Z boku auta ucítí náraz, a tak ze všech sil dupne na brzdu. Ozve se skřípění brzd a tlumený výkřik. Zmatený řidič vystoupí z auta a zjišťuje, zda jsou jeho dvě vnučky na zadních sedačkách v pořádku. Ty s úlevou kývají, že ano. Jenže. Dva lidi leží zranění na silnici.
Na křižovatce v Karlových Varech totiž před chvílí řidič osobního auta nedal přednost motorce. Zatímco muž krvácející z hlavy zmateně pobíhá od zraněného motorkáře k jeho spolujezdkyni v bezvědomí, otvírá jeho vnučka aplikaci Záchranka. Téměř ihned se s ní spojí operátorka a radí jí, jak komu pomoci a co udělat nejdřív. Po pár minutách dívka dispečerku přenese rovnou na místo nehody. Pomocí videa.
Naštěstí jde o simulovanou nehodu. Aby se vyzkoušelo, co nová funkce aplikace Záchranka umí. Operátorka využívá video a zkušeně navádí účastníky nehody, jak zraněné připravit na příjezd sanitky, a uklidňuje je, že postupují správně. Hovor ukončí až ve chvíli, kdy na místo dojedou záchranáři.
Podobným způsobem by mohla vypadat první pomoc u dopravních nehod, kdy se operátoři rozhodnou při kontaktu s volajícími využít i video. Pro jeho přenos není ani třeba instalovat aplikaci Záchranka. Funguje totiž, i pokud člověk vytočí číslo záchranné služby, tedy 155.
"Přenos obrazu při komunikaci s volajícím pomáhá k dokreslení situace na místě, což je pro zdravotníky velkým bonusem," popsal ředitel záchranné služby v Karlovarském kraji Jiří Smetana. Příkladem praktického využití může být podle něj pohled na zranění pacienta nebo ověření správného dýchání.
"V případě, kdy zdravotníci uváží, že by bylo přínosné vidět místo nehody či zraněného, zašlou dotyčnému SMS. Poprosí ho také, aby si dal hovor na hlasitý odposlech," vysvětlil novou funkci tvůrce aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Ve zprávě pak přijde na mobil webový odkaz, který po kliknutí automaticky spustí přenášení videa. Respektive pouze obraz z kamery, bez zvuku. Ten by totiž narušoval už probíhající telefonický hovor se záchrannou službou. V případě výpadku internetu pak navíc zůstane kontakt mezi volajícím a operátorem nedotčený.
Potom už je pouze na osobě u nehody, aby plnila pokyny zdravotníka a ukázala mu, co potřebuje. Maximálně se podle tvůrce aplikace může chytrý telefon svého uživatele ještě doptat na povolení pro přístup ke kameře.
"Současně se také otevírá okno pro chat, který mohou volající využít třeba ve chvíli, kdy nerozumí instrukcím. Hodí se ale také, když zraněný nedokáže mluvit," přiblížil dál Maleňák. Vhodný je pak i pro neslyšící uživatele. Zdravotníkům je také sdílena poloha volajícího.
Pokud si ale člověk aplikaci Záchranka rozhodne stáhnout, bude mít výhodu v tom, že operátoři zvládnou odhadnout i to, kolik mu na telefonu zbývá baterie či jaké má připojení na mobilní či internetovou síť. K využití nové funkce pak ale není třeba aplikaci aktualizovat.
Po ukončení hovoru se video automaticky smaže, lidé se tak nemusí bát o své soukromí. "Záznamy se ani nikam nenahrávají, pár jsme jich zachovali jen pro představení nové funkce aplikace," popsal Maleňák s tím, že se videohovor přenáší přes zašifrovaný kanál mezi volajícím a dispečerem.
Pokud je volající pod stresem, video operátoři nezahájí. Pomoci ale může sanitce i neslyšícím
Ve středu v Karlových Varech vývojáři novou funkci aplikace sice představili novinářům poprvé, na krajských záchranných službách ji však testovali už od letošního června. "Hledali jsme způsob, jak bychom operátory dostali na místo před příjezdem záchranářů, aby si mohli udělat obrázek o tom, jak to na místě nehody vypadá," uvedl autor aplikace Záchranka Filip Maleňák s tím, že její vývoj trval asi rok.
Za uplynulé tři měsíce pak podle něj pomohla v desítkách případů. I nadále však záchranáři očekávají, že budou video využívat jen v jednotkách procent všech případů. "To jsou ale ty, kde může video obrovsky pomoci. Například při velkých nehodách, kde každý volající popisuje situaci trochu jinak," přiblížil autor aplikace.
Ne všichni volající budou mít také v telefonu přístup k internetu nebo kameru. O spuštění navíc rozhodují po vyhodnocení situace pouze operátoři. Třeba podle toho, o jaké zranění jde, jak je vážné, kolik osob se u nehody nachází nebo jak vypadá prostředí, kde se stala.
"Pokud ale slyší, že je volající ve velkém stresu nebo se musí věnovat zraněnému, videohovor mu určitě nutit nebude. Je to i o vyhodnocení toho, zda je třeba možných zachránců na místě nehody víc a není tam člověk sám," přiblížil Aktuálně.cz autor aplikace.
Obraz z hovoru se dá také přenést do tabletu záchranářů, kteří na místo nehody vyrazí. Už v sanitce se tak mohou na nehodu připravit. Důležitý ale bude videohovor především pro operátory z telefonicky asistované první pomoci.
Dokážou totiž svědky-zachránce na místě lépe navigovat a poradit jim, jak třeba správně postupovat při srdeční masáži. Popíšou jim také, jak roztřídit zraněné, komu se věnovat jako prvnímu, či zváží, zda je třeba na místo dostat spíše sanitku, nebo helikoptéru.
Zachraňování přes video pak není novinkou jenom v České republice, podle organizace European Emergency Number Association (EENA) je unikátní i celosvětově. Podle ní totiž existují státy, které podobnou technologii testují, nicméně Česko je první, který ji používá "na ostro".
Aplikaci Záchranka podporuje čtyři roky Nadace Vodafone, letos vývojářům poslala přes tři miliony korun. "Dnes kromě uší dostává záchranka i oči. Jedná se o jedinečné a komplexní řešení v Evropě pro poskytování první pomoci," uvedl předseda správní rady Nadace Vodafone Richard Stonavský. Aplikaci podpořilo také ministerstvo zdravotnictví, a to dotací přes 3,5 milionu korun.
Od studentské aplikace k mezinárodní službě pro více než milion Čechů
Aplikace Záchranka dokázala za svou existenci pomoct už 46 tisícům volajícím. Dnes už ji lze využívat i v Rakousku, slovenských horách či Maďarsku. A vývojáři jednají o využití v Chorvatsku.
"Lidé pak nemusí mít staženou zahraniční aplikaci, protože ta česká funguje i na území cizího státu. Aplikace pak nabídne uživatelům tabulku v češtině, kde dotyčný vybere, co se stalo," popsal s tím, že maďarský dispečink už pak ale stejnou informaci obdrží ve vlastním jazyce.
Původně aplikace vznikla jako studentská práce v Brně a funguje od roku 2016. Dnes už ji má však ve svém telefonu přes 1,3 milionu Čechů. Podle statistik aplikaci denně pro přivolání záchranářů využije kolem padesáti lidí.
Volající umí spojit nejenom s klasickou záchrankou, ale když je třeba, i s vodní či horskou záchrannou službou. Pokud člověk stiskne velké červené tlačítko na hlavní stránce aplikace po dobu tří vteřin, spojí se s dispečinkem linky 155 a zároveň se automaticky odešle i nouzová zpráva obsahující údaje o uživateli a jeho lokaci. Pokud se člověk v tísni nachází na horách, aplikace za něj sama pomocí GPS přivolá tamní horský záchranný tým.
Aplikace nabízí také návod první pomoci, databázi externích defibrilátorů v Česku nebo navigaci k nejbližším lékárnám či pohotovostem, a to třeba i těm zubním. Tlačítko "nemohu mluvit" pak slouží jak pro neslyšící uživatele, tak pro zraněné, kteří nejsou schopni komunikace. Pomocí jednoduchých ikon ale mohou sdělit, co se stalo.
Další funkcí jsou také varovná upozornění, která uživatelům chodí jako oznámení na hrozící nebezpečí. Využívají ji krizové štáby měst, protože pokud se na jejich území stane událost, která by jejich obyvatele mohla ohrozit, zadá tamní radnice do aplikace takzvanou notifikaci.
Ta se poté na obrazovce telefonu rozsvítí každému, kdo je k odběru podobných informací přihlášený. Možnost takových výstrah používaly dle vývojářů kraje i při upozornění na změny v šíření koronaviru.