Studenti z potopeného trajektu: Nepomohla posádka ani stráž

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
28. 7. 2014 12:42
První přeživší nehody jihokorejského trajektu promluvili u soudu. Pro posádku žádají tvrdé tresty.
Přeživší studenti z potopeného trajektu.
Přeživší studenti z potopeného trajektu. | Foto: Reuters

Soul - Před jihokorejským soudem vypovídalo prvních šest studentů, kteří přežili dubnové potopení trajektu Sewol, nejhorší lodní neštěstí v zemi za posledních 44 let.

Svědci mimo jiné popsali, jak jim spolužáci pomohli dostat se z kajut zatopených vodou, zatímco posádka opakovaně cestujícím nařizovala setrvat na místech, přestože se loď rychle potápěla. Při nehodě zahynulo přes 300 lidí.

Výpovědi studentů byly součástí procesu, v němž patnáct členů posádky čelí obviněním sahajícím od zabití po nedbalost při záchraně cestujících.

Podle vyšetřovatelů byl trajekt nedovoleně upraven, aby unesl více pasažérů a nákladu. A v době nehody byl přetížen.

Posádka údajně zpanikařila

Kapitán a jeho posádka opustili plavidlo, přestože věděli, že v něm cestující zůstanou uvězněni a utopí se, když se loď převrátí. Obhajoba staví na tom, že posádka byla zmatená, zraněná a zpanikařila.

"Čekali jsme. Teprve když voda začala pronikat dovnitř, řekla nám předsedkyně třídy, abychom si oblékli záchranné vesty... Dveře jsme měli v tu chvíli nad hlavami a předsedkyně nám řekla, že tudy se dostaneme ven. Tak jsme to také udělali," popsal jeden ze studentů.

"Ostatní děti, které se dostaly ven před námi, nás vytáhly."

Trajekt Sewol se potopil 16. dubna a na jeho palubě zahynulo 304 lidí, z toho až 250 studentů jedné střední školy, kteří byli na výletě na ostrově Čedžu.

Během rutinní plavby podél jihokorejského pobřeží přišlo o život také dvanáct jejich učitelů.

Další studenti u soudu vylíčili, jak posádka zdůrazňovala pasažérům, aby zůstali v kajutách. Nařízení bylo "speciálně určené studentům střední školy Danwon", vzpomínali.

Topícím se pomohli rybáři

Jiní přeživší popisovali, jak členové pobřežní stráže čekali u postižené lodi na cestující, až vyplavou, aniž by vstoupili do potápějící se lodi a snažili se jim aktivně pomoci.

"Členové pobřežní stráže čekali venku. Vyzvedávali nás (na čluny), ale dovnitř nám pomoci nešli," vylíčil nejmenovaný školák. "Divili jsme se v duchu: ´Proč?´"

Podle další ze studentek se do záchranné akce zapojilo víc rybářů než příslušníků pobřežní stráže. Podobně jako ostatní prohlásila, že posádka lodi by měla být za své chování tvrdě potrestána.

Šestice studentů byla první skupinou z pětasedmdesáti školáků, kteří mají vypovídat v případu před soudem.

Foto: Reuters

Souzení členové posádky uvedli, že byli přesvědčeni, že evakuace pasažérů je úkolem pobřežní stráže. Videozáznam, na němž je zachycen jejich útěk z lodi, vyvolal v Jižní Koreji vlnu rozhořčení.

Podle serveru BBC viní jihokorejská veřejnost z nehody také obchodní a byrokratické představitele, jejichž selhání vedlo k tragédii.

Soudního procesu se dočkají také provozovatelé trajektové společnosti Chonghaejin Marine.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy