Firma, která postavila janovský most, se zapletla s mafií. Na neštěstí může vydělat klan ’Ndrangheta

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
22. 8. 2018 16:05
Společnost Società Italiana Condotte D’Acqua Spa, která Morandiho most postavila, byla v posledních letech vyšetřována kvůli napojení na mafii ’Ndrangheta.
Zřícený most v Janově.
Zřícený most v Janově. | Foto: Reuters

Janov - Italové už více než týden rozplétají, co mohlo způsobit tragický pád mostu v Janově, při kterém zemřelo 43 lidí. Stavba z roku 1967 vznikla v době stavebního boomu. Řada budov, silnic a mostů se tehdy stavěla z levného materiálu, aby ušetřené zisky padaly do kapes mafie, připomíná britský deník Guardian.

"Není pochyb o tom, že boom v 60. letech přispěl ke zhoršení situace, protože se toho stavělo tolik a ne vždy v rámci odpovídajících norem," cituje deník italského profesora z univerzity v Palermu Maurizia Cartu.

Linku mafie sleduje hlavně italská novinářka Anna Sergiová, která se dlouhodobě věnuje působení organizovaného zločinu v Itálii.

Bezpečnostní kamery zachytily pád dálničního mostu v Janově | Video: Guardia di Finanza Genoa

V oblasti Ligurie, kde přístavní město Janov leží, je podle loňské zprávy ministerstva vnitra poměrně hodně aktivní nejsilnější italská mafie ’Ndrangheta. Využívá přístav pro účely nezákonného obchodování a investuje také do stavebnictví. V severoitalském regionu byla mafie z Kalábrie přítomná už v 60. letech.

Existuje také spojnice mezi klanem ’Ndrangheta a společností Società Italiana Condotte D’Acqua Spa, která zřícený Morandiho most postavila. Nejde sice konkrétně o stavbu mostu, ale při jiných zakázkách právě v Kalábrii policie odhalila vazby mezi mafií a několika manažery společnosti, píše Anna Sergiová pro web The Conversation. V posledních několika letech byli někteří činitelé ve firmě odsouzeni za korupci.

Ačkoliv neexistují důkazy o tom, že by při stavbě janovského mostu byly použity materiály nižší kvality, na kterých by mafie generovala zisk, vyšetřování se bude soustřeďovat na potenciálně podezřelé dodavatele.

Anna Sergiová ale zachází ještě dál a tvrdí, že mafie často vydělává i na následcích podobných katastrof. Podílí se totiž stejným způsobem i na rekonstrukci. Nabídky na veřejné zakázky při přerozdělování financí na podporu oblastí a lidí postižených katastrofou se v takové době kontrolují rychleji a často i laxně.

Od roku 2004 se v Itálii zhroutilo celkem 12 mostů, napsal britský Guardian. Posledních pět z nich během uplynulých pěti let.

V médiích se v souvislosti s pádem mostu objevily spekulace o příčině neštěstí: Mohlo jít například o špatné výpočty inženýra Riccarda Morandiho, nedostatečnou péči společnosti Autostrade per l’Italia, která most spravovala, přírodní podmínky nebo špatný materiál, před kterým dříve varoval i sám Morandi.

Dodržování stavebních norem je předmětem vyšetřování při každé velké katastrofě. Podezření na nekalé praktiky při výstavbě a rekonstrukci budov se objevilo i při ničivém zemětřesení v Amatrice v roce 2016.

Video: Řidič, který přežil pád mostu v Janově, hovoří o nehodě

Na to, co jsem prožil, musím říct, že jsem na tom nad očekávání dobře, další den v nemocnici bych už nepřežil, těším se, až si dojdu na pivo | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 11 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy