Teď jsi majetek, patříš bojovníku džihádu. Příběh sexuální otrokyně v zajetí Islámského státu

Selam Gebrekidan, Reuters
8. 9. 2016 20:42
Agentura Reuters přináší speciální reportáž o tom, jak bojovníci Islámského státu zotročili, pravidelně znásilňovali či za různé předměty vyměňovali nejméně 63 běženkyň zajatých v Libyi. Utrpení, kterým prošly, vylíčilo devět z nich v obsáhlých rozhovorech. Jejich příběhy umožnily vznik vůbec první svědecky doložené zprávy o tom, jak si islamisté dělají ze zajatých žen sexuální otrokyně. S jejich pomocí láká IS do svých řad mladé muže, kteří odcházejí za chalífát bojovat do Libye. Aktuálně.cz přináší vyprávění jedné z nich. Příběh Eritrejky Ruty Fisehajeové má čtyři díly, tady je třetí z nich.
Bojovníci IS (ilustrační foto).
Bojovníci IS (ilustrační foto). | Foto: ČTK

Tripolis – Bylo léto, když bojovníci Islámského státu v Syrtě potlačili povstání salafistů, přičemž vzbouřence popravili a jejich mrtvá těla pověsili na pouliční lampy. V Navfalíji pochodovali ulicemi města s uřezanými hlavami povstalců, aby umlčeli všechny projevy nesouhlasu.

V září pak emír Islámského státu v Libyi, známý pod přezdívkou Abú Nábil, oznámil, že tamní chalífát uvítá "každého muslima, který může přijít".

Řady islamistů se mocně rozrostly. Muži, kteří na území ovládané IS dorazili z jiných částí Afriky, byli zpravidla svobodní. A potřebovali společnice.

IS za tímto účelem najal starší ženy ze Syrty, přezdívané vrány, kvůli svému černému oděvu. Začaly obcházet domy místních obyvatel a registrovat dívky starší patnácti let coby potenciální nevěsty džihádistů.

S tím, jak stoupaly ambice Islámského státu v Libyi, narůstala i jeho potřeba zajistit bojovníkům ženy. Islamisté se rozhodli využít té části šaríji, která povoluje mužům mít sexuální otrokyně.

Unesené ženy, bez ochrany příbuzných a daleko od domova, se staly snadným terčem. V půlce srpna, více než dva měsíce od okamžiku, kdy padly do zajetí, převezli radikálové šestatřicet zajatých žen – včetně Eritrejky Ruty Fisehajeové – do Haravy. Malého města pod jejich kontrolou, asi 75 kilometrů od Syrty.

Fisehajeová a sedm dalších, s nimiž měla agentura Reuters možnost hovořit, tvrdí, že život v Haravě se zpočátku v ničem nelišil od toho, který vedly v uplynulých týdnech.

Nikdo na ně už neútočil ze vzduchu, nebyly ani bity, ani jim nikdo nevyhrožoval sexuálním násilím. Přebývali ve veliké budově poblíž rezervoáru na vodu. V příštích týdnech se k nim připojilo deset filipínských zdravotníků, unesených z nemocnice v Syrtě, a eritrejská žena, zajatá společně se svým čtyřletým synem na dálnici do Tripolisu.

Právě tehdy se Ruta Fisehajeová seznámila se Simre Kidaneovou, devětadvacetiletou ženou, která nechala své tři děti u rodičů v Eritreji, aby se pokusila najít pro rodinu novou budoucnost v Evropě.

Kidaneová se sblížila s jedním ze svých strážců, mechanikem z Tuniska. Třicátník jménem Hafízo se nechal získat pro džihád. Oběma ženám začal radit, jak se lépe vypořádat se životem v zajetí.

Nosil jim potraviny a předával jejich žádosti svým nadřízeným v Syrtě. Když plakaly, utěšoval je.

Doporučoval jim, aby zapomněly na svůj předchozí život a konvertovaly k islámu. Sliboval, že tímto způsobem najdou mezi bojovníky manžela, a budou moci dokonce pravidelně volat domů.

Obě ženy ho požádaly o hodiny náboženské výchovy a on jim přinesl výtisk koránu, přeloženého do jejich vlastního jazyka, tigrinijštiny.

Přinesl také malý laptop značky Dell a flešku, na kterou nahrál několik islámských textů a příběhů o životech padlých džihádistů.

Fisehajeová se jeho naléhání podřídila jako první. V září, po třech měsících zajetí, konvertovala k islámu a přijala muslimské jméno Rima. Její přestoupení na novou víru vyvolalo mezi ostatními ženami dominový efekt. Kidaneová a ostatní následovaly jejího příkladu o měsíc později.

"Neviděla jsem jiné východisko," říká Ruta Fisehajeová. "Islám představoval další krok na cestě ke svobodě. Řekli nám, že budeme mít určitá práva, jako muslimové."

Po konverzi k islámu jim Hafízo přinesl černé abáje a nikáby, splývavý ženský oděv a roušku, které nosí muslimské ženy řídící se šaríjou. Od té chvíle od nich však udržoval odstup a vyhýbal se očnímu kontaktu tak, jak si to žádá islámské právo.

Namísto toho je střežil na dálku.

Další z jejich strážců, starší bojovník ze Súdánu, je naučil modlit se. Recitoval verše z koránu a nutil ženy, aby si je zapisovaly a opakovaly po něm. Když byl tento bojovník poslán do Syrty, Hafízo přinesl jednoho dne televizor s plochou obrazovkou a přehrával jim videa s tematikou islámu a sebevražedných útoků.

Jak slíbil, Hafízo umožňoval ženám volat domů svým rodinám.

V prosinci narušila relativně klidný život v Haravě častá střelba z ručních zbraní. Ve městě začal být nedostatek potravin. Hafízo musel často odcházet bojovat do předních linií, kde zůstával i několik dní.

Jednoho dne si vzal Kidaneovou stranou. Řekl jí, aby se připravila na to, co přijde. Islámský stát v Libyi dostal nové velení, emír byl před měsícem zabit při jednom z amerických náletů a tím se změní i život zajatkyň.

"Teď jsi sabája," oznámil Hafízo Kidaneové, když použil prastarý výraz pro otrokyni. Jak jim vysvětlil, mají teď čtyři možnosti.

Jejich vlastníci si z nich mohou udělat sexuální otrokyně, mohou je někomu darovat, prodat jiným bojovníkům nebo jim dát svobodu.

"Nedělejte si starosti o to, co se s vámi stane v rukou mužů," řekl údajně Hafízo Kidaneové. "Starejte se jen o to, abyste byly s Alláhem."

Kidaneová ostatním ženám nic neřekla. Nechtěla, aby propadaly zoufalství.

O něco později se v domě, kde přebývaly, objevil islamista nadřízený jejich strážci. Měl za úkol pořídit jejich seznam, poznamenal si jména a věk.

Nařídil, aby si nadzvedly nikáby, a prohlédl si jejich tváře. O týden později se vrátil a dvě nejmladší ženy odvedl s sebou. Bylo jim patnáct a osmnáct let.

Sedmnáctého prosince nechal poslat pro Kidaneovou. Toho dne ji věnoval jednomu libyjskému příslušníkovi brigády Islámského státu.

S Rutou Fisehajeovou už se Simre Kidaneová nesetkala. Její nový vlastník to nedovolil. 

Džihádisté unesli okolo 5000 jezídských žen. Drží je jako sexuální otrokyně. Útěk z pekla je dokument Milana Šímy o muži, který se je snaží zachránit. | Video: Milan Šíma
 

Právě se děje

Další zprávy