Výstřel z Aurory, nejsme připravení, hodnotí učitelé povinnou angličtinu pro prvňáky

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
26. 7. 2024 17:06
Článek vznikl za podpory Nadace České spořitelny
Ministr školství Mikuláš Bek chce, aby se žáci povinně učili anglicky už od první třídy. Druhý jazyk by měli mít povinný od šesté třídy. Podle většiny expertů oslovených v anketě Aktuálně.cz jde o dobrou myšlenku, někteří však zpochybňují, zda je změnu možné provést. Upozorňují také, že na výuku není dostatek jazykářů.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin

Miroslav Hřebecký, programový ředitel Informační centra o vzdělávání EDUin.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel Informační centra o vzdělávání EDUin. | Foto: Aktuálně.cz

Vidím mnoho pro i proti na obou stranách. Posilovat co nejvíce jazykovou vybavenost dětí smysl určitě dává, je to konkurenční výhoda do budoucna. Srovnejme, jak se domluvíme v severských státech včetně postsocialistického Pobaltí oproti jižním státům Evropy.

Ministr má pravdu, že odborná veřejnost je rozdělená a shoda se bude hledat těžko. Ptát se ředitelů škol, kteří to vidí převážně z provozního hlediska, dává předem tušenou odpověď. Již nyní nám mnoho žáků nedosahuje ani stávajících stanovených výstupních úrovní. Pomůže, když úrovně dále zvýšíme? Jaké podpůrné prostředky k tomu přidáme, abychom docílili úspěchu? O těch jsem ministra mluvit zatím neslyšel.

Namísto odpovědi mám naopak mnohem více dalších otázek. Například proč s tím přichází ministr nyní? Je to podloženo nějakou hlubší analýzou, co změna bude v systému obnášet, jak se musí odrazit v učebních plánech a namísto čeho případně hodiny jazyků budou zařazeny?

Jde o vhodné načasování pro změnu ve finální fázi revize kurikula, když připomínky byly podány a předchozí zadání nic takového neobsahovalo? Způsobí prosté zvednutí laťky něco? A u jaké části žáků? Kde ředitelé vezmou tolik nových jazykářů? Jak se podaří pokrýt rovnoměrně celou republiku menšinovými francouzštináři a španělštináři? Je reálný požadavek, aby úplně všechny střední školy nabízely všechny tři druhé cizí jazyky kvůli možnosti pro žáky pokračovat v tom svém po základní škole? Na druhou stranu: když jazyky necháme ve stávajícím stavu, neujede nám jako společnosti v budoucnu vlak?

Nemohu se zbavit dojmu, že spíše než takovéto "výstřely z Aurory" potřebujeme koncepční práci opřenou o data a studie proveditelnosti. 

 
alice šedápřed 7 měsíci

Ang.od 1. tř.mi vůbec nevadí,to děti určitě zvládnou,ale druhý cizí jazyk-to bych nechala na speciální hodiny čistě jenom na dobrovolné fázi...když vidím některé ambiciozní rodiče kolik věcí na děti naloží,jenom proto aby se jednou měli dobře...nevím jestli je to správné dětství,reparát z něho není ...

PF
Pavel Filippřed 7 měsíci

Skvělý nápad! Pokud se budou pilně učit, tak za několik let (možná) zvládnou napsat anglický dopis skoro stejně dobře, jako když ho napíšou česky a nechají si ho zadarmo přeložit od ChatGPT! A to se vyplatí!

VP(TD
Vladimír Procházka (jsme tu dva)před 7 měsíci

Nic ve zlém, ale mám pocit, že současní "absolventi" základních škol mají problém se vyjadřovat a komunikovat i ve svém mateřském jazyce. A to jak v psané, tak verbální formě. Hustit do školáků druhý jazyk hned od první třídy mi přijde jako holý nesmysl.

Právě se děje

Další zprávy