Návrh, o němž se bude rozhodovat už příští měsíc, podle vlády reaguje na rozpor mezi tím, jak manželství vnímá zákon a jak ho vnímá náboženství. Indonéský zákon momentálně uznává manželství jen jako svazek mezi dvěma osobami opačného pohlaví, ale v legislativě existuje klička, která bere v úvahu i náboženské aspekty. Islám přitom povoluje muži mít více manželek, potřebuje k tomu nicméně svolení své první ženy.
Nejednotnosti pravidel ve státě využili především bohatší muži, kteří si ke své legální ženě i bez existence příslušného zákona pořídili druhou ženu, povolenou pouze náboženstvím.
Místopředseda ačežské legislativy Musannif tvrdí, že vláda přistoupila k legalizaci polygamie kvůli tomu, že druhé ženy a jejich děti, které se narodily do na náboženství založeného vztahu, se ocitly ve znevýhodněné pozici, kde jim ani zákon nedokázal pomoci.
"Shodli jsme se na regulaci polygamie, protože pokud bychom to neudělali, dělo by se to i nadále," cituje Musannifa server Coconuts Jakarta.
Navrhovaná regulace počítá maximálně se čtyřmi manželkami na jednoho muže. Za určitých podmínek, jako jsou nevyléčitelná nemoc, invalidita nebo neschopnost ženy zplodit dítě, by se navíc manžel nemusel své první ženy ani ptát na souhlas.
"Podle islámského práva se smí muž oženit až se čtyřmi ženami. Budeme to tedy limitovat na čtyři. Pokud by chtěl pátou, musí se s jednou rozvést," uvedl Musannif.
"Smějí mít ženy více mužů?"
Proti návrhu zákona vystoupily místní organizace i ženy, které se obávají o práva a bezpečnost manželek a dětí v polygamním manželství. "Množství výzkumů ukazuje, že polygamie vyústila v násilí proti ženám a dětem," řekla hongkongskému deníku South China Morning Post Azriana Rambe Manaluová z indonéské Národní komise pro lidská práva.
Roslina Rasyidová z ačežské Nadace právní pomoci upozorňuje také na další nevýhodu, kterou s sebou více manželek v rodině nese. Tou je vysoké procento rozvodů, které podle dva roky staré studie rok od roku roste. "Muž, který praktikuje polygamii, obvykle opouští své manželky a děti. Neposkytuje jim živobytí, ženy proto občas volí rozvod, když se to stane," vysvětluje Rasyidová.
Návrh jeho odpůrci vnímají jako omezování svobod a krok stranou od nastolení rovnoprávnosti. "Vzbuzuje to obavy, jde o patriarchální formu vyjádření. Tlačí dopředu své libido namísto respektu k ženám," říká pro Coconut Jakarta Adriana Vennyová, ředitelka Národní komise proti násilí na ženách.
"Benefituje z toho jen jedno pohlaví a to tak, že muži mohou naplnit svou touhu být s více než jednou ženou. Řekněte mi, smějí mít ženy více mužů?" ptá se.
Women’s soccer rejected as ‘haram’ by Islamic groups and scholars in Aceh | Coconuts Jakarta https://t.co/sNfocdaDIu via @skinnergj
— Dougy's Daily Digest (@skinnergj) July 9, 2019
Bičování a zákaz fotbalu
Vennyová navíc upozorňuje také na fakt, že pokud je při nevěře v Ačehu chycena žena nebo příslušník sexuální menšiny, čeká je bičování. Se stejným trestem musí počítat i nesezdané dvojice. Začátkem roku si sedmnáct ran bičem vysloužili i dva osmnáctiletí studenti za to, že se na veřejnosti objímali. O incidentu informovala americká stanice CNN.
Další zákaz, který se nevztahuje na veškerou populaci, ale pouze na ženy, byl v Ačehu přijat začátkem měsíce. Po protestech náboženské organizace, která uváděla, že ženský fotbal narušuje důstojnost místních žen, označil parlament sport za zakázaný. Důvodem byly nezahalené části ženských těl vystavených širokému publiku.
Kritici návrhu, který by měl uzákonit polygamii, se také obávají, že se případný zákon po vzoru Ačehu rozšíří i do dalších indonéských provincií. "Pokud tento zákon projde, polygamie bude součást kultury, stejně se kvůli právu šaría změnilo oblékání žen," říká ačežská aktivistka Samsidar.