New York - Ve Spojených státech padlo převratné rozhodnutí. Soud odškodnil autory graffiti, která musela být odstraněna po zásahu majitele nemovitostí.
Newyorský soudce Frederick Block rozhodl o tom, že 21 pouličních umělců získá celkem 6,75 milionu dolarů. Ti v rámci projektu 5Pointz roky pomalovávali zdi domů. Verdikt může mít dopad na podobné spory jinde ve světě.
#SecretNewYork
— 🧀 NYcheesy 🧀 (@NYcheesy) April 7, 2018
5POINTZ was a haven for graffiti artists in Queens until demolition gave way for the construction of soulless mainly residential properties pic.twitter.com/tM8IL3vukS
Rozhodnutí soud opřel o zákon z roku 1990, který udává, že umělci, kteří získali povolení pomalovávat budovy, mají 90 dní na to, aby svá díla odstranili, pokud s nimi nesouhlasí majitel nemovitosti. Zákon však chrání pouze ta graffiti, která za umělecké dílo označili experti, umělecká nebo místní komunita.
"Tohle je skvělé, protože graffiti tak byla uznána za legitimní, a tedy zasluhující ochranu a nejsou již jen okrajovým uměním outsiderů," přivítala podle agentury Reuters rozhodnutí newyorského soudu právnička Leila Amineddolehová. Její specializací jsou soudní pře v oblasti kulturního dědictví a duševního vlastnictví.
Gerald Woldoff, majitel bloku domů, na které pouliční umělci malovali graffiti v rámci projektu 5Pointz, nechával jejich díla po dvě desetiletí na pokoji. Také proto, že do ulice přicházeli turisté z celého světa, aby si proslulá graffiti prohlédli.
V roce 2013 se ale rozhodl budovy strhnout a pozemky nabídnout developerům. Graffiti nechal jedné noci přetřít a o rok později provedl demolici domů. Organizátoři projektu 5Pointz jej následně zažalovali na základě výše uvedeného federálního zákona.
Rozkvět graffiti
Podle Matthieua Prina z londýnské poradenské společnosti BOP Consulting začaly v posledních deseti letech radnice celé řady měst ve světě uznávat graffiti jako umění a spatřovat v nich navíc vítaný prostředek ekonomického rozvoje.
"Milníkem se v tomto ohledu stalo dílo proslulého pouličního umělce Banksyho a snaha londýnských městských částí chránit je před poškozením," říká Prin, který řídí projekt Kulturní fórum světových měst, sdružující 32 metropolí.
Ke snahám o ochranu graffiti přispěly i kampaně na sociálních sítích, kde se uživatelé umělců zastávali. Radnice měst v tom spatřovaly impulz podporující turistický ruch, a tím i zvýšení příjmů do městských pokladen.
Ve Washingtonu se například tamní radnice rozhodla podpořit každý rok desítku projektů pouličních umělců. Mimo jiné s cílem omezit nekontrolované šíření těch graffiti, která se skutečným uměním mají jen málo společného.
Na druhou stranu byla zničena řada děl jen proto, že nepožívala řádnou ochranu nebo že jejich autoři nevěděli, že se mohou obrátit na soud. "Ve Washingtonu jsme po léta měli velký problém s tím, že řada graffiti na veřejných budovách byla přemalována nebo zničena," říká Cory Stowers, zakladatel skupiny Umění pod tlakem, která se zabývá vlastnickými právy autorů pouličních maleb.
Jedním z řešení by bylo umisťovat graffiti ne na zdi budov, ale na panely, které by bylo možné v případě potřeby přemístit. Toto řešení je však finančně nákladné. "Graffiti mají životnost několik let, některá ale vydrží po dlouhou dobu," říká Jeffrey Scott z washingtonské komise pro umění.
Udržitelný rozvoj měst
Umělec Cory Stowers je přesvědčen, že rozhodnutí newyorského soudu ve prospěch projektu 5Pointz se může stát rozbuškou, která přiměje radnice měst po celém světě vypořádat se s pouličním uměním citlivěji.
V rámci projektu udržitelného rozvoje měst, podporovaného OSN, naléhá světová organizace na místní úřady jednotlivých zemí, aby podobné druhy umění pokládaly za důležitý prvek ekonomického růstu na lokální úrovni.
V kolumbijské Bogotě a portugalském Lisabonu proto místní úřady podnikly první kroky, aby tvorbu graffiti regulovaly v souladu se zákonem a zároveň jejich autorům poskytly právní ochranu.
V Bruselu a Montrealu zase tamní radnice zahrnují ulice s významnými graffiti do turistických průvodců, aby tak podpořily pouliční umělce i místní drobné podnikatele.