Kuala Lumpur - Mezinárodní experti ve středu podle malajsijského premiéra potvrdili, že nedávno nalezený kus křídla pochází z pohřešovaného malajsijského Boeingu 777, uvedly zahraniční agentury.
Premiér Najib Abdul Razak se vyjádřil v malajsijské televizi několik hodin poté, co letečtí experti začali ve Francii zkoumat úlomek letounu, který se našel před týdnem na ostrově Réunion v Indickém oceánu. Odborníci by se k tomu měli podle Paříže vyjádřit ve čtvrtek.
"Mezinárodní tým expertů potvrdil, že nalezený fragment letadla na (francouzském) ostrově Réunion je určitě z již 515 dní pohřešovaného malajsijského letu MH370," uvedl podle Reuters a AFP premiér v prohlášení.
Představitel pařížské prokuratury, která příčiny zmizení boeingu vyšetřuje, krátce po Razakovi uvedl, že vskutku existuje "velká pravděpodobnost", že kus křídla patří stroji z letu MH370. Na tiskové konferenci ve francouzské metropoli zástupce prokurátora Serge Mackowiak ale řekl, že ke konečnému vyjádření odborníků se čeká na výsledek dalších testů, které začnou ve čtvrtek ráno. Nebyl s to upřesnit, kdy bude výsledek oznámen, ale naznačil, že nejspíš tentýž den.
Televizní zpravodajská televize France24 v komentáři poznamenala, že zatímco Malajsie si je původem kusu křídla již jistá, ve Francii se čeká na konec všech formálně stanovených analýz.
Letečtí experti začali zkoumat kus křídla ve středu odpoledne ve speciální laboratoři u francouzského města Toulouse. Výsledky všech analýz úlomku, který se našel před týdnem na ostrově Réunion v Indickém oceánu, se očekávají do sedmi dnů.
Asi největší záhada civilní letecké dopravy v dějinách začala loni 8. března, když Boeing 777 letecké společnosti Malaysia Airlines let MH370 zmizel z radarů krátce po startu z Kuala Lumpuru. Na jeho palubě bylo 239 lidí, kteří podle všeho zahynuli, když stroj z dosud nejasných příčin nejspíš havaroval a spadl na neznámém místě do moře.
Specialisté podle agentury AFP začali ve vojenské laboratoři na jihozápadě Francie analýzu fragmentu stroje ověřením povahy předmětu a zjišťovali, jakému letounu patří. Využívají přitom zejména kontrolu zjištěného sériového čísla a plány vyžádané od výrobce.
Potvrzení, že kus křídla patří zmizelému letounu, se předpokládalo. Vážně se ale pochybuje o tom, že se zjistí příčina katastrofy, tedy zda byl letoun zničen za letu či se rozbil o mořskou hladinu. "Vzhledem ke skromné velikosti úlomku (zhruba dva metry čtvereční) nic nenasvědčuje tomu, že na konci této analýzy se bude vědět, co se stalo," citovala AFP zdroj blízký vyšetřování.
Zkoumání úlomku v laboratoři francouzského ministerstva obrany v Toulouse se účastní kromě francouzských specialistů rovněž odborníci z Malajsie, jejíž letecké společnosti stroj patřil, dále z Číny, jejíž občané v letadle cestovali, a z americké firmy Boeing. Přítomni jsou prý také australští experti.