Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Programový ředitel organizace EDUin Miroslav Hřebecký
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Ano, maturity by se měly změnit. Tak jako se průběžně proměňuje společnost, lidské poznání, trh práce i technologie, měli bychom aktualizovat i podobu maturitní zkoušky. Převládající soustředění na to, že se z něčeho naučím básničku a pak ji patnáct minut odříkávám komisi, je nutné konečně proměnit.
Klíčové je prokázat nikoliv kapacitu své paměti - v tom ať mezi sebou soutěží počítače -, ale schopnost vyznat se v informacích, rozlišit jejich kvalitu a objektivitu, analyzovat je a aplikovat. Minimálně část maturity by měla mít charakter zkoušky z řešení nějakého komplexnějšího multidisciplinárního problému.
A pokud dojde na zvažované rozdělení maturity na profesní a akademickou, je nezbytné zachovat maximální prostupnost, aby volba té profesní neznamenala v budoucnu uzavření cesty na vysokou školu.