také další dvě nejvíce rozestavěné dopravní stavby, u kterých firmy nevědí, kdy a jak bude stát do jejich dokončení investovat

Ředitel správy ŘSD v Ostravě Pavel Velička potvrdil, že Eurovia vystavila za konzervaci stavby 30 milionů korun. Současně však vyloučil možnost, že by ŘSD mělo celou sumu zaplatit.

"V současné době probíhá dokladování opodstatněnosti těchto požadavků a jejich schvalování ze strany ŘSD. Předpokládáme, že skutečné náklady budou mnohem nižší," sdělil v e-mailové odpovědi ředitel Velička.

Také z informací generálního ředitelství ŘSD je zřejmé, že úřad tlačí na stavební firmu, aby zabezpečení rozestavěné stavby zaplatila ze svých peněz.

"ŘSD zatím odsouhlasilo asi milion korun," uvedla mluvčí generálního ředitelství Martina Vápeníková. "Jednání a schvalování konečné výše konzervačních nákladů však stále probíhají s cílem najít maximální úsporu."

Nevídaný masakr

Stavby silnic financované prostřednictvím ŘSD jsou pro společnost Eurovia naprosto zásadní a tvoří 95 procent všech zakázek.

Od okamžiku, kdy ministr Bárta loni v srpnu investice do nových silnic stopnul, firma o dvě třetiny zakázek přišla.

Vedení firmy už připravilo několik návrhů, jak ve stavbě pokračovat, ŘSD však dosud na žádný z nich nepřistoupilo.

"Takový masakr stavební společnosti ještě nezažily. Není ještě přesně jasné, co Bárta chce, ale jestli bude takhle pokračovat, určitě najde způsob, jak to nakonec dostane," uvedl zdroj Aktuálně.cz

Bývalý ministr Bárta odmítá, že by stavbu silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou zastavil z jiných důvodů, než byl nedostatek peněz.

"Zastavoval jsem všechny stavby, na které jsme neměli finanční prostředky," uvedl Bárta. "Toto byla stavba, která svým rozsahem jednoznačně byla mimo rámec našich finančních možností. Proto jsme jednali tak, jak jsme jednali."

Silnice? Ráj korupce

Stavby nových silnic patří k největším státním investicím a v České republice jsou považovány za jedny z nejvíce korumpovaných veřejných zakázek.

Například nové české dálnice jsou nejdražší v celé Evropě, jejich stavba stála o desítky procent více než například v Německu nebo Rakousku a nikdo dosud nedokázal jasně vysvětlit, proč tomu tak je.

Lobby stavebních firem jsou napojené na vlivné politiky všech parlamentních stran a ministerstvo dopravy patří k úřadům, o které mají strany po volbách největší zájem.

Zastavené Bártovy silnice už opakovaně řešili poslanci ve sněmovně a teď je od nich dostal na stůl také Nejvyšší kontrolní úřad.

V dubnu podal hospodářský výbor k NKÚ podnět k prošetření, jaké ekonomické důsledky bude zastavení staveb mít.

"Vít Bárta několikrát deklaroval úspory v miliardách korun, jenže ve zprávě o hospodaření Fondu dopravní infrastruktury nejsou nikde ty úspory vidět," uvedl předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Milan Urban z ČSSD.

Mluvčí NKÚ Jaroslav Broža potvrdil, že úřad už podnět obdržel. "Během jednoho až dvou měsíců kolegium poslanecký návrh projedná a rozhodne, zda tuto kontrolu zařadí do svého plánu," řekl mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy