Tokio – V rámci letních olympijských her v roce 2020 se Japonsko chystá představit nový vysokorychlostní vlak typu maglev.
Stroj "letící" nad kolejemi bude pro některé cestující do budoucna dokonce výhodnější než letadlo. 286 kilometrů dlouhou trasu Tokio–Nagoja, na níž by měl být od roku 2027 nasazen, totiž zvládne za čtyřicet minut.
Pokud k cestě připočítáme i čas potřebný k tomu, aby se člověk dostal na letiště, bude doprava po železnici rychlejší než ta letecká.
603 kilometrů za hodinu
Vlak pracuje na principu technologie magnetické levitace, kdy se stroj vznáší nad kolejemi a díky elektromagnetům je poháněn vpřed. Souprava s šestnácti vagóny pojme až 1000 pasažérů a v budoucnosti by měla stavět také v Osace.
Maglev se stal nejrychlejším vlakem na světě poté, co minulý rok během jedné z testovacích jízd ujel 603 kilometrů za hodinu. Testovací jízdy, kterých se mohl zúčastnit kdokoliv, zatím sklidily jen samé pozitivní ohlasy. Podle mnohých byla cesta velmi příjemná.
Jak pro CNN sdělil manažer ze Středojaponské železniční společnosti Tomoaki Seki, společnost testovala technologii od roku 1997. Vývoj metody trval tak dlouho obzvláště proto, že je zapotřebí splňovat všechny bezpečnostní normy.
"Jsou tu tací, kteří chtěli vlak maglev, jak jen nejdříve to bylo možné, ale ta výstavba prostě zabere čas," dodal Seki.
Can mega-fast #maglev revive #Japan's rail reputation? https://t.co/kR4PDLFbID #OnJapan @willripleyCNN pic.twitter.com/dorWYbcqp9
— CNN Asia Pacific (@cnnasiapr) November 2, 2016
Obecně si přitom japonské železnice z bezpečnostního hlediska vedou nadmíru dobře. V uplynulých šedesáti letech se při nehodách vysokorychlostních vlaků neodehrál jediný případ vážného zranění nebo úmrtí.
Zneužití olympiády
Japonsko si uvedení nového superstroje perfektně načasovalo. Není to přitom poprvé, kdy takto olympiádu "zneužilo". Podobně tomu bylo už v roce 1964, kdy při letních hrách v Tokiu představilo první vysokorychlostní trať na světě Šinkansen. Asijská země, ekonomicky zdevastovaná po druhé světové válce, chtěla tehdy zejména západním mocnostem dokázat, že v oboru strojírenství platí za jasnou špičku.
Svět si toho povšiml a s odezvou dlouho nečekal.
Francie v sedmdesátých letech vyrukovala s vysokorychlostními vlaky TGV a Německo pak v roce 1985 s Intercity-Express (ICE). Japonsko tak od té doby opět pracuje na vylepšení své reputace. A jsou to právě vlaky maglev, které mají předznamenávat novou éru japonského inženýrství.
Nástup nové éry by pomohl i zdejší ekonomice. Podle Sekiho chce totiž země technologii magnetické levitace prodat Spojeným státům.
"Japonský premiér Šinzó Abe je velkým fanouškem tohoto projektu. Navrhuje vystavět trasu z Bostonu do New Yorku, stejně rychlou jako mezi Tokiem a Nagojí," upřesnil Seki.
Japonský maglev už jezdí také v Číně v Šanghaji a v Čchang-ša a v Inčchonu v Jižní Koreji. Zatím ale nedosahuje takové rychlosti.