reklama
 
 

Německo může zavést mýtné, podle Bruselu cizince nediskriminuje. Rakousko dál chystá žalobu

AKTUALIZOVÁNO 17. 5. 2017
Evropská komise se rozhodla ukončit řízení, které vedla s Německem kvůli jeho plánu na zavedení dálničního mýtného pro osobní auta. Rakousko a někteří další sousedé Německa se domnívají, že německé zpoplatnění dálnic je diskriminační, protože fakticky budou platit jenom cizinci. Vídeň i po středečním oznámení komise zopakovala, že připravuje proti Němcům žalobu. Česko se k ní nakonec nepřipojí.
Doporučujeme

Brusel/Berlín - Evropská komise nemá námitky proti tomu, aby Německo zpoplatnilo své dálnice.

Ve středu zastavila řízení, ve kterém zkoumala, jestli Berlín svým plánovaným mýtným pro osobní auta neporušuje evropské právo.

Rakousko už v reakci na rozhodnutí Bruselu oznámilo, že německé mýto dál považuje za diskriminační a připravuje proti Němcům žalobu. Česko se k ní nakonec nepřipojí, jak Aktuálně.cz už dříve informovalo.

Rakousko a někteří další sousedé Německa se domnívají, že německé zpoplatnění dálnic je diskriminační. Mýto by totiž fakticky platili jen cizinci, protože němečtí řidiči dostanou zaplacenou částku zpět v podobě snížení silniční daně. O vážném podezření z diskriminace mluvil ještě minulý měsíc i český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem (ANO) ale vypracovalo analýzu, ve které vládě doporučuje, aby se k rakouské žalobě na Německo nepřipojila. Místo toho mělo Česko počkat právě na rozhodnutí Evropské komise.

"Česká republika nebude iniciovat žalobu u Soudního dvora Evropské unie," uvádí vládní stanovisko, které má Aktuálně.cz k dispozici. Vláda měla tento postoj přijmout už v pondělí, rozhodnutí ale kvůli Ťokově cestě do Číny nakonec odložila na své příští zasedání.

Berlín návrh upravil

Evropská komise původně německý plán na zavedení mýtného odmítla jako diskriminační vůči cizincům a zahájila s Berlínem řízení pro porušení práva. Němci následně návrh zákona upravili.

Kromě jiného rozšířili nabídku krátkodobých dálničních známek. Při ceně mýta taky zohlednili to, jak ekologická auta řidiči mají. S takovým způsobem placení mýta Evropská komise ve středu vyslovila souhlas.

Rakousko je ale stále přesvědčeno, že se jedná o diskriminaci, protože i podle upraveného návrhu budou za německé dálnice fakticky platit jen cizinci. "Všichni budou muset platit, jen Němci ne. To je nepřímá diskriminace na základě státní příslušnosti," prohlásil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Česká vláda se naopak na základě doporučení ministerstva dopravy s rozhodnutím komise ztotožní: "Snižuje se tím riziko, že budou zákony diskriminační," tvrdí kabinet v návrhu svého usnesení. Přivítá taky snížení cen krátkodobých dálničních známek.

Desetidenní známka by měla od zavedení mýtného v roce 2019 v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 670 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy necelých 3500 korun.

Česko se podle úředníků, se kterými Aktuálně.cz mluvilo, odmítlo připojit k Rakousku kvůli tomu, že nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem, například při budování vysokorychlostní železnice spojující obě země. V jednání je trať mezi Prahou a Drážďanami a modernizace železnice spojující Plzeň, Domažlice a Mnichov.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama