reklama
 
 

Rakušané podávají žalobu na Německo kvůli zpoplatnění tamních dálnic. Češi mlčí

12. 10. 2017
Rakousko oznámilo, že podává žalobu na Německo kvůli zpoplatnění tamních dálnic pro osobní auta. Podle Vídně je to diskriminace, protože za dálniční známky mají v Německu de facto platit jen cizinci. Žalobu na Německo zvažovalo i Česko, nakonec ji ale nepodá.

Vídeň - Rakušanům se nelíbí, že by měli platit za jízdu po německých dálnicích, zatímco Němci by ji měli zadarmo. Jejich vláda se proto ve čtvrtek rozhodla, že Němce kvůli plánům na dálniční mýto pro osobní auta zažaluje. 

Za dálnice mají řidiči v Německu začít platit od roku 2019. Poplatky se ale budou fakticky týkat jen cizinců, nikoliv Němců.

Ti platbu za známku dostanou v plné výši zpět díky tomu, že jim stát o stejnou částku sníží povinnou silniční daň. Němečtí majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim silniční daň sníží o ještě víc, než kolik zaplatí za mýtné.

Rakousko proto plány na mýto považuje za diskriminaci svých občanů.

"Nemáme nic proti mýtnému systému. Ale když mají být Rakušané znevýhodněni, musíme proti tomu zakročit," řekl k tomu už dříve rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Rakušané proto Němce zažalovali u Soudního dvora Evropské unie, tedy u nejvyššího soudu v osmadvacítce.

Desetidenní známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 670 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy necelých 3500 korun.

Češi nakonec žalobu nepodali

Česko žalobu také zvažovalo, nakonec od ní ale odstoupilo.

Německé mýto jako diskriminační nejdřív kritizovala i Evropská komise, která na jednotném evropském trhu dohlíží na dodržování pravidel. Nakonec se ale smířila s tím, že Němci návrh upravili.

Především zlevnili a rozšířili nabídku krátkodobých dálničních známek.

S tím se nakonec ztotožnilo i Česko. Jak už v květnu informovaly Hospodářské noviny, česká vláda se nakonec rozhodla žalobu nepodat.

Mimo jiné kvůli tomu, že nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem, například při budování vysokorychlostní železnice spojující obě země. V jednání je trať mezi Prahou a Drážďany a modernizace železnice spojující Plzeň, Domažlice a Mnichov.

autor: Ondřej Houska | 12. 10. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama