Praha - Pražský magistrát nemluví pravdu, když oficiálně tvrdí, že nově budovaná autostráda, která do čtyř let protne centrum hlavního města, pomůže vyčistit pražské ovzduší.
Zatím nezveřejněné magistrátní dokumenty, které má Aktuálně.cz k dispozici, totiž hovoří o opaku: koncentrace škodlivých látek se rozhodně nesníží. Naopak se ještě mírně zvýší. Stejně jako riziko zdravotních potíží.
Konstatovaly to magistrátní odbor životního prostředí a Státní zdravotní ústav, které zjišťovaly, jak se v okolí tunelového komplexu Blanka zvýší koncentrace oxidu dusičitého, drobného prachu a benzenu a jaký to bude mít vliv na zdraví obyvatel. Nová autostráda, která přitáhne do blízkosti Pražského hradu další vozidla, povede od Malovanky přes Letnou až do Tróje.
"Pro všechny modelované a hodnocené škodliviny platí, že vypočtené příspěvky k imisní situaci dané provozem hodnoceného úseku městského okruhu znamenají mírné zvýšení zdravotních rizik," uvádí se ve stanovisku magistrátního odboru životního prostředí, které má Aktuálně.cz k dispozici.
Tunel pomůže ovzduší, tvrdil magistrát
Až dosud přitom magistrát primátora Pavla Béma tvrdil, že nová autostráda pomůže životnímu prostředí v Praze, kde je právě kvůli husté dopravě jedno z nejšpinavějších ovzduší v republice.
"Tunelové stavby sníží v daném území hlukovou i emisní zátěž. O plynulosti dopravy a větší bezpečnosti ani nemluvě," tvrdil Aktuálně.cz Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy.
Heroudkovo vyjádření je staré přesně rok, na dotazy Aktuálně.cz odpovídal v listopadu 2007. Dokument odboru životního prostředí o zvýšených koncentracích škodlivin ovšem pochází už z roku 2005. Redakce Aktuálně.cz se k němu dostala až nyní.
Úřady modelovaly, nakolik narostou koncentrace vybraných škodlivin u výdechů z odvětrávání tunelů na Letné a v Tróji, nad podzemními garážemi pro více než osm set aut na Letné, u výjezdů z tunelů a v ulicích v bezprostřední blízkosti nové autostrády.
Drobného prachu je moc už nyní
U oxidu dusičitého a benzenu platí, že se jejich množství v ovzduší sice zvýší až o desítky mikrogramů na metr krychlový, denní ani roční imisní limity by však neměly být překročeny.
Horší situace je u mikroskopického prachu, kde jsou hygienické normy překračovány už dnes. Nová autostráda by tedy situaci mohla ještě zhoršit.
Podle odboru životního prostředí se problém s nadměrnou prašností týká celé Prahy. "Není tedy způsoben předmětnou stavbou a je řešen v rámci přípravy Integrovaného programu pro zlepšení kvality ovzduší," uvedl odbor ve svém ekologickém stanovisku.
Přibudou dvě nádorová onemocnění
Státní zdravotní ústav uvedl, že zvýšení průměrných ročních koncentrací oxidu dusičitého povede k nárůstu chronických potíží dýchacích cest o 0,1 procento a astmatických potíží o 0,2 procenta. Více drobného prachu zvýší výskyt chronických onemocnění dýchacích cest o 0,25 procent.
"Příspěvek průměrné roční koncentrace benzenu ve výši zhruba 0,2 mikrogramu na metr krychlový může přispět ke zvýšení pravděpodobnosti vzniku nádorového onemocnění o dva případy na milion celoživotně exponovaných lidí," konstatoval zdravotní ústav.
Autostráda přitáhne další automobily
Na možná rizika, která s sebou přinese autostráda v centru Prahy, několik let upozorňují občanská sdružení.
"Nová komunikace stejně jako severojižní magistrála zatáhne obrovský počet dalších vozidel do navazujících ulic v obytných čtvrtích na severu Prahy a tím dále zhorší životní prostředí," řekl Jan Klika z Ateliéru pro životní prostředí.