Berlín – Za jízdu na německých dálnicích by měli řidiči osobních aut už brzy začít platit.
Návrh ve středu schválila německá vláda. Očekává se, že ho bez větších problémů schválí i poslanci Bundestagu.
Desetidenní dálniční známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 680 korun. Cena se odvíjí od množství emisí, které konkrétní auto produkuje. Roční známka má pak vyjít maximálně na 130 eur, v přepočtu asi 3500 korun.
Němečtí řidiči ale budou mít oproti těm zahraničním – tedy i Čechům – značnou výhodu. Peníze za dálniční známku totiž dostanou zpátky. Stát jim o stejnou částku sníží silniční daň. Majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim daň sníží ještě víc.
Žaloba kvůli diskriminaci
Sousední země v čele s Rakouskem německé mýto považují za diskriminační vůči svým občanům, a právě kvůli tomu nejspíš podají žalobu k Soudnímu dvoru EU.
K té se možná připojí i Česká republika. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je zákon neférový.
Zavedení mýta na německých dálnicích považuji za nefér, zaplatí ho fakticky zahraniční řidiči: https://t.co/YYBGUQa16J
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) January 25, 2017
Předseda vlády dá proto ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) za úkol, aby nový německý zákon zanalyzoval. "Pokud se potvrdí, že pro Česko vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa," řekl Sobotka.
Právě rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried je nejhlasitějším kritikem změn. Podle něj chce Berlín akorát zavést mýto, které se netýká Němců. "Platit by za něj museli jen občané ostatních zemí Evropské unie," stěžuje si Leichtfried.
Rakousko proto na středu naplánovalo v Bruselu schůzku, kde se sejdou zástupci zemí sousedících s Německem i několika dalších států. Například Slovenska a Maďarska. Tyto státy se pravděpodobně dohodnou, že si nový zákon nechají zanalyzovat.
Pokud se potvrdí podezření, že je návrh vůči cizincům diskriminační, obrátí se na evropský soud. Mluvčí rakouského ministerstva dopravy Sophie Lamplová Aktuálně.cz potvrdila, že Rakousko v případě diskriminace žalobu určitě podá. To samé už dřív uvedly i Nizozemsko, Belgie nebo Lucembursko.
Český ministr dopravy Dan Ťok minulý týden řekl, že se Česko ke kritikům Německa přidá, pokud bude zákon o mýtném skutečně diskriminační. Němce ale kritizuje mnohem opatrněji než jeho rakouský kolega. "Mně se do té koalice proti Německu moc nechce," řekl Aktuálně.cz.
Známky se zlevnily, Evropská komise dala zákonu zelenou
Němci nejdřív počítali jen s velmi omezenou nabídkou krátkodobých dálničních známek, které většinou využívají právě řidiči z ciziny. Tyto známky měly být podle kritiků velmi drahé.
Plán ale odmítla Evropská komise, která ho označila za jasně diskriminační.
Německo následně návrh upravilo. Kromě jiného výrazně rozšířilo nabídku krátkodobých dálničních známek a snížilo jejich ceny.
To nakonec Evropská komise odsouhlasila. "Díky těmto změnám už diskriminace nehrozí," řekl mluvčí komise Jakub Adamowicz.
Rakousko a Nizozemsko se ale proti tomuto názoru ostře ohradily, protože stále bude platit, že Němci dostanou peníze za známky zpět v podobě silniční daně – zato cizinci ne. A to i kdyby měli ekologicky velmi šetrná auta.
Německo protesty sousedů odmítá. "Pro toto 'rýpání' nemám pochopení," řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj musí skončit doba, kdy cizinci v Německu za dálnice neplatí, ale Němci v zahraničí ano.
Pokud by Soudní dvůr Evropské unie dal sousedům Německa za pravdu, Němci by mýtný systém museli zrušit nebo předělat tak, aby nebyl diskriminační.