V 38milionovém městě využije denně veřejnou dopravu až 20 milionů lidí. To podle profesora Azumy Tagučiho z Univerzity Čúó znamená, že ve špičce vlaky pojmou až dvakrát tolik lidí, než jaká je jejich kapacita. "Je možné, že toto číslo se v době olympiády jedenapůlkrát znásobí," řekl agentuře Reuters.
Město proto už delší dobu nabádá tamní firmy, aby například stavěly své kanceláře mimo centrum. Nebo aby upravily pracovní dobu tak, že zaměstnanci nemusí jezdit do práce a z ní ve špičce, informuje americká stanice CNN.
Jenže doprava není jediným problémem, který Tokio musí vyřešit do letních olympijských her. "Jsme velmi znepokojeni úrovní služeb, které byly pro atlety na sportovištích navrženy," uvedl například po prezentaci areálu Andy Hunt z mezinárodní asociace jachtingu World Sailing.
"Sportovci na místě nedostanou teplé jídlo a dostatek vody, a dokonce tu nejsou ani zdravotní služby, které by potřebám atletů odpovídaly. Tyto problémy musí být nutně přehodnoceny, protože jde o základní služby," cituje Hunta japonská zpravodajská agentura Kyodo News.
Podobné obavy vyjádřila Larisa Kissová z Mezinárodní judistické organizace, která v Tokiu pořádá každý rok soutěže. Návrh olympijských sportovišť podle ní neodpovídá standardům, které by areál měl mít. "Byla by škoda, kdyby každoroční soutěž Mezinárodní judistické organizace vypadala lépe než olympiáda," řekla po představení sportovišť.
Za nedostatečné zajištění služeb může podle jejích odhadů rozpočet olympijských her. Už během příprav prošel výraznými škrty kvůli analýze, která upozorňovala, že skutečná cena her může být až čtyřikrát vyšší, než kolik bylo na olympiádu vyčleněno. Což bylo "pouze" 12,6 miliardy dolarů, v přepočtu téměř 290 miliard korun.
"Víme, že rozpočet je omezen, ale sportovci jsou na prvním místě," ujišťoval přitom sportovní ředitel organizačního výboru a olympijský vítěz v hodu kladivem z roku 2004 Kódži Murofuši.
Vstupenky nedostanou možná ani rodiny sportovců
V čem však sportovci na prvním místě zřejmě nebudou, je přidělování vstupenek na soutěže, kterých se sami zúčastní. Dosud bylo tradicí, že na každý svůj zápas dostávali pro rodinu či přátele dva lístky. V Tokiu to ale může být jinak.
Když se v první vlně prodávaly lístky určené pouze Japoncům, byl zájem takový, že podle odhadů desetinásobně překročil počet úplně všech vstupenek. Včetně těch pro zahraniční diváky, organizátory, sponzory nebo politiky.
Prodej probíhal formou loterie, aby byl spravedlivější. "Děkujeme, že si chcete koupit lístky na Tokio 2020. Poptávka byla neuvěřitelně vysoká a bohužel jste nezískali ani jeden lístek, o který jste v loterii požádali," četly si pak miliony zájemců v e-mailu, který jim po losování přišel.
"Pravděpodobně půjde o nejpopulárnější olympiádu a dost možná i nejpopulárnější událost všech dob," komentoval to podle japonských novin Asahi Shimbun zástupce společnosti prodávající lístky Ken Hanscom.
Předchozí dvě olympiády měly přitom opačný problém - na tribuny si museli dokonce sedat dobrovolníci, aby stadiony nevypadaly prázdné.
Boj s počasím
Dalším potenciálním problémem olympijských her v Tokiu je počasí, přelom července a srpna patří k nejteplejším obdobím v Japonsku. Loni následkem horkého léta skončilo v nemocnicích až 2700 Japonců, organizátoři se proto obávají nedostatku stinných prostor, kam by se mohli sportovci a návštěvníci schovat.
V souvislosti s tím navázali spolupráci se společností pro předpovídání počasí Weathernews, která má vymyslet, jak bezpečnost sportovců zajistit. Návrhy zahrnují posun startů dlouhých vytrvalostních závodů na šestou a půl šestou hodinu ranní a vytváření map pro sportovce či návštěvníky, kde budou zaznamenána stinná místa, informuje japonský magazín Nippon.com.
東京五輪、被るタイプの傘見た時
— ペー太郎 (@LiLiLiLithhhhh) May 24, 2019
時代劇でよく見る三度笠思い出した pic.twitter.com/6cOwt2iwJW
Dál chtějí organizátoři rozdávat i malé větráčky, povolit vnášení vlastní vody do areálu nebo vytvořit umělý stín tak, že podél sportovišť postaví stany. Město také toto léto testuje speciálně upravené klobouky, které připomínají slunečníky.
Tokio pracuje i na dalších vylepšeních, která by měla průběh her zpříjemnit návštěvníkům z ciziny. Tlačí na zavádění bezkontaktních plateb a k názvům a ukazatelům v metru přidává cizojazyčné překlady.