reklama
 
 

Nejsledovanější pěvecká soutěž má problémy. Tým, který pořádá Eurovizi na Ukrajině, opouští manažeři

16. 2. 2017
Organizaci nejstarší pěvecké soutěže Eurovize provází komplikace. Poté, co loni soutěž vyhrála ukrajinská zpěvačka Jamala, se organizátorem pro letošní rok stal Kyjev. Jenže několik vysoce postavených pořadatelů rezignovalo na své funkce. Tvrdí, že přípravy jsou v klíčových oblastech netransparentní.
Doporučujeme

Kyjev - Když ukrajinská zpěvačka Jamala loni vyhrála Eurovizi, organizátorem této pěvecké soutěže se pro rok 2017 stal Kyjev. Nejsledovanější nesportovní událost na světě se má letos konat v květnu. Objevily se ale problémy.

Během příprav se ukrajinští organizátoři potýkali s nedostatkem financí i kritikou církve. Největší ranou se ale pro ně stala rezignace většiny jejich týmu, včetně hlavních producentů. Ti tvrdí, že přípravy nejsou transparentní a že je odřízli od rozhodování.

Pro mnoho evropských států jde o prestižní záležitost. Soutěž už "objevila" takové interprety, jako je ABBA, Celine Dion nebo Lordi. Proto ji i ukrajinští organizátoři berou velmi vážně, uvedl britský list The Guardian.

"My, tým Eurovize, pro který se soutěž stala nejen součástí naší práce, ale i součástí našich životů, oficiálně oznamujeme, že opouštíme projekt a končíme s prací na přípravách soutěže," stojí v dopise, který zaslali Evropské vysílací unii (EBU). Ta soutěž pořádá už od roku 1956.

Pod dopis se podepsalo 21 lidí. EBU ale přesto upozornila, že i přes "personální změny" vše musí probíhat tak, jak bylo naplánováno.

Začalo to novým šéfem

Organizátoři se rozhodli odstoupit dva měsíce poté, co se koordinátorem události stal Pavlo Hrytsak - zástupce ředitele ukrajinské televize NTU, která Eurovizi vysílá.

Tento krok prý "naprosto zablokoval" práci organizátorů. "Cítíme se odstrčeni novým koordinátorem," napsali.

Po nástupu Hrytsaka vzniklo podle dopisu několik problémů mezi zaměstnanci. Navíc se komplikovaně vybíraly společnosti, které mají na přípravách soutěže spolupracovat. Pokusy o kompromis mezi týmem a Hrytsakem údajně nikam nevedly.

Prodej lístků na květnovou soutěž měl začít 6. února, o týden se ale opozdil. Hrytsak je přitom s přípravami spokojený. "Všechno jde podle plánu," řekl.

Stejně tak ukrajinský premiér Volodymyr Hrojsman je přesvědčen o tom, že soutěž nemůže nic ohrozit a že změny v řadách organizátorů nebudou mít na průběh události vliv.

Problémy s penězi i církví

Organizování soutěže provází také problémy s financováním. Rozpočet se z plánovaných 22 milionů eur (skoro 600 milionů korun) zvýšil na 29 milionů eur (780 milionů korun).

"Nerozumíme, proč se to stalo, a je pro nás těžké si představit, že máme být součástí tohoto procesu," uvedl k tomu Oleksandr Kharebin, hlavní producent ukrajinské Eurovize, který také odstoupil.

Kvůli financím odstoupil loni na podzim i Zurab Alasania, ředitel stanice NTU. Tvrdil, že televize nemá dostatek financí na pořádání soutěže.

Organizátory soutěže navíc už dříve kritizovala pravoslavná církev. Ta považuje plánované konání úvodního ceremoniálu v katedrále svaté Sofie za rouhání.

Loni vyhrála píseň proti Stalinovi

V loňském roce vyhrála soutěž ukrajinská zpěvačka Jamala s písní 1944, ve které zpívala o deportacích Tatarů z Krymu nařízených Josifem Stalinem. Sama o písni řekla, že tím neodkazuje jen na události, které se na poloostrově staly v roce 1944.

Rusko vítězství Jamaly pobouřilo. Její výhru nepřijalo a prohlásilo, že je nelegitimní. Někteří představitelé dokonce říkali, že by Rusko mělo soutěž bojkotovat, což se nakonec nestalo.

Píseň 1944 označovali za propagandistickou a kritizovali tehdejší švédské organizátory, že Jamalu, která brojí proti jednání Moskvy, do soutěže vůbec pustili. Prý porušili pravidla, když do soutěže zatáhli politické boje.

Rodiče Jamaly, letošní vítězky Eurovize, vzkázali, že její vítězství spojilo krymské Tatary. Ukrajinská zpěvačka vyhrála soutěž s písní 1944. | Video: Rádio Svobodná Evropa |  01:26

autor: Barbora Báštěcká

Související

reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama