Hongkong - Mnoho obyvatel Hongkongu si ještě pamatuje, jak tu před dvěma desítkami let vypadalo přistávání letadel. Stroje jen těsně míjely vysoké budovy a zdaleka ne každý pilot si na náročné přistání troufal.
Problém vyřešilo letiště Ček Lap Kok, které vzniklo na umělém ostrově. Nově mu má přibýt třetí ranvej, ta se ale pravděpodobně prodraží o několik miliard. Může za to cena písku dodávaného z pevninské Číny, která se až zdvojnásobila. Informoval o tom hongkongský investigativní server FactWire.
Výstavba umělé pevniny o rozloze 650 hektarů měla podle původního plánu stát 15,3 miliardy hongkongských dolarů (v přepočtu 44 miliard korun). Na ní má vyrůst třetí ranvej v celkové hodnotě 141 miliard hongkongských dolarů (405 miliard korun). Podle odhadů však bude výsledná cena zhruba o desetinu vyšší.
The Hong Kong Airport Authority’s third runway project may go over budget by importing marine sand from the southwest region of Guangxi in order to cope with a shortage of sand https://t.co/9hAxH9jDHh pic.twitter.com/4oKTLM2C5t
— FactWire World (@FactWireWorld) October 22, 2018
Budování umělých pevnin v Hongkongu budí v poslední době kritiku kvůli hospodaření regionu. Vedení Hongkongu chce kromě rozšíření letiště také postavit nové umělé ostrovy s byty pro více než milion lidí. Toto řešení bytové krize ale výrazně převyšuje rozpočet města.
Drahý písek
Finanční problémy pak pravděpodobně přinese i rozšíření letiště. Hlavním důvodem je písek, na vybudování umělé pevniny ho bude potřeba až 100 milionů metrů krychlových. Země ale není soběstačná a materiál musí dovážet nebo nahrazovat dražším umělým pískem.
Až 90 procent potřebného materiálu má být dovezeno z provincie Kuang-si v sousední Číně. Jenže od uzavření kontraktu se ceny mořského písku mnohonásobně zvedly.
Server FactWire vypočítal, že nyní stojí tuna písku z pevninské Číny v přepočtu až 320 korun. Při uzavření kontraktu se přitom cena pohybovala kolem 160 korun. "Zásoby písku u pobřeží města Čchin-čou v provincii Kuang-si pomalu docházejí, protože ho všichni kupují," řekl jeden z lokálních dodavatelů.
Přestože stavba začala už v roce 2016, dodnes byly použity pouhé dva miliony metrů krychlových umělého písku. A samotný dovoz z Číny ještě ani nezačal.
Vedení letiště odmítlo informace komentovat. Podle původních plánů by měla být nová ranvej kompletně hotová v roce 2024, do provozu by byla uvedena o dva roky dříve.
Ček Lap Kok je jedno z největších letišť světa. Loni přepravilo na 73 milionů pasažérů. Nová ranvej má zvýšit kapacitu letiště o 30 milionů pasažérů a devět milionů tun zboží ročně.
Letiště vybudované na vodě
S budováním umělých pevnin má Hongkong už zkušenosti, současné letiště z roku 1996 na jedné takové stojí. Koncem 20. století město akutně potřebovalo nové letiště, protože kolem původního se postupem času rozrostla hustě osídlená obytná čtvrť. Nesnadné přistávání na něm ho umístilo na čelo žebříčku nejnebezpečnějších letišť světa.
Some of my fave pics of old hong kong are the planes flying rly close to the buildings in kowloon as they're taking off from/landing on kai tak airport pic.twitter.com/eQV2yDYc2a
— eunice (@unfathomedstars) July 24, 2018
Jelikož se Hongkong už tehdy potýkal s nedostatkem prostoru vhodného k výstavbě, byla pro potřeby letiště rozšířena pevnina u největšího hongkongského ostrova Lantau. Rekultivace území se stala největším podobným projektem 20. století, při kterém byly dva ostrovy spojeny v jeden. Na podobném principu má vzniknout i nová země pro stavbu třetí ranveje.
S dovozem písku z Číny se počítá i u zmíněné stavby obytného ostrova, na kterém mají vyrůst byty až pro milion obyvatel. Obavy z jeho ceny a dopadů na mořský život a životní prostředí vyhnaly už do ulic tisíce protestujících.