Palermo - Evropská unie chce zasáhnout proti pašerákům uprchlíků na starý kontinent.
Dalším důvodem k tomu bylo víkendové převrácení lodě, která mířila z libyjského pobřeží do Itálie a na jejíž palubě přišlo o život až 900 lidí.
Vyplývá to z návrhu, který před čtvrtečním summitem šéfů států a vlád členských zemí EU připravila šéfka unijní diplomacie Federica Mogheriniová.
Jako cestovní kancelář
Italská policie den po tragédii oznámila, že se jí podařilo zničit jednu z pašeráckých sítí, která organizovala převoz lidí na sever do Evropy.
Znalci tyto skupiny popisují jako výborně fungující "cestovní organizace", které vydělávají obrovské peníze a dokážou zařídit zájemci dopravu odkudkoliv v Africe či na Blízkém východě až do zemí, jako jsou Norsko nebo Švédsko. Za předpokladu, že na to dotyčný má.
Deník Corriere della Sera popsal, jak mafie - vedená v Itálii žijícím Etiopanem Ermiasem Ghermayem - fungovala. Měla spolupracovníky od Libye a zemí, odkud uprchlíci pocházejí (například Eritrea nebo Súdán), až po Skandinávii.
Pašeráci investují do lodí, kterými uprchlíky převážejí, a také do bytů v různých místech Evropy, kde mohou lidi na útěku dočasně ponechat. V Evropě zajišťují i přesun automobily po zemi.
"Kompletní balíček"
Za přeplutí moře z libyjských či tuniských břehů do Itálie se platí za osobu v přepočtu 4000 až 5000 dolarů.
Přesun z jihu Itálie či přístavů ve Středozemním moři do Říma či Milána pak přijde na 200 až 400 eur. Cena závisí na vzdálenosti a druhu dopravního prostředku.
Tím ale náklady nekončí. Na průjezd do dalších států si pak musí běženci připravit mezi 500 až 1500 eury. Německo a Švýcarsko jsou levnější než Norsko a Švédsko, píše italský deník.
Podle něj pašerácká síť uprchlíkům často nabízí "kompletní balíček", tedy to, že je dopraví na místo, kam si přejí. Požadují ale dopředu zálohu.
Ghermayova skupina jen od druhé poloviny loňského roku podnikla z Libye do Itálie celkem patnáct plaveb lodí s imigranty. Na palubách bylo celkem 5000 lidí.
Právě síť vedená Etiopanem má podle policie na svědomí i tragickou plavbu z října 2013, kdy čtyři stovky imigrantů utonuly u italského ostrova Lampedusa.
V návrhu komisařky EU pro vnější vztahy Mogheriniové je bod o ničení prázdných lodí a člunů, na kterých pašerácké gangy lidi převážejí. Stará plavidla si pořizují levně, a sumy za převoz lidí jim tak zajišťují obrovské zisky.
Jedním z důvodů tragických utonutí ve Středozemním moři je právě technický stav plavidel a jejich přetíženost pasažéry.