Tripolis – Bylo léto, když bojovníci Islámského státu v Syrtě potlačili povstání salafistů, přičemž vzbouřence popravili a jejich mrtvá těla pověsili na pouliční lampy. V Navfalíji pochodovali ulicemi města s uřezanými hlavami povstalců, aby umlčeli všechny projevy nesouhlasu.
V září pak emír Islámského státu v Libyi, známý pod přezdívkou Abú Nábil, oznámil, že tamní chalífát uvítá "každého muslima, který může přijít".
Řady islamistů se mocně rozrostly. Muži, kteří na území ovládané IS dorazili z jiných částí Afriky, byli zpravidla svobodní. A potřebovali společnice.
IS za tímto účelem najal starší ženy ze Syrty, přezdívané vrány, kvůli svému černému oděvu. Začaly obcházet domy místních obyvatel a registrovat dívky starší patnácti let coby potenciální nevěsty džihádistů.
S tím, jak stoupaly ambice Islámského státu v Libyi, narůstala i jeho potřeba zajistit bojovníkům ženy. Islamisté se rozhodli využít té části šaríji, která povoluje mužům mít sexuální otrokyně.
Unesené ženy, bez ochrany příbuzných a daleko od domova, se staly snadným terčem. V půlce srpna, více než dva měsíce od okamžiku, kdy padly do zajetí, převezli radikálové šestatřicet zajatých žen – včetně Eritrejky Ruty Fisehajeové – do Haravy. Malého města pod jejich kontrolou, asi 75 kilometrů od Syrty.
Fisehajeová a sedm dalších, s nimiž měla agentura Reuters možnost hovořit, tvrdí, že život v Haravě se zpočátku v ničem nelišil od toho, který vedly v uplynulých týdnech.
Nikdo na ně už neútočil ze vzduchu, nebyly ani bity, ani jim nikdo nevyhrožoval sexuálním násilím. Přebývali ve veliké budově poblíž rezervoáru na vodu. V příštích týdnech se k nim připojilo deset filipínských zdravotníků, unesených z nemocnice v Syrtě, a eritrejská žena, zajatá společně se svým čtyřletým synem na dálnici do Tripolisu.
Právě tehdy se Ruta Fisehajeová seznámila se Simre Kidaneovou, devětadvacetiletou ženou, která nechala své tři děti u rodičů v Eritreji, aby se pokusila najít pro rodinu novou budoucnost v Evropě.
Kidaneová se sblížila s jedním ze svých strážců, mechanikem z Tuniska. Třicátník jménem Hafízo se nechal získat pro džihád. Oběma ženám začal radit, jak se lépe vypořádat se životem v zajetí.
Nosil jim potraviny a předával jejich žádosti svým nadřízeným v Syrtě. Když plakaly, utěšoval je.
Doporučoval jim, aby zapomněly na svůj předchozí život a konvertovaly k islámu. Sliboval, že tímto způsobem najdou mezi bojovníky manžela, a budou moci dokonce pravidelně volat domů.
Obě ženy ho požádaly o hodiny náboženské výchovy a on jim přinesl výtisk koránu, přeloženého do jejich vlastního jazyka, tigrinijštiny.
Přinesl také malý laptop značky Dell a flešku, na kterou nahrál několik islámských textů a příběhů o životech padlých džihádistů.
Fisehajeová se jeho naléhání podřídila jako první. V září, po třech měsících zajetí, konvertovala k islámu a přijala muslimské jméno Rima. Její přestoupení na novou víru vyvolalo mezi ostatními ženami dominový efekt. Kidaneová a ostatní následovaly jejího příkladu o měsíc později.
"Neviděla jsem jiné východisko," říká Ruta Fisehajeová. "Islám představoval další krok na cestě ke svobodě. Řekli nám, že budeme mít určitá práva, jako muslimové."
Po konverzi k islámu jim Hafízo přinesl černé abáje a nikáby, splývavý ženský oděv a roušku, které nosí muslimské ženy řídící se šaríjou. Od té chvíle od nich však udržoval odstup a vyhýbal se očnímu kontaktu tak, jak si to žádá islámské právo.
Namísto toho je střežil na dálku.
Další z jejich strážců, starší bojovník ze Súdánu, je naučil modlit se. Recitoval verše z koránu a nutil ženy, aby si je zapisovaly a opakovaly po něm. Když byl tento bojovník poslán do Syrty, Hafízo přinesl jednoho dne televizor s plochou obrazovkou a přehrával jim videa s tematikou islámu a sebevražedných útoků.
Jak slíbil, Hafízo umožňoval ženám volat domů svým rodinám.
V prosinci narušila relativně klidný život v Haravě častá střelba z ručních zbraní. Ve městě začal být nedostatek potravin. Hafízo musel často odcházet bojovat do předních linií, kde zůstával i několik dní.
Jednoho dne si vzal Kidaneovou stranou. Řekl jí, aby se připravila na to, co přijde. Islámský stát v Libyi dostal nové velení, emír byl před měsícem zabit při jednom z amerických náletů a tím se změní i život zajatkyň.
"Teď jsi sabája," oznámil Hafízo Kidaneové, když použil prastarý výraz pro otrokyni. Jak jim vysvětlil, mají teď čtyři možnosti.
Jejich vlastníci si z nich mohou udělat sexuální otrokyně, mohou je někomu darovat, prodat jiným bojovníkům nebo jim dát svobodu.
"Nedělejte si starosti o to, co se s vámi stane v rukou mužů," řekl údajně Hafízo Kidaneové. "Starejte se jen o to, abyste byly s Alláhem."
Kidaneová ostatním ženám nic neřekla. Nechtěla, aby propadaly zoufalství.
O něco později se v domě, kde přebývaly, objevil islamista nadřízený jejich strážci. Měl za úkol pořídit jejich seznam, poznamenal si jména a věk.
Nařídil, aby si nadzvedly nikáby, a prohlédl si jejich tváře. O týden později se vrátil a dvě nejmladší ženy odvedl s sebou. Bylo jim patnáct a osmnáct let.
Sedmnáctého prosince nechal poslat pro Kidaneovou. Toho dne ji věnoval jednomu libyjskému příslušníkovi brigády Islámského státu.
S Rutou Fisehajeovou už se Simre Kidaneová nesetkala. Její nový vlastník to nedovolil.