Kalifornie – Inženýři z NASA testují díky růžové barvě chování nových modelů raket a letounů při různém atmosférickém tlaku. Právě díky rozličným odstínům barvy si mohou představit, jak přesně tlak pracuje.
NASA používá metodu takzvaného "tlakově citlivého nátěru" (PSP). Testování probíhá v aerodynamických tunelech v Langleyho výzkumném centru ve Virginii a ve středisku Ames v Kalifornii.
Vědci nejprve natřou model barvou, poté ho v tunelu ozáří modré světlo LED, takže nátěr získá charakteristickou růžovou záři. Vítr o vysoké rychlosti pak proudí napříč letadlem a vytváří řadu povrchových tlaků. Díky sílícímu proudu vznikají speciální molekuly, které způsobují, že nátěr tak žhne.
Vyšší tlak značí více kyslíku, a růžová barva tak vypadá tlumeně. Působení menšího tlaku znamená méně kyslíku, růžová jasně září.
"Metoda tlakově citlivého nátěru je velmi dobrá. Díky aplikaci nátěru můžete získat data, která byste zřejmě jinak nebyli schopni zjistit," vysvětluje Nettie Roozeboomová z NASA.
Inženýři potřebují vědět, jak je tlak distribuován po povrchu letounu. Je to důležité při výrobě nových letadel, kdy pak chytřejší modely zvládnou i horší větrné podmínky. Především však vědci mohou sestrojit letouny, které spotřebují méně paliva, méně znečistí ovzduší a budou méně hlučné.