Aplikace za tři miliony měla pomoci při koštování a nakupování. K ničemu nám není, stěžují si vinaři

Jan Hejl Jan Hejl
25. 11. 2016 5:30
Před třemi a půl roky přišel Vinařský fond, který má propagovat tuzemské výrobce vína, s aplikací, jež měla usnadnit nakupování a koštování vína. Software nazval Víno na dotek, proškolil vinaře, jak s ním pracovat, a nabídl jej zdarma pro chytré telefony. Vinaři si ovšem stěžují, že aplikaci skoro nikdo nepoužívá a byla už od začátku předražená. Software podle dokumentů, které má Aktuálně.cz k dispozici, stál v souhrnu přes 3,3 milionu korun. Bez výběrového řízení jej za více než milion vytvořila firma CCV. Ředitel Vinařského fondu kritiku odráží s tím, že zákon neporušil. Že je aplikace "mrtvá", je podle něj věcí vinařů, kteří do ní nedoplňují nové údaje.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: obec-petrov.cz

Praha/Brno – Při koštech v moravských sklípcích mělo stačit vzít do ruky mobil a pomocí aplikace najít detaily o ochutnávaném vínu, uložit si ho a později třeba několik lahví koupit. Se softwarem přišel před třemi a půl roky Vinařský fond, který má ze zákona podporovat tuzemské vinařství, a aplikaci nazval Víno na dotek.

Fond proškolil vinaře, jak v ní mají své výrobky prezentovat, a nabídl ji zdarma ke stažení pro chytré telefony. Jenže nyní s odstupem času vinaři fond, do nějž musejí z každého litru vína odvádět příspěvek, sami kritizují a tvrdí, že miliony utratil neúčelně.

Aplikace byla podle nich předražená a zpracovaná špatně. Uživatelé v ní sice najdou informace o více než dvou tisících vín, ale nabídka je neaktuální a aplikace je "mrtvá", tvrdí kritici.

Software podle dokumentů, které má deník Aktuálně.cz k dispozici, stál do začátku letošního roku celkem přes 3,3 milionu korun. Vytvořila jej za 1 161 000 korun bez výběrového řízení firma CCV. Další statisíce fond vyplatil za dílčí úpravy a udržování softwaru v chodu.

Někteří vinaři si nyní stěžují, že jejich peníze byly utraceny neefektivně a neprůhledně. "Jen desítka vinařů do aplikace dodává aktuální údaje. Jsem rozhodně znepokojen částkou a způsobem výběru zrovna takového projektu, který nemá opodstatnění pro svou podporu," odmítá činnost Fondu vinař z Moravského Žižkova Jiří Maděřič. "Je to projekt, který je v kómatu a udržován na přístrojích," doplňuje člen Vinařské asociace, organizace sdružující menší producenty vín.

Co Vinařský fond dělá a kdo jej financuje

Vinařský fond má ze zákona tři povinnosti:

  1. Podporovat marketing vína a prodej produktů.
  2. Informovat veřejnost o vinařství a vinohradnictví.
  3. Podporovat uchování a rozvoj vinohradnictví a vinařství a také rozvoj turistiky v oblasti vinařství.

Jak je Vinařský fond financován?

Necelou polovinu rozpočtu tvoří povinné odvody vinařů. Z každého litru všech druhů vín platí fondu 50 haléřů, z každého hektaru vinic pak 350 korun. Další peníze, objemem srovnatelné s odvody vinařů, do rozpočtu fondu posílá stát prostřednictvím přímých dotací ze státního rozpočtu a z rozpočtů krajů a obcí. Vinařský fond může peníze z rozpočtu využít jen na své tři povinnosti, které definuje zákon.

Místopředseda asociace Petr Marek výdaje na software označuje za nehospodárné nakládání s veřejnými penězi. "Data v této aplikaci jsou čtyři až pět let stará. Její přínos k marketingu vín je minimální," tvrdí.

Jeho slova potvrzuje Jan Čerovský, odborník na IT, který se živí vytvářením webových aplikací. Podle něj mohl mít software Víno na dotek úspěch, ale výsledek považuje za tristní. "Jsou to vyhozené a z mého pohledu neefektivně vynaložené peníze. V oboru se pohybuji a takový software jsou schopni napsat dva programátoři za víkend," kritizuje Čerovský s tím, že milionové náklady na tvorbu a provoz aplikace jsou "naprosto přemrštěné."

Minimalizace nákladů

Vinařský fond, který ročně hospodaří s rozpočtem převyšujícím 50 milionů korun, kritiku prostřednictvím svého ředitele Jaroslava Machovce odmítá. Několik let staré údaje o vínech v aplikaci odůvodňuje tím, že fond nemůže nijak ovlivnit, jestli vinaři svoje produkty v softwaru průběžně aktualizují.

"Jestliže někteří vinaři tvrdí, že aplikace je mrtvá, pak je to bohužel jejich záležitost. To oni v ní vína prezentují," říká Machovec. Výtky, že aplikace je předražená a firma CCV neprošla otevřeným výběrovým řízením, odráží konstatováním, že fond zákon neporušil. "Částka na tvorbu aplikace nepřesáhla dva miliony korun, podle zákona jsme vypisovat veřejnou soutěž nemuseli. Zákon ji jednoduše nevyžadoval," upozorňuje.

Ačkoliv Vinařský fond za provoz softwaru zaplatil další statisíce nad zákonem vymezené dva miliony korun, tendr vypisovat zase nemusel. Objem peněz na tvorbu a provoz aplikace totiž ve smlouvách rozdělil.

"Náklady jsme se snažili maximálně minimalizovat," ujišťuje Machovec a dodává, že o vytvoření aplikace rozhodovala Rada Vinařského fondu, jíž předsedá dnes již bývalý jihomoravský hejtman Michal Hašek. "Není na mně, abych hodnotil, jestli to byla chyba, nebo ne. Já jsem od toho, abych naplňoval rozhodnutí kolektivního orgánu," upozorňuje Machovec.

Komunikační kampaně bez soutěže

Fond však některé problémy v aplikaci nepřímo připouští. Před nedávnem navrhl, aby se vytvořil rozsáhlý upgrade aplikace. Ten už se ovšem podle Machovce vysoutěží ve standardním výběrovém řízení. Definitivně o tom rozhodne od prosince nové složení Rady Vinařského fondu, ve které zasednou i kritikové fungování instituce – členové Vinařské asociace Jiří Maděřič a Petr Marek.

Kampaň - Vína z Moravy, vína z Čech
Kampaň - Vína z Moravy, vína z Čech | Foto: Externí

Neprůhlednou činnost Vinařského fondu před dvěma lety kritizoval také Národní kontrolní úřad. Kontrolorům vadila masivní marketingová kampaň Vína z Moravy, vína z Čech, která stála přes čtvrt miliardy korun. Fond podle NKÚ v prvních letech kampaně, jejíž hlavní tváří se stal herec Ondřej Brzobohatý, nevyhlašoval výběrová řízení. Přes 42 milionů navíc proplatil bez uzavřených písemných smluv.

Jestli aplikace Víno na dotek, do které fond vložil miliony korun od vinařů a daňových poplatníků, bude využívaná, záleží také na samotných vinařích. Ti ale v současnosti software skoro nevyužívají. Kvůli – podle odborníků – zastaralému designu a neaktuálním údajům si jej nestahují ani majitelé chytrých telefonů.

Producenti vín, které redakce oslovila, zpravidla uvedli, že aplikace do jisté míry jen supluje webové stránky. "Do aplikace jsme se zprvu zaregistrovali, ale nyní ji, abych se přiznal, moc nepoužíváme, protože ani nemáme moc čas, abychom tam vína obměňovali a doplňovali," říká například vinař Luděk Košut z Prušánek na Břeclavsku.

 

Právě se děje

Další zprávy